۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

لبنیات و کلسیم دشمن کلیه‌ ها است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از فارس؛  استفاده از لبنیات و شیر در ایجاد سنگ کلیه نقش ندارند و لازم نیست افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند مصرف لبنیات و شیر را کنار بگذارند؛ زیرا ارتباطی به سنگ کلیه نخواهد داشت؛ حتی تاثی...

لبنیات و کلسیم دشمن کلیه‌ ها است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از فارس؛  استفاده از لبنیات و شیر در ایجاد سنگ کلیه نقش ندارند و لازم نیست افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند مصرف لبنیات و شیر را کنار بگذارند؛ زیرا ارتباطی به سنگ کلیه نخواهد داشت؛ حتی تاثیرات مثبتی را برای جلوگیری از ایجاد سنگ ایجاد می‌کند.

سنگ کلیه چیست؟

به ذره‌های بسیار کوچک و سفتی گفته می‌شودکه درون کلیه فرد قرار می‌گیرد و فرد را با درد همراه می‌کند که به خاطر عواملی مانند مصرف کم مایعات، دیر تخلیه کردن مثانه و عوامل ژنتیکی و دیابت به وجود می‌آید که مصرف کلسیم و لبنیات برای سنگ کلیه بسیار اثر بخش است.

مصرف شیر و لبنیات برای سنگ کلیه

در گذشته عقیده بر این بوده است که کسانی که دارای سنگ کلیه هستند باید مصرف لبنیات را کاهش دهند و یا به طور کل آن را را کنار بگذارند؛ در صورتی که این تصور کاملا نا به جاست. درست است که سنگ‌های کلیه دارای کلسیم است، اما دلیلی بر منع مصرف آن نخواهد داشت و اگر یک برنامه غذایی با کلسیم کم را مصرف کنید نمی‌توانید میزان دفع ادرار و سنگ کلیه که حاوی کلسیم است را پایین بیاورید؛ پس توصیه می‌شود مصرف لبنیات را از برنامه خود حذف نکنید.

ماده‌ای به نام اگزالات در سنگ کلیه وجود دارد که از طریق مواد خوراکی حاوی ویتامین سی؛ مانند میوه‌ها و سبزیجات جذب می‌شود؛ حال مصرف شیر و لبنیات که دارای کلسیم هستند با چسبیدن به اگزالات مانع به وجود آمدن سنگ کلیه می‌شوند؛ پس شیر را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید که جذب کلسیم در بدن را داشته باشد.

به هیچ وجه مصرف لبنیات را کاهش ندهید؛ زیرا باعث می‌شود اثرات منفی روی استخوان‌ها داشته باشد و باعث ایجاد سنگ در کلیه‌ها می‌شود.

آیا کلسیم دشمن کلیه‌های شماست؟

این قضیه با یک تصور نادرست و اشتباه در میان عوام شهرت پیدا کرده است اما بدانید کلسیم و لبنیات برای کلیه‌ها ضرری ندارد و نمی‌تواند با آنها دشمنی کند؛ فقط باید نمک و سدیم مواد غذایی خود را به پایین ترین حد برسانید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سنگ کلیه:

برای پیشگیری از سنگ کلیه نباید کلسیم را حذف کرد؛ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه برای آن به شرح زیراست:

۱) عرق کردن اهمیت ویژه‌ای در ایجاد سنگ کلیه دارد ؛ اگر بدن شما روزانه بر اثر تمرینات ورزشی سنگین آب بدن خود را از طریق تعریق از دست بدهد باعث می‌شود میزان ادرار کردن شما کاهش پیدا کند و باعث به وجود آمدن سنگ در کلیه و مجرای ادراری خواهد شد.

در گذشته عقیده بر این بوده است که کسانی که دارای سنگ کلیه هستند باید مصرف لبنیات را کاهش دهند و یا به طور کل آن را را کنار بگذارند؛ در صورتی که این تصور کاملا نا به جاست.

برای پیشگیری از این مشکل آب فراوانی بنوشید که میزان آب بدن تامین شود که اگر با تعریق آن را از دست دادید به اندازه لازم بدن شما آب داشته باشد.

۲) مصرف اگزالات به همراه کلسیم؛اگزالات در مواد غذایی زیادی از جمله میوه ،آجیل. حبوبات یافت می‌شود. مصرف کردن متعادل آن می‌تواند یک روش مناسب برای افرادی باشد که کلیه‌های آن ها سنگ ایجاد می کند اما لازم است بدانید اگزالات و کلسیم را باید در کنار یکدیگر به مصرف برسانید؛ زیرا هر دوی این مواد درون معده و روده‌های شما به یکدیگر می‌چسبند و دیگر نمی‌توانند سنگ کلیه را ایجاد کنند.

۳) سنگ کلیه به طور دائمی دفع نمی‌شود؛ افرادی که دارای سنگ کلیه هستند ممکن است بیش از یک بار به این عارضه مبتلا شوند.

رژیم غذایی مناسب را در برنامه غذایی خود قرار بدهید. لبنیات برای سنگ کلیه مناسب است آن را روزانه در وعده هایتان بگنجانید و سعی کنید داروهای تجویزی از سوی پزشک خود را مصرف کنید؛ زیرا در صورت رعایت نکردن احتمال برگشت سنگ کلیه در بدن شما وجود دارد.

لبنیات برای کلیه بی ضرر است

ناصر سیم فروش، استاد بیماری‌های کلیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «رابطه مصرف لبنیات و بروز مشکلات کلیوی»، بیان داشت: لبنیات در حد متعارف برای بدن لازم است و اگر افراد نخورند باعث پوکی استخوان می‌شوند و حتی ممکن است سنگ سازی کلیه نیز بیشتر شود؛ در نتیجه مقدار متعارف مصرف لبنیات خوب است.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند چون سن بالا رفت نباید ورزش کرد، اما ورزش برای همه سنین خوب است. برخی افراد فعالیت روزانه شان زیاد است؛ مانند کشاورزان اما برخی مانند کارمندان و نویسندگان و افرادی که کار فکری می‌کنند تحرک کمتری دارند و بیشتر چاق هستند؛ لذا این گروه که تحرک بدنی کمی دارند باید حتما به نوعی ورزش کنند.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار