۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹

لغو معافیت مالیاتی مناطق آزاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اله‌وردی دهقانی با اشاره به لزوم نظارت بر مناطق آزاد کشور اظهار داشت: مناطق آزاد و قوانین آن به ذات خود مشکلی ندارند اما در مورد قاچاق کالا در مناطق آزاد دچار مشکلاتی هستیم که در همه دنیا مناطق آز...

لغو معافیت مالیاتی مناطق آزاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اله‌وردی دهقانی با اشاره به لزوم نظارت بر مناطق آزاد کشور اظهار داشت: مناطق آزاد و قوانین آن به ذات خود مشکلی ندارند اما در مورد قاچاق کالا در مناطق آزاد دچار مشکلاتی هستیم که در همه دنیا مناطق آزاد این مشکلات را دارند.

وی با اشاره به امکان و ظرفیت‌های موجود در سواحل عظیم خلیج فارس و موقعیت جغرافیایی مناسب در جهت توسعه مناطقه آزاد کشور گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد ورود تکنولوژی و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و ترانزیت کالا و حتی ورود مواد اولیه و تولید محصول نهایی و صادرات به کشورهای دیگر و شناختن و یافتن بازارهای هدف و توسعه تجارت و شکوفایی اقتصاد است اما در برخی مناطق انتظارات منطقه‌ای از این پتانسیل عظیم وجود داشته اما اقدامات خوبی انجام نشده و انتظارات بیشتری از مناطق آزاد وجود دارد که برآورده نشده و نیاز به آسیب شناسی دارد اما در اصل این ظرفیت در کشور ما وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که در زمینه سوخت‌های فسیلی و نفت و گاز که کشور ما در منطقه حرف اول را می‌زند می‌توان اقدامات بسیاری انجام داد، افزود: اگر در مناطق آزاد کشور همچون جزیره کیش سرمایه گذاری خارجی و داخلی صورت بگیرد و به معنای واقعی منطقه آزاد باشد بیشتر از سطح این مناطق می‌توان کار انجام داد.

وی به لزوم ایجاد تعامل میان مجلس و دولت در این زمینه و مشکلات فعلی اشاره و عنوان کرد: این قانون گریزی در کشور و عدم تمکین به قوانین و وجود بروکراسی‌های اداری سبب ضعف عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده که آسیب‌هایی به عده‌ای وارد کرده است.

دهقانی ادامه داد: وقتی مجلس قانون گذاری می‌کند این قانون باید توسط دولت اجرا شود و رفتارهای نظارتی مجلس زمانبر خواهد بود، این قوانین وقتی برای اجرا می‌رود در طول اجرا ایرادات آن مشخص می‌شود و از سویی مجلس مجری نیست و قانونگذار است و اگر جاهایی این قانون در تعارض با قوانین است وظیفه دولت است که این تعارضات را با مجلس طرح کرده و آنها را احصاء و به مجلس اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر مناطق آزاد بر عهده مجریان است، گفت: با سوءاستفاده از شرایطی که در مناطق آزاد وجود دارد کالاها در این مناطق به صورت قاچاق وارد و در کل کشور توزیع می شود و عملکرد مناطق آزاد در این زمینه به قدری ضعیف بود که مجلس ناچار شد قانونی تصویب کند که این مناطق از معافیت مالیاتی محروم شوند و دوباره مالیات دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قاچاق یک پدیده برای کشور است و گمرک نیروی انتظامی همه باید مانع از این پدیده شوند، خاطرنشان کرد: قاچاق به مناطق آزاد سرایت کرده و نه تنها در مناطق آزاد بلکه در هیچ کجای کشور نباید شکل بگیرد و مسئولان اقتصادی و اجرایی کشور باید تصمیم درستی بگیرند و اجاره بدهند کالایی که مورد نیاز است از مبادی ورودی به صورت رسمی وارد شوند و منافع آن هم به کشور و عوارضش به بیت المال برگردد تا همه منتفع شوند نه اینکه مرزها را بست تا به صورت قاچاق وارد شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط