۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

قلعه ‌نویی: زنده باد مخالف من، ولی…

امیر قلعه ‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران، پس از اولین بازی شاگردانش در کنفرانس خبری پس از مسابقه با روسیه شرکت کرد و بعد از صحبت‌های ابتدایی با یک سوال جنجالی مواجه شد‌ و پاسخ جالبی به آن داد. قلعه ‌نویی در ابتدا با تبریک نوروز شروع کرد و گف...

مذاکرات جنجالی استقلال با این سرمربی/ سردار چه برنامه‌ای برای ژنرال دارد؟ / سرمربی استقلال مشخص شد

امیر قلعه ‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران، پس از اولین بازی شاگردانش در کنفرانس خبری پس از مسابقه با روسیه شرکت کرد و بعد از صحبت‌های ابتدایی با یک سوال جنجالی مواجه شد‌ و پاسخ جالبی به آن داد.

قلعه ‌نویی در ابتدا با تبریک نوروز شروع کرد و گفت: خدمت همه مردم عزیز ایران چه داخل و چه خارج از کشور تبریک می‌گویم. انشاالله زیر سایه خدا و اهل بیت سال خوبی برای ملت شریف ایران باشد. این ملت لیاقت بهترین‌ها را دارند و امیدوارم سال خوبی باشد.

*امروز اولین بازی شما بود و خیلی از شما حمایت کردند. چه صحبتی با مخالفین‌تان دارید که در این راه با شما همراه شوند. خود من یکی از مخالفین هستم.
مخالفین؟ مبارکت باشد، چه بگویم؟ حالا دلیل مخالفتت چی است؟

*دلیل مخالفتم خیلی چیزهاست. از جام نگرفتن گرفته تا…

یعنی شما این هزار و خرده‌ای امتیاز را در این چندساله ندیدید؟ شما می‌توانید تا هزار بشمارید؟ آره بشمار تا من سوال بعدی را جواب بدهم! همه که نباید ما را تایید کنند. خب نظرشان است و قابل احترام.

*بهتر است ابتدا در مورد بازی با روسیه صحبت کنیم‌.
ما پنج روز است که مسئولیت این تیم را برعهده گرفتیم و فکر می‌کنم یکی از بازی‌های خوب این چندسال باشد. مربی وظیفه‌اش است که دو شاخصه مهم را انجام دهد؛ یک ایجاد موقعیت روی دروازه حریف و دو اینکه نگذارد روی دروازه خودش ایجاد موقعیت شود. فکر می‌کنم در این بحث عالی بودیم، گردش توپ، ایجاد موقعیت، کرنر، شوت و هرآنچه که باید یک تیم انجام دهد را داشتیم، ولی توپ‌هایمان گل نشد و با کمترین موقعیت هم یک گل خوردیم ولی این بازی خیلی من را امیدوار کرد. امیدوارم روز به روز، هفته به هفته و ماه به ماه تا دی ماه تیم کامل‌تری بشویم.

باید از بازیکنانم تشکر کنم. خیلی فوتبال خوبی با قلب‌شان بازی کردند. دویدند، جنگیدند و ایجاد موقعیت کردند و حالا فکر می‌کنم عدالت این بود چهار- یک یا پنج-یک ببریم و حالا مهم هم نیست. همین که در این سه چهار روزه توانستیم نگرشمان را غالب کنیم، نکته مهمی بود‌. بازی هم خوب بود و مردم اصلا روی صندلی‌هایشان ننشستند و همه‌اش تشویق کردند و بعد از بازی هم تیم ملی را تشویق کردند‌. حتما هم یک‌سری مخالفان بودند که تشویق کردند و از آنها ممنونم.

*امروز عکس‌هایی از سردار آزمون منتشر شد که در گنبد بودند و والیبال بازی می‌کردند، با شما هماهنگ بودند؟
من از شما خواهشم این است که از بازیکنانی که بودند صحبت کنید‌. این‌هایی که بودند مثل یک سرباز وطن هم در تمرینات و هم در مسابقه وظایفشان را انجام دادند. در تیم‌هایی که من بودم خوشبختانه بازیکن‌محوری نداشتیم و بازیکن‌سالاری داشتیم‌. امروز هم دیدید شهریار مغانلو و بعد اسدی در آن جایگاه خیلی خوب بازی کرد و از آنچه که فکر می‌کردم خیلی بهتر بودند. اگر جلوی کنیا این یازده تا را کنار بگذاریم و یازده نفر دیگر را بگذاریم، با همین کیفیت می‌توانند بازی کنند‌. هر کس با قلبش باید کنار تیم ملی باشد که سردار هم حتما هست. خیلی از این‌ها شاید در اردوی بعدی نباشند و باید از این‌ هایی که هستند صحبت کنیم‌.

*صحبت از آمدن مربی پرتغالی به کادرتان هست، آیا این موضوع صحت دارد؟
کادر ما هنوز تکمیل نشده و ما حتما یک مربی می‌آوریم که سابقه نشستن روی نیمکت در جام جهانی را داشته باشد؛ حالا با هر تیمی. بررسی می‌کنیم که یک همکار خوب خارجی بیاوریم. از همه باشگاه‌ها تشکر می‌کنم، ولی از باشگاه تراکتور خیلی خیلی متشکرم که مربی گلرهایشان را در اختیار ما گذاشت‌. از آقای زنوزی و نصیرزاده تشکر می‌کنم. به کادرمان یکی دو تا مشاور اضافه می‌شود و دو نفر هم اجرایی اضافه می‌شوند تا لیگ را بیشتر رصد کنیم و بها بدهیم و لژیونرها هم که در باشگاه‌هایشان بازی می‌کنند.

* سوال ورزش سه: آقای قلعه‌نویی! خسته نباشید؛ پس از پایان ۹۰ دقیقه اگر بخواهید جمع‌بندی کنید، با توجه به اینکه تیم ملی سعی کرد تهاجمی کار کند، قدرت تیم ملی روسیه را چطور دیدید؟

روسیه یکی از تیم‌های خوب است ولی فکر می‌کنم آنها نیز مثل ما چهار ماه در شرایط مسابقه نبودند. آنها هم فوتبال خوبی به نمایش گذاشتند، اما پرس‌هایی که روی این تیم به‌ویژه در خط جلوی خودمان و در نیمه دوم انجام دادیم، جلوی بازی‌سازی آنها را گرفتیم. من در گل‌گهر، سپاهان و… هم همین شکل کار می‌کردم که از جلو پرس می‌کنیم و نگرش بنده اینطور است. امروز هم همین کار را انجام دادیم. روسیه تیم خوبی بود ولی ما با پرس کردن و تعویض‌هایی که انجام دادیم، بازی‌سازی آنها را از بین بردیم و خیلی هم موقعیت داشتیم. فکر می‌کنم باید با اختلاف ۴-۳ گل برنده می‌شدیم.

آقای راهبر! این بازی خیلی من را امیدوار کرد. این تیم ۵ روز است به اردو رفته و سه روز است لژیونرها آمده‌اند و تعدادی هم سرماخورده و مصدوم بودند. خوشحال هستم که مردم از این بازی لذت بردند. هرچند با ایده‌های خودمان فاصله داریم و از چیزی که هستیم،  باید بهتر شویم. از بزرگان تیمم تشکر می‌کنم که واقعا کمک و بزرگی کردند. از داخل و بیرون زمین هوای تیم ملی را داشتند. برخلاف تبلیغاتی که مخالفان و افرادی که دشمن تیم ملی انجام دادند، خوب کار کردیم. آنها مثل افرادی هستند که به داروخانه می‌روند و میخ می‌خواهند! من وقتی با بازیکنان صحبت کردم، از برنامه‌ریزی و نظم و انضباط اردو و آنالیز رضایت داشتند و امیدوارم بازی‌ها و روزهای بهتری از این داشتیم. مخالفین هم برای ما عزیز هستند. مگر می‌شود انتقاد نباشد؟ البته بحث انتقاد با حب و بغض تفاوت دارد. یک سری افراد به دنبال این مسئله هستند که آنها به فوتبال و مملکت کمک نمی‌کنند. امیدوارم این مسائل را کنار بگذارند و به فکر مردم و ایران عزیز باشند. ما از انتقاد هم استقبال می‌کنیم و امیدوار به موفقیت هستیم.

*از اعضای کادرفنی که الان هستند چه تعداد باقی می‌مانند؟ امروز دیدیم آقای الهویی کنار زمین خیلی فعال بودند.
جا دارد از باشگاه خوب، فرهنگی و معرفتی گل‌گهر هم تشکر کنم. شخص آقای عتیقی، اسفندیارپور و حدیدی که خیلی رفاقت کردند‌. به آقای الهویی هم سمت جدیدشان را تبریک می‌گویم. ما تا خرداد ماه که لیگ تمام می‌شود برنامه‌ای نداریم و فقط باید لیگ را رصد کنیم و به لژیونرها نظارت داشته باشیم و بعد از آن آقای الهویی به ما اضافه می‌شود‌. یک همکار خوب خارجی هم اضافه می‌شود و یکی دو تای دیگر هم اضافه می‌شوند. کادرمان را یک مقدار بیشتر خواهیم کرد تا لیگ را قشنگ رصد کنیم. یکی دو مشاور هم در برنامه‌هایمان هست و از آقای تاج خیلی ممنونم. با صحبت‌هایی که انجام داد روحیه تیم را بالا برد‌. انشاالله دست به دست هم دهیم و با یک تیم ملی خوب مردم را خوشحال کنیم‌.

*شما تیمتان خیلی خوب بازی کرد، ولی شاید یک فریبی ایجاد شود، چون آنها هم خیلی وقت بود تیم ملی تشکیل نداده بودند و لژیونر نداشتند‌.
من که گفتم و این جای سوال ندارد که آنها چهار ماه بازی نداشتند‌. خب ما هم خیلی از لژیونرهایمان نبودند. ما چقدر بازیکنان لیگ را گذاشتیم؟ لژیونر از لیگ رفته لژیونر شده. شهریار مغانلو، امیدنورافکن و رضا اسدی و… قابلیت لژیونر شدن دارند. اگر ما می‌باختیم، می‌گفتند هیچ‌چیز بلد نیست و حالا که اینجوری شده می‌گویند لژیونرها. در دوره قبل هم یک سوال نخ‌نما بود، به یک تیم هفت‌تا زدیم و می‌گفتند یک تیم الکی آمده است، در صورتی که بورا چهار دوره جام جهانی بود و به نظرشما یک نفر اعتبارش را اینجوری می‌گذارد؟ به هرحال تیم ملی روسیه بوده و بازیکنانی که در لیگ هستند لژیونر می‌شوند.

* سوال ورزش سه: یک‌سری از بازیکنان لژیونر به اردو نیامدند. عدم تمکین آنها و اردوی فعلی را چطور دیدید؟

این سوال را از خود بازیکنان بپرسید. من یک اصولی دارم که هیچ‌وقت از آن کوتاه نمی‌آیم. جایگاه بازیکن و منِ امیر قلعه ‌نویی مشخص است. اتفاقا تشکر من از بزرگان این بود که قبل از اردو با من تماس داشتند و صحبت‌ها و یکسری مسائل را گفتند و آسیب‌شناسی شد و پس آن هم حضوری حرف‌هایی زدند. بازیکنان یک فرهنگ حرفه‌ای دارند. افراد مخالف به این شکل هستند که اگر ببریم، می‌گویند بازیکنان تیم حریف نبودند و اگر ببازیم می‌گویند سیستم مشکل داشت. بالاخره همیشه حرف می‌زنند. شما بروید و از خود بازیکنان بپرسید. این همه ایجاد موقعیت مقابل روسیه و فوتبال زیبای امروز را که تماشاگران تا لحظه آخر نشستند و تیم ملی را تشویق کردند، ارزشمند است. از بانوان هم تشکر می‌کنم که امروز در کنارمان بودند و امیدوارم این اتفاق خوب در لیگ هم بیفتد. آنها هم در جریان و بعد از بازی تیم ملی را تشویق کردند و آنهایی هم که بازی را ندیدند، مشاهده کنند و لذت ببرند.

مطالب مرتبط