۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

فوری| نتیجه نهایی جلسه دستمزد کارگران با مجلس/ مسکن کارگران محور نشست شورای عالی کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نتیجه نهایی جلسه دستمزد کارگران با مجلس، از مهمترین مواردی است که کارگران در انتظار آن بودند. در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای‌عالی کار مقرر شد چنانچه مزد کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ دوباره افزایش یابد...

فوری| نتیجه نهایی جلسه دستمزد کارگران با مجلس/ مسکن کارگران محور نشست شورای عالی کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نتیجه نهایی جلسه دستمزد کارگران با مجلس، از مهمترین مواردی است که کارگران در انتظار آن بودند. در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای‌عالی کار مقرر شد چنانچه مزد کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ دوباره افزایش یابد، حداقل مزد مشمولان قانون کار نیز متناسب با آن افزایش یابد. مهمترین خواسته کارگران در زمینه مزد، حفظ قدرت خرید و افزایش مزد واقعی آنان است، حفظ قدرت خرید کارگران از طریق افزایش مزد و کاهش نرخ تورم امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه حداقل مزد از متغیرهای اقتصاد کلان است، افزایش آن بدون توسل به دیگر روش‌‎های تکمیلی-حمایتی و اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی به منظور مهار و کاهش تورم، نمی‌تواند به خودی خود سبب افزایش سطح درآمد واقعی و بهبود معیشت کارگران شود.

آیت اسدی (عضو کارگری شورای‌عالی کار) با بیان اینکه نشست شورای‌عالی کار امروز راس ساعت ۱۵ در وزارت کار برگزار می‌شود؛ گفت: در دعوتنامه‌های نشست چند دستور کار آمده که ترمیم مزد در میان آنها نیست؛ یک دستور، بحث مسکن کارگری‌ست، دیگری مسائل و مشکلات بیمه‌ای و درمانی تامین اجتماعی با حضور مدیرعامل سازمان و البته موضوع سوم، بحث نامه وزیر اقتصاد در مورد مزد منطقه‌ای است.

نماینده کارگران افزود: متاسفانه بازهم مزد منطقه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند؛ این در حالیست که معیشت کارگران بحرانی‌ست و ما همچنان خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده در مورد ترمیم مزد هستیم.

اسدی با بیان اینکه هفته گذشته در کمیسیون کارگری مجلس جلسه‌ای با حضور کار برگزار شد؛ اضافه کرد: از نمایندگان کارگری برای حضور در این جلسه دعوت کردند ولی متاسفانه هیچ گونه برنامه خاصی نداشتند و جلسه به مسائل حاشیه‌ای گذشت؛ ما از اعضای فراکسیون کارگری انتقاد داریم؛ به نظر می‌رسد معیشت کارگران برایشان دغدغه نیست.

عضو کارگری شورای‌عالی کار تاکید کرد: ما از هر طرح و برنامه‌ای که به معیشت کارگران کمک کند استقبال می‌کنیم؛ در رابطه با مسکن کارگری نیز پیشنهادات و راهکارهایی داریم که اگر به آن عمل کنند، تا اندازه‌ای مشکلات مسکن کارگران حل می‌شود وگرنه در شرایط فعلی، کارگران توان پرداخت اجاره خانه ندارند چه برسد به خرید خانه.

اسدی در پایان گفت: ما همچنان خواستار بحث در رابطه با ترمیم مزد و جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران هستیم؛ معیشت به مرحله‌ی بحران جدی رسیده است؛ کارگران نیمی از ماه هیچ پولی برای گذران زندگی ندارند./فردای اقتصاد

 

مسکن کارگران محور نشست شورای عالی کار

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از پیگیری مسکن کارگران به عنوان دستور کار نشست امروز شورای عالی کار خبر داد و گفت: تلاش دولت سیزدهم این است که درباره مسکن همه آحاد جامعه به خصوص کارگران سختکوش گام‌های بلندی برداشته شود.

سیدصولت مرتضوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال وزارت کار به ایسنا گفت: در نشست امروز شورای عالی کار، مسکن کارگران در دستور کار قرار دارد و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: همه تلاش دولت این است که برای آحاد مختلف جامعه خصوصاً کارگران شریف و سختکوش که حق بزرگی بر گردن تولید و اقتصاد کشور دارند، در حوزه مسکن کارگری هم گام بلندی برداشته شود.

نظر وزیر کار درباره افزایش سن بازنشستگی

مرتضوی در خصوص مصوبه افزایش سن بازنشستگی که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: مجلس شورای اسلامی یک سری اصلاحات را از گذشته در این حوزه انجام داده است که اساساً از سال سوم برنامه عملیاتی و اجرایی شده است؛ این اصلاحات سنجه‌ای، به منظور پایداری و تاب آوری صندوق‌هاست.

مسکن کارگران محور نشست شورای عالی کار

در حال حاضر ضریب پشتیبانی صندوق‌ها به شدت کاهش یافته و اگر با این روند پیش بروند، در آینده نزدیک صندوق‌ها قادر به پاسخگویی به ذینفعان نخواهند بود، بنابراین مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مراحل پایانی رسیدگی به لایحه برنامه هفتم اصلاحاتی را انجام داد که از طریق رسانه‌ها به استحضار مردم رسید./ایسنا

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پروانه کار اتباع خارجی در کشور نیز گفت: دستورالعملی در این باره در شرف تدوین و بررسی است که در آینده نزدیک از طریق مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

A

۲۹ آبان ۱۴۰۲


آقای وزیر محترم همان کارگرانی ک عزیز خطابشات میکنی نان خوردن ندارند !!! شما بفکر موجودیتشون نیستی بفکر مسکنشونی؟!! لطفا با روح و روانشون بیشتر از این بازی نکنید ما را به تو خیری نیست شر مرسان....?

علی

۰۱ آذر ۱۴۰۲


خدا لعنتتون ڪنه ڪارگرا از پس خوارڪ خانوادشون بر نمیان چطور میخواین مسڪن بشون بدے مسڪن رایگان میدے ؟ تو جیب مارو نزن نمیخواد مسڪن بدے تو حقوق مارو بده حقوق ۵میلیون و ۳۰۰تومان مال ۱۳۹۰ هست نه الان ڪ همه چی هزار برابر شده بخدا ڪارگر هرروز شرمنده خانوادش میشه تو هزینه خوراڪ چه برسه به پوشاڪ و وسایل منزل

نظرات بسته شده است