۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷

قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد

قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر گفت: قراردادهای کوچک پژوهشی سال‌های قبل، در سال ۹۹ به قراردادهای گران‌تر و محصول مبنا تبدیل شد. محمد طالعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر ...

قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد

قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد

قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر گفت: قراردادهای کوچک پژوهشی سال‌های قبل، در سال ۹۹ به قراردادهای گران‌تر و محصول مبنا تبدیل شد.

محمد طالعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر و نقش این دانشگاه در تحقق شعار جهش تولید در سال ۹۹، گفت: ابتدا باید این توضیح را بدهم که وقتی سال با عنوان سال جهش تولید نامگذاری می‌شود، هدف این نیست که در همان سال دستاوردهای شگرفی اتفاق بیفتد. در واقع آنچه بیشتر مورد توجه است؛ نخست ریل گذاری برای رسیدن به هدف و در ادامه، ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه از این جهت که آیا بر روی این ریل قرار گرفته‌اند یا خیر؟

وی افزود: اگر بخواهم به این پرسش پاسخ بدهم؛ بله ما در دانشگاه خواجه نصیر و بطور ویژه مجموعه ذینفعانی که می‌توانستند در این حوزه ایفای نقش کنند، خوب عمل کردند. بطور مثال؛ ما با حمایت مجلس، مصوباتی را در خصوص سوق دادن بودجه‌های پژوهشی به حل مسئله از سوی دستگاه‌های اجرایی دولت اخذ کردیم؛ از جمله بند «ه» قانون بودجه که از سال ۹۷ شروع شد و امسال به خوبی پیش رفت.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر به سامانه ساتع اشاره کرد و گفت: در این سامانه عملاً نیازهای فناورانه و تقاضاها هم در قالب حمایت از طرح‌های تحصیلات تکمیلی (پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترا)، هم در قالب دوره‌های پسا دکترا و هم در قالب طرح‌های ارتباط با صنعت، بصورت کاملاً شفاف، توسط دستگاه‌های دولتی در حال بارگذاری است و با توجه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق، دانشگاه‌ها؛ از جمله دانشگاه خواجه نصیر از این طریق، در حل مشکلات و رفع نیازهای مطرح شده، مشارکت می‌کنند.

رشد ۱۰۰ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت‬ از نظر ریالی

طالعی درباره وضعیت ارتباط اعضای هیأت علمی با صنعت و میزان قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه خواجه نصیر در سال ۹۹ اظهار داشت: در سال ۹۹ از نظر ریالی، تقریباً رشد ۱۰۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ داشتیم. هرچند برخی دوستان معتقدند که با توجه به تورم، این درصد افزایش چندان قابل تکیه نیست.

‏تاثیر‬کرونا بر کاهش فعالیت‌ها در بخش ارتباط با صنعت

وی افزود: باید به این موضوع توجه داشت که شیوع کرونا، تأثیر مستقیم بر کاهش فعالیت‌ها در بخش ارتباط با صنعت داشته است، با این وجود ارزیابی بنده این است که در سال ۹۹ پروژه‌های جدی تری مطرح و روی آنها کار شد.

قراردادها در سال ۹۹ گران‌تر و «محصول مبنا» شد

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه قراردادهای کوچک پژوهشی سال‌های قبل، در سال ۹۹ به قراردادهای گران‌تر و «محصول مبنا» تبدیل شد، گفت: در بخش ارتباط با صنعت در سال ۹۹ بیش از ۱۳۰ قرارداد یاری داشتیم که با حدوداً ۳۵ درصد اعضای هیأت علمی ما درگیر اجرای آنها بوده‌اند.

مدرسه اشتغال و مدرسه کسب و کار راه اندازی شد

طالعی همچنین به راه اندازی «مدرسه اشتغال» و «مدرسه کسب و کار تابستانه» در دانشگاه خواجه نصیر اشاره کرد و گفت: هدف ما از ایجاد این مدارس، ارائه آموزش‌های لازم مهارتی و حرفه‌ای در حوزه کسب و کار به دانشجویان است تا به آنها کمک کند تا افقی بیش از انجام یک پایان نامه را مد نظر داشته باشد. البته با توجه به کرونا، دوره‌های امسال مدرسه اشتغال و مدرسه کسب و کار تابستانه، به صورت مجازی برگزار شد.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: در مجموع امیدواریم با ادامه روند فعالیت این ۲ مدرسه، در آینده و زمان تصویب پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری، دانشجویان و اساتید علاوه بر انتشارات علمی، به اینکه خروجی فعالیت شأن بتواند منجر به یک محصول فناورانه شود نیز توجه کنند.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار