۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲

قرارداد این کارگران در بهمن ماه دائمی می شود/ تعیین حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌ های واقعی زندگی + جدول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قرارداد کارگران از بهمن ماه دائمی می‌شود. این خبر به همراه خبر تعیین حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌های واقعی زندگی را در این گزارش از اندیشه معاصر می خوانید. براساس تبصره یک ماده هفت قانون کار...

قرارداد این کارگران در بهمن ماه دائمی می شود/ تعیین حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌ های واقعی زندگی + جدول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قرارداد کارگران از بهمن ماه دائمی می‌شود. این خبر به همراه خبر تعیین حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌های واقعی زندگی را در این گزارش از اندیشه معاصر می خوانید. براساس تبصره یک ماده هفت قانون کار، بایستی از بهمن ماه قرارداد کارگرانی که چهارسال در مشاغل موقت مشغول به کار بوده‌اند، تا پایان پروژه دائمی شود.

براساس آنچه قانون کار می‌گوید کارگران در کارهای پروژه‌ای نباید تا پایان پروژه که می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد، قرارداد موقت داشته باشند؛ در متن صریح تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار تاکید شده، «حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیرمستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید».

اجرای این بند قانونی برای چند دهه بر زمین ماند تا در نهایت در بهمن ماه ۹۸، در هیات وزیران، سقف قراردادهای موقت در کارهای با ماهیت غیرمستمر به مدت ۴ سال تصویب شد. در آن زمان قرار شد سقف ۴ سال از زمان ابلاغ تصویب نامه محاسبه شود بنابراین در بهمن ماه سال جاری، باید تمام کارگران قرارداد موقت در کارهای با ماهیات غیرمستمر در کارگاه‌های مختلف کشور که چهار سال گذشته را در همان پروژه مشغول به کار بوده‌اند، قرارداد دائم شوند؛ قرارداد دائم آن‌ها تا زمان اتمام پروژه اعتبار دارد.

سوال این است که این تصویب نامه شامل حال چه کارگرانی می‌شود؛ به گفته آرمین خوشوقتی کارشناس ارشد حقوق و روابط کار، «همه کارگرانی که در بهمن ۹۸ در کارهای با ماهیت غیرمستمر یا به اصطلاح پروژه‌ای مشغول به کار بوده‌اند و در بهمن سال جاری هنوز در همان پروژه شاغلند، مشمول این تصویب نامه می‌شوند».

او اضافه می‌کند: «قرارداد این کارگران از بهمن ۹۸ تا زمان پایان کار دائمی می‌شود یعنی کارفرما دیگر نمی‌تواند با آن‌ها قرارداد موقت ببندد یا قبل از اتمام پروژه آن‌ها را اخراج کند».

اما مساله مهم‌تر این است که چه ضمانتی برای اجرای این تصویب نامه وجود دارد؛ در روزهای اخیر کارگران پروژه‌ای در تماس با ما از تضمین اجرای این تصویب نامه پرسیدند و ابراز نگرانی کردند که احتمال دارد کارفرمایان به این مصوبه قانونی پایبند نمانند.

به گفته کارشناسان، تا زمانی که ثبت قراردادهای کار در سامانه رسمی و دادن یک نسخه از قرارداد به خود کارگر، الزامی نباشد و کارفرمایان از ثبت قراردادهای قانونی فرار کنند، هیچ تضمینی برای اجرای این تصویب نامه نیست، یعنی کارفرمایان می‌توانند به طرق و وسایل مختلف از جمله اینکه ادعا کنند کارگران بعد از بهمن ۹۸ شروع به کار کرده‌اند، از عقد قرارداد دائم با کارگران مشمول فرار کنند.

یک کارگر پروژه‌ای در این زمینه می‌گوید: مگر گرفتن چک و سفته از کارگران غیرقانونی نشده؟ اما هنوز در کارگاه ما کارفرما به بهانه‌های مختلف از کارگران چک و سفته می‌گیرد! بنابراین تا وقتی که وزارت کار بر تمام کارگاه‌های دائر کشور نظارت کافی نداشته باشد، تضمینی برای اجرای تصویب نامه‌های قانونی در کار نیست.

در عین حال، بخش قابل توجهی از کارگران پروژه‌ای کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خارج از شمول قانون کار، مشغول به کار هستند؛ تکلیف این گروه از کارگران چه می‌شود؛ آیا یک کارگر پروژه‌ای در عسلویه و کنگان که چهار سال گذشته را در یک کارگاه ثابت سپری کرده، بهمن امسال قرارداد دائم می‌شود؟ بخش بزرگی از این کارگران حتی قرارداد مکتوب ندارند.

اینها ابهامات و نگرانی‌هایی است که از چند ماه قبل از بهمن ماه -زمان اجرای تصویب نامه- گریبان کارگران کشور را گرفته است؛ وزارت کار و مسئولان اجرای قانون، پاسخی برای این سوالات و نگرانی‌های بجا دارند؟/ایلنا

 

حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌های واقعی زندگی تعیین شود

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت آغاز به کار به موقع کمیته‌های مزد استانی، گفت: درخواست داریم در تعیین حداقل دستمزد، هزینه های زندگی کارگری به صورت واقعی دیده شود.

مختار داوودی، با اشاره به اینکه هر ساله در آذر ماه شاهد آغاز به کار کمیته‌های مزد استانی با هدف تعیین هزینه سبد معیشت خانوار کارگری هستیم، گفت: در برخی از سال‌ها فعالیت این کمیته‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد که باعث نگرانی کارگران می‌شود و لازم است امسال تشکیل این کمیته‌ها در موعد مقرر انجام و جلسات آن به صورت منظم برگزار شود.

وی ادامه داد: تشکیل به موقع این کمیته‌ها از یک سو کمک می‌کند فرصت کافی برای تعیین منطقی و درست هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری فراهم شود و از سوی دیگر زمان کافی برای برگزاری جلسات اصلی و چانه‌زنی برای تععین حداقل دستمزد سال آینده را داشته باشیم.

حقوق کارگران 1402

حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌های واقعی زندگی تعیین شود

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه، هزینه سبد معیشت خانوار کارگری را در کنار نرخ تورم دو شاخص اصلی تعیین دستمزد کارگران عنوان کرد و افزود: متاسفانه در اکثر مواقع این دو شاخص آن طور که باید مد نظر قرار نمی‌گیرد و این امر باعث شده طی سنوات متعدد شکاف زیادی بین هزینه واقعی زندگی کارگران و دستمزد آنها ایجاد شود.

داوودی، تعیین عادلانه دستمزد مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی کارگران را ضروری دانست و عنوان کرد: دستمزد هفت تا هشت میلیونی که اکنون عمده کارگران دریافت می‌کنند، تنها جوابگوی هزینه‌های زندگی ۱۰ روز آنها است.

 

وی تاکید کرد: در حالیکه افزایش دستمزد امسال کارگران حدود ۲۷ درصد بود، اما برخی هزینه‌های زندگی از جمله کرایه خانه، قیمت برخی اقلام اساسی، هزینه دارو و درمان و … تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

موضوع دیگری که رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه به آن اشاره کرد صحبت‌هایی درباره ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود که متاسفانه اجرایی نشد و گفت: افزایش دستمزد برای سال آینده باید به گونه‌ای باشد که تا حدودی ترمیم دستمزد نیمه دوم امسال را نیز دربر بگیرد.

داوودی عدم تعیین دستمزد متناسب با واقعیات زندگی کارگران را زمینه ساز مشکلات زیادی از جمله کوچ نیروی کار به سایر رسته‌ها عنوان کرد و ادامه داد: مواردی داریم که برخی کارگران کار در واحدهای تولیدی را رها کرده و به کار در تاکسی‌های اینترنتی مشغول شده‌اند./ایسنا

وی معتقد است، عدم تعیین دستمزد مناسب و براساس هزینه های واقعی معیشت، پیامدهای دیگری از جمله کاهش بهره‌وری، مشکلات اجتماعی و… را نیز به همراه دارد.

 

جدول حقوق ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷ درصدی

در ادامه می توانید ریز جزئیات حقوق سال ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲
اقلام مبلغ (تومان)
حداقل مزد روزانه ۱۷۶,۹۴۲
حق اولاد (هر فرزند) ۵۳۰,۸۲۸
پایه سنواتی ۲۱۰,۰۰۰
کمک هزینه اقلام مصرفی (بن) ۱,۱۰۰,۰۰۰
کمک هزینه مسکن ۹۰۰,۰۰۰
حقوق پایه کارگران ۵,۳۰۷,۳۳۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد ۷,۳۰۸,۲۸۴
حداقل دریافتی با یک فرزند ۸,۰۴۹,۱۱۲
حداقل دریافتی با دو فرزند ۸,۵۷۹,۹۴۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری ۸,۲۰۸,۳۶۰

جدول حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ و جزئیات آن

در جدول زیر میزان حداقل دستمزد روزانه و ماهانه و همچنین مزایا و حق مسکن و اولاد و غیره را می‌توانید مشاهده کنید:

حداقل دستمزد روزانه ۱,۷۶۹,۴۲۸ تومان
حداقل دستمزد ماهانه ۵,۰۱۵,۷۰۰ تومان
حق اولاد (هر فرزند) ۴۱۷,۹۷۵ تومان
حداقل دریافتی افراد مجرد ۷,۰۶۷,۷۰۰ تومان
حداقل دریافتی با یک فرزند ۷,۵۶۹,۲۷۰ تومان
حداقل دریافتی با دو فرزند ۷,۹۸۷,۲۴۵ تومان
کمک هزینه مسکن ۷۸۰,۰۰۰ تومان
پایه سنوات (۱ سال سابقه کار) ۲۵۲,۰۰۰ تومان
کمک هزینه اقلام مصرفی ۱,۰۲۰,۰۰۰ تومان
جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲

با توجه به نحوه مشخص شدن حقوق سال های پیشین، امکان اینکه تغییری در پایه حقوق سال ۱۴۰۲ و افزایش حقوق کارگران در سال روبه رو به بیشتر از ۲۷ درصد برسد وجود دارد و دور از انتظار نیست.

حقوق کارگر

حداقل دستمزد کارگران براساس هزینه‌های واقعی زندگی تعیین شود

مقایسه حقوق سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۲ + جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲

در سالی که گذشت؛ افزایش حقوق کارگران در ابتدا ۱۵% اعلام شد اما پس از تورم‌های زیادی که به وجود آمد افزایش حقوق کارگران به میزان ۵۷% تصویب شد؛ خیلی واضح است که باز هم این میزان افزایش پاسخگوی این همه تورم نیست و در حال حاضر کارگران و دیگر حداقل بگیران با مشکلات معیشتی رو به رو هستند. در جدول زیر اختلاف حقوق ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را برایتان بازگو کرده ایم:

مزایا ۱۴۰۱ ۱۴۰۲
حقوق پایه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال ۵۰,۱۵۷,۰۰۰ ریال
حق بن ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال ۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ریال
حق مسکن ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال ۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال
پایه سنوات خصوصاً افراد با حداقل ۱ سال سابقه ۲,۱۰۰,۰۰۰ ریال ۲,۵۲۰,۰۰۰ ریال
حق اولاد (۱ فرزند) ۴,۱۷۹,۷۵۰ ریال ۵,۰۱۵,۷۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال ۶۸,۱۵۷,۰۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد مجرد (حداقل ۱ سال سابقه) ۵۸,۸۹۷,۵۰۰ ریال ۷۰,۶۷۷,۰۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند ( بدون سابقه) ۶۰,۹۷۷,۲۵۰ ریال ۷۳,۱۷۲,۷۰۰ ریال
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند (حداقل۱ سال سابقه) ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ریال ۷۵,۶۹۲,۷۰۰ ریال
جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲ و مقایسه با ۱۴۰۱

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط