۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰

قیمت برنج، روی شکر را سفید کرد +جدول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری نشان دهنده آن است که هر چند «شکر سفید» در ۹ ماه از سال جاری همواره عنوان رکورد...

قیمت برنج، روی شکر را سفید کرد +جدول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری نشان دهنده آن است که هر چند «شکر سفید» در ۹ ماه از سال جاری همواره عنوان رکوردار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده بود. اما در یازدهمین سال جاری «برنج طارم اعلا» و «برنج داخلی هاشمی درجه یک» نوار رکودداری «شکر سفید» را پاره کردند.

بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی قیمت «برنج طارم اعلا» رشد ۱۰۷.۶ درصدی و «برنج داخلی هاشمی درجه یک» نیز رشد ۱۰۶.۷ درصدی در بازار داشتند.

از سوی دیگر ارزیابی صورت گرفته از روند قیمتی کالای اساسی نشان از آن دارد که در این مدت برنج تایلندی (غیر از هومالی) تنها کالایی است که افت قیمت داشته و سایر کالای اساسی رشد ۲۱ تا ۱۰۷ درصد داشته اند.

قیمت کالای اساسی در بهمن ماه

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۸ محصولی هستند که در بهمن ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده است.

 داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که قیمت برنج طارم اعلا در بهمن ماه ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰۷.۶ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از ۳۳ هزار و ۸۳۷ تومان در بهمن ماه ۱۳۹۹ به ۷۰ هزار و ۲۲۹ تومان در بهمن۱۴۰۰ رسیده است. برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت رشد ۱۰۶.۷ درصدی داشته و قیمت آن به ۶۸ هزار و ۷۶ تومان رسیده است.

از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی «شکر سفید» هم رشد به ۷۶.۵درصد داشته است. متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در بهمن سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۶ هزار و ۸۲۳ تومان رسید، این در حالی که در مدت مشابه دی سال ۹۹ قیمت شکر برابر با ۹ قیمت هزار و ۵۳۲ تومان بود. براین اساس قیمت گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۹.۱ درصدی داشته و از هر کیلو  ۱۰۱ هزار و ۹۲۸ تومان در دی ۹۹ به بیش از ۱۴۱ هزار تومان در بهمن ۱۴۰۰ رسید.

گوشت مرغ تازه نیز با ۳۴ درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم ۲۲ هزار و ۱۵۴ تومان در بهمن ۱۳۹۹ به ۲۹ هزار و ۶۹۰ تومان در بهمن ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط نیز از ۱۱۶ هزار و ۵۵۸ تومان در بهمن ۹۹ به بیش از  ۱۴۲ هزار تومان در بهمن ۱۴۰۰ افزایش یافته و رشد ۲۱.۸ درصدی داشته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از ۲۴ هزار و ۳۴۰ تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده ۲۳.۳ درصد افزایش داشته است. اما قیمت برنج تایلندی در این مدت  ۰.۵ درصد کاهش داشته و به هر کیلوگرم ۱۵ هزار و ۸۷۵ تومان رسید.

اساسی

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار