۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶

قدرت نمایی روسیه در کنترل حریم هوایی روسیه با بکارگیری گشت مافوق صوت درجنگنده MiG-31

قدرت نمایی روسیه در کنترل حریم هوایی روسیه با بکارگیری گشت مافوق صوت درجنگنده MiG-31

قدرت نمایی روسیه در کنترل حریم هوایی روسیه با بکارگیری گشت مافوق صوت درجنگنده MiG-31

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،قدرت نمایی روسیه در کنترل حریم هوایی روسیه با بکارگیری گشت مافوق صوت درجنگنده MiG-31 را در اندیشه معاصر بخوانید. روسیه جنگنده MiG-31 را برای رهگیری P-8A Poseidon بر فراز دریای بارنتز به کار گرفت.

روسیه یک جنگنده MiG-31 را برای رهگیری و جلوگیری از نزدیک شدن هواپیمای P-8A Poseidon نیروی هوایی نروژ به مرز ایالتی فدراسیون روسیه بر فراز دریای بارنتس به کار گرفت.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، کنترل حریم هوایی روسیه بر دریای بارنتس یک هواپیما را در نزدیکی مرز دولتی فدراسیون روسیه شناسایی کرد.

برای اطمینان از هویت این هواپیمای نزدیک و جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی مرز دولتی روسیه، یک جنگنده میگ ۳۱ از نیروهای دفاع هوایی در حال انجام وظیفه سریعاً درهم شکسته شد.

خدمه جنگنده روسی هویت هواپیمای ورودی را به عنوان یک P-8A Poseidon نیروی هوایی نروژ که در حال انجام عملیات گشت زنی در پایگاه بود، تایید کردند.

وزارت نظامی روسیه همچنین اعلام کرد که با نزدیک شدن جنگنده MiG-31، هواپیمای خارجی مسیر خود را از مرز تغییر داده است. پس از آن، MiG-31 با اطمینان از عدم نقض مرزهای دولتی فدراسیون روسیه، به سلامت به فرودگاه اصلی خود بازگشت.

در میان تشدید تنش ها بین روسیه و غرب، چنین حوادثی به طور فزاینده ای رایج می شود و پوشش گسترده ای در رسانه های روسیه دریافت می کند.

همین چند روز پیش، در ۲۴ اکتبر، یک جنگنده روسی سوخو ۲۷ برای رهگیری و جلوگیری از شکستن مرز دولتی روسیه توسط دو بمب افکن B-1B نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای بالتیک اعزام شد.

در آن زمان، وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که این جنگنده ماموریت خود را با رعایت دقیق مقررات بین المللی حاکم بر استفاده از حریم هوایی بر روی آب های بی طرف انجام داده است.

پیش از آن، در ۹ اکتبر، جنگنده های روسی با موفقیت تلاش برای شکستن مرز دولتی روسیه توسط هواپیماهای نیروی هوایی بریتانیا بر فراز دریای سیاه را خنثی کردند. هواپیمای نظامی انگلیسی مورد بحث شامل RC-135 و دو تایفون بود.

از سوی دیگر، ناتو همچنین افزایش نقض حریم هوایی و مواردی را گزارش کرده است که هواپیماها برای رهگیری هواپیماهای نظامی روسیه مستقر می شوند.

ناتو به طور مداوم نگرانی‌هایی را درباره هواپیماهای نظامی روسیه که اغلب بدون ارسال کد فرستنده که موقعیت و ارتفاع آن‌ها را نشان می‌دهد، نادیده گرفتن طرح پرواز یا عدم برقراری ارتباط با کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی، انجام می‌دهند، مطرح کرده است. این اقدامات یک خطر بالقوه برای هواپیماهای مسافربری غیرنظامی است.

در پاسخ، هواپیماهای جنگنده ناتو برای رهگیری هواپیمای روسی، برقراری تماس بصری و ارائه اسکورت در صورت لزوم برای اطمینان از عملیات ایمن و کنترل شده، درهم می‌روند.

هواپیمای روسی

هواپیمای روسی

MiG-31 روسی مجهز به موشک مافوق صوت

طبق دستورات رئیس جمهور روسیه، جت های جنگنده میگ ۳۱ مجهز به موشک های مافوق صوت Kinzhal برای گشت زنی هوایی بر فراز دریای سیاه گزارش شده است.

کارشناسان روسی این اقدام را یک عامل بازدارنده بالقوه برای دشمنان می دانند و تاکید می کنند که این تصمیم پاسخی به وضعیت منطقه عملیات ویژه برای حفاظت از دنباس است.

از سوی دیگر، اوکراین حضور جت های جنگنده میگ-۳۱ کی روسی در حال گشت زنی در حریم هوایی دریای سیاه را عاملی بالقوه برای تشدید تنش می داند. با این حال، کیف تاکید می کند که این گشت زنی ها به طور قابل توجهی وضعیت کلی نیروهای دفاعی اوکراین را تغییر نمی دهد.

از نظر فنی، مشخصات موشک هوابالستی Kh-47 Kinzhal امکان پرتاب های بالقوه به خاک اوکراین را از هر دو جبهه شمالی و شرقی فراهم می کند و دریای سیاه به عنوان یک جهت احتمالی اضافی عمل می کند.

علاوه بر این، هواپیماهای روسی، به ویژه جت های جنگنده و هواپیماهای شناسایی، روزانه گشت زنی معمولی در حریم هوایی این منطقه انجام می دهند.

احنات خاطرنشان کرد که اظهارات اخیر پوتین ممکن است بیشتر متوجه کشورهای عضو ناتو باشد که می‌توانند هدف این موشک‌ها قرار گیرند و آن را آخرین نمونه از ترس‌آفرینی پوتین توصیف کرد.

این سخنگو خاطرنشان کرد: موشک Kh-47 می تواند کلاهک هسته ای تاکتیکی را نیز حمل کند، مانند موشک های کروز کالیبر که بر روی کشتی های جنگی روسیه در دریای سیاه و آزوف مستقر شده اند.

علاوه بر این، انتظار می رود که کشورهای ناتو احتمالاً جت های جنگنده خود را برای رهگیری جنگنده های میگ روسیه در حریم هوایی بی طرف بر فراز دریای سیاه اعزام کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط