۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴

فواید و مضرات سویا برای سلامتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،فواید و مضرات سویا برای سلامتی. در مورد فواید سویا چه می دانید؟ آیا سعی می کنید از این ماده غذایی مفید در برنامه غذایی خود استفاده کنید؟ فیتوکمیکال های منحصر به فردی که در سویا وج...

فواید و مضرات سویا برای سلامتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر،فواید و مضرات سویا برای سلامتی. در مورد فواید سویا چه می دانید؟ آیا سعی می کنید از این ماده غذایی مفید در برنامه غذایی خود استفاده کنید؟ فیتوکمیکال های منحصر به فردی که در سویا وجود دارد می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

فواید سویا برای سلامتی

کاهش کلسترول

تحقیقات زیادی نشان داده اند که این دانه می تواند به بهبود سطح کلسترول کمک کند از جمله کاهش کلسترول بد خون. با بررسی ۳۵ تحقیق انجام شده، متخصصان متوجه شدند که مصرف محصولات این دانه می تواند موجب کاهش کلسترول بد خون و کلسترول کل شود در حالی که کلسترول خوب خون را به طور همزمان افزایش می دهد.

با این وجود محققان متوجه شدند که تاثیر مکمل های این دانه به اندازه مصرف محصولات تهیه شده از سویا نمی باشد. با مرور ۳۸ مطالعه انجام شده، دریافتند که مصرف مقدار متوسطی از سویا مثلا ۴۷ گرم در روز می تواند ۹.۳ درصد کلسترول کل  و ۱۳ درصد از کلسترول بد را کاهش دهد. فیبر نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون بازی می کند و سویا حاوی مقدار مناسبی فیبر می باشد.

در یک تحقیق ۱۲۱ فرد بالغ را که کلسترول بالایی داشتند را تحت نظر قرار دادند. به این افراد روزانه ۲۵ گرم پروتئین سویا حاوی یا فاقد فیبر به مدت ۸ هفته داده شد. در انتها مشاهده کردند که کلسترول بد خون به کمک سویای حاوی پروتئین و فیبر دو برابر نسبت به حالتی که سویا فقط حاوی پروتئین می باشد کاهش یافته است.

بهبود ناباروری

این دانه می تواند به بهبود ناباروری در زنانی که به در حال درمان می باشند کمک کند. در مطالعه ای که ۳۶ زن را که به مدت ۶ ماه قاعده نشده بودند را تحت نظر گرفتند و به آن ها روزانه ۶ گرم پودر سویای سیاه دادند. در آخر مشاهده کردند این افراد میزان تخمک گذاری و چرخه ی قاعدگی منظم تری نسبت به دیگر افراد تجربه کرده اند.

در پژوهش دیگری ۲۰۰ زن را که در حال انجام لقاح منصوعی بودند را تحت نظر گرفتند و به آن ها روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم فیتواستروژن سویا داده شد. در انتها مشاهده کردند که این افراد در مقایسه با کسانی که از سویا استفاده نکرده اند بارداری موفق تری داشته اند. تحقیق دیگری نشان داد که سویا تاثیر بسیار موثری در برابر BPA دارد.

این ماده نوعی مواد شیمیایی است که در پلاستیک یافت می شود و تاثیر منفی بر ناباروری می گذارد. زنانی که قبل از لقاح مصنوعی سویا می خورند بارداری موفق تری نسبت به بقیه خواهند داشت. افزون بر این، به نظر می رسد که مصرف این دانه توسط پدر تاثیر منفی بر بارداری قبل از عمل لقاح نداشته باشد.

تاثیرات منفی سویا بر سلامتی

اگرچه سویا حاوی فواید زیادی برای سلامتی است اما دیگر شرایط آن هنوز به طور کامل واضح نیست.

تاثیر آن بر سرطان سینه کاملا مشخص نیست

این دانه حاوی ایزوفلاون می باشد که همانند استروژن در بدن عمل می کند. زمانی که سرطان سینه نیاز به استروژن برای رشد دارد، می تواند این ماده را از این دانه دریافت کند و همین امر موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه توسط سویا می شود. با این حال، این موضوع در تمام تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته است.

با مرور ۳۵ تحقیق انجام شده از پیش متوجه شدند که ایزوفلاون های موجود در سویا موجب گسترش سرطان سینه و یا ابتلا به آن در زنان آسیایی قبل یا بعد از یائسگی نخواهد شد. در زنان غربی، یک مطالعه نشان داد که سویا تاثیری بر گسترش سرطان سینه در آن ها نمی شود. تفاوت ها به نوع مختلف سویای مورد استفاده در شرق و غرب مربوط می شود. سویا های مورد استفاده در آسیا معمولا کامل و یا تخمیری هستند در حالی که در کشورهای غربی اغلب فرآوری شده یا به شکل مکمل می باشند.

با تحقیقی که بر روی حیوانات صورت گرفت مشاهده کردند که سرطان سینه در موش هایی که از سویا استفاده کرده اند ۲۰ درصد کمتر نسبت به بقیه رشد داشته است. موش هایی که از ایزوفلاون سویا استفاده کرده اند این رقم به ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یافته است.

بنابر این، سویای تخمیری تاثیر مثبت تری در مقایسه با مکمل سویا بر جلوگیری از گسترش سرطان سینه خواهد داشت. افزون بر این، این دانه می تواند طول عمر را بعد از تشخیص سرطان سینه در فرد زیاد کند. با مرور مطالعاتی که برای مدت طولانی زنان را تحت نظر قرار دادند، مشاهده شد آن هایی که بعد از تشخیص سرطان در آن ها از این دانه استفاده کرده اند ۲۱ درصد کمتر سرطان در آن ها عود کرده بود و ۱۵ درصد کمتر دچار مرگ شده بودند.

تاثیر بر عملکرد غده تیروئید

این دانه حاوی گوئیتروژنز می باشد و این ماده با مسدود کردن جذب ید تاثیر منفی بر تیروئید خواهد داشت. تست آزمایشگاهی نشان داد است که ایزوفلاون موجود در سویا تولید هورمون های تیروئید را مسدود می کند. دیگر تحقیقات نشان داده اند که سویا دارای تاثیر کم یا بدون تاثیر بر عملکرد تیروئید می باشد. اگر افراد مبتلا به تیروئید به میزان کافی ید دریافت کنند نیازی به قطع مصرف سویا نمی باشد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار