۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

فهرست جدید دولت برای رتبه بندی یارانه‌ گیران | ثبت نام یارانه نقدی جدید برای کودکان زیر ۵ سال از این ماه | استعلام یارانه با موبایل

در خبری معیارهای درآمدی برای حذف یارانه‌ها اعلام شد. در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون...

یارانه 1403

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از اندیشه قرن،یارانه نقدی | مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، از احتمال افزایش حدود ۲۵ درصدی بودجه این طرح یارانه نقدینسبت به سال گذشته خبر داد.یارانه نقدیفروردین ۱۴۰۳ طبق ماه قبل در سال گذشته در همان تاریخ پرداخت می‌شود و واریز سومین شارژ ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ در تاریخ ۱۷ الی ۱۸ فروردین همچون ماه‌های قبل شارژ می‌شود.بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها یارانه نقدیبه حساب آنان واریز خواهد شد..در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی در سایت اندیشه قرن همراه باشید.

در خبری معیارهای درآمدی برای حذف یارانه‌ها اعلام شد. در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون تومان را داشته باشید در دهک اول درآمدی جای می‌گیرید.

البته مقامات رسمی هنوز مبنای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد دولت خیزی برداشته است تا یارانه را به همان هفت دهک تحخصیص دهد و فعلا سه دهم را از فهرست یارانه‌گیران ایرانی خارج کند.

استعلام یارانه نقدی با کد ملی

افراد معترض به یارانه معیشتی خود می‌توانند بر اساس گفته رییس ستاد هدفمندی یارانه‌ها به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و اعتراض خود را ثبت کنند.

این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد می‌توانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آن‌ها از دهک دهم دریافت نکردند، می‌توانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

سایت اعتراض به یارانه نقدی با کدملی

سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانه‌شان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا می‌توانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.

اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهک‌بندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد.

بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.

پیگیری اعتراض به دهک بندی

برای پیگیری اعتراض به دهک بندی ، خانواده هایی که به این نوع دهک بندی اعتراض داشته اند و یا هنوز نمی‌دانند جزو کدام دهک محسوب می‌شوند می‌توانند با استفاده از کد ملی، با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

بعد از تماس با این شماره تلفن و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار، شما می‌توانید استعلام یارانه معیشتی با کدملی سرپرست خانوار خود را دریافت کنید. پس از این استعلام، شما می‌فهمید علت قطع معیشتی شما چیست .

استعلام یارانه

با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد. استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا: برای استفاده از این روش متقاضیان باید ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن شان را وارد کنند. به این ترتیب می توانند از دهک خود مطلع شوند.

جاماندگان ثبت نام یارانه نقدی

سازمان هدفمند سازی ، با توجه به در خواست های متعدد از سوی، اقشار مختلف جامعه جهت دریافت یارانه نقدی و ثبت نام یارانه جدید در سال ۱۴۰۳، شرایط لازم را برای کسانی که ثبت نام نکرده اند، به ویژه جاماندگان ثبت نام در نظر خواهد گرفت.

همچنین، لازم به ذکر است سازمان هدفمند سازی یارانه ها، با توجه به اینکه بسیاری از منصرفان دوره قبل ثبت نام یارانه نقدی، در حال حاضر، در سال ۱۴۰۳ ، متقاضی دریافت نقدی ان می باشند نیز، امکان ثبت نام یارانه جدید را در نظر خواهد گرفت.

جاماندگان ثبت نام یارانه، به منظور ثبت نام برای ، لازم است تا مراحل تعیین شده از سوی سازمان هدفمند سازی، را جهت استعلام وضعیت خود و سپس، ثبت نام یارانه جدید، انجام دهند. مراحل و نحوه ثبت نام یارانه جدید ۱۴۰۳ ، بر اساس آنچه در سال گذشته برای جاماندگان اعلام شد، می تواند طبق توضیحات زیر می باشد که در صورت اعمال هر گونه تغییر، متن مقاله، به روز رسانی می گردد:

جاماندگان ثبت نام ، به منظور استعلام وضعیت ثبت نام جدید خود در سال ۱۴۰۳، ابتدا، کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷*۴ را شماره گیری نمایند.

این گروه از متقاضیان یارانه ۱۴۰۳ ، در مرحله بعد، می توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به آدرس my.gov.ir ، برای ثبت نام یارانه جدید اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که احتمالا، همانند سال گذشته، مهلت یارانه جدید جاماندگان ۱۴۰۳، بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی، برای اعداد زوج، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، مورخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و برای اعداد فرد، در روز های پنجشنبه و جمعه، مورخ ۲۹ و ۳۰اردیبهشت ماه خواهد بود.

همچنین، پیش بینی می شود، همانند سال گذشته، اشخاصی که در تاریخ های مذکور، به هر علت، قادر به ثبت نام یارانه جدیدی نبوده، این امکان را داشته باشند تا در روزهای شنبه، مورخ ۳۱ اردیبهشت‌ ماه و یکشنبه، مورخ ۱ خرداد ماه، با ورود به سامانه، برای ثبت نام یارانه ۱۴۰۳، اقدام نمایند.

مدارک و اطلاعات ضروری، جهت ثبت نام یارانه جدید، برای جاماندگان، شامل شماره همراه که به نام سرپرست خانوار بوده، کد ملی، تاریخ تولد، کد پستی و شماره شبا بانکی که سرپرست خانوار، در آن حساب داشته، می باشد.

پس از پایان مهلت ثبت‌ نام، اطلاعات ارسالی از سوی ثبت نام کنندگان، به منظور تعیین دهک خانوار، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارسال شده و در صورتی که ثبت نام کننده، واجد شرایط، شناخته شود، یارانه معوقه، متناسب با دهک خانوار ثبت نام شده، به خانواده ثبت نام شده، تعلق گرفته و به حساب سرپرست خانوار، واریز خواهد شد. همچنین افراد فرصت اعتراض به دهک بندی یارانه را نیز خواهند داشت.

لازم به ذکر است که کلیه مراحل و نحوه ثبت نام جدید، به صورت غیر حضوری و اینترنتی، انجام گرفته و بنابراین، نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان، به هیچ سازمان و نهاد دولتی، در هیچ یک از شهرهای کشور نمی باشد.

ثبت نام یارانه فرزند جدید

یکی از سوالاتی که برای ثبت نام  وجود دارد، این مساله است که آن دسته از افرادی که به تازگی بچه دار شده اند، می بایست برای ثبت نام یارانه فرزند جدید، چه اقداماتی انجام دهند؟ پیش بینی می شود، همانند گذشته که بر طبق اعلام رییس مرکز آمار ایران، تمامی اطلاعات فرزند جدید، از طریق سازمان ثبت احوال کشور، برای دریافت یارانه نقدی، دریافت می گردیدو نیازی به انجام مراحل خاصی برای ثبت نام فرزند جدید، جهت دریافت نبود، در سال ۱۴۰۳ نیز روال، همینگونه باشد و در حال حاضر، هیچ سامانه مشخصی، برای ثبت نام افراد جدید خانواده، جهت دریافت، راه اندازی و معرفی نشده است.

اما، به هر حال، با توجه به سیستمی بودن پرداخت و اعلام رییس مرکز آمار ایران، فرزند جدید، در صورت نیاز به یارانه، جزو لیست افراد یارانه بگیر قرار خواهد گرفت. نکته حائز اهمیتی که برای دریافت فرزند جدید وجود دارد، این است که فرزند جدید، فقط به افرادی تعلق خواهد گرفت که خانواده او، یارانه نقدی دریافت می کنند.

درواقع، آن دسته از خانواده هایی که مشمول دریافت یارانه نقدی نمی باشند، نمی توانند برای دریافت فرزند جدید، ثبت نام نمایند؛ اما، در صورتی که به خانواده فرزند تازه متولد شده، تعلق گیرد، لازم است که به فرزند جدید نیز یارانه داده شود.

افرادی که قصد دریافت وام نوزدان را دارند، می توانند از طریق مراجعه به بانک های عامل، جهت ثبت نام وام فرزند آوری، اقدام نمایند.

طبق توضیحات داده شده، انتظار می رود که  برای فرزندان جدید، به صورت خود به خود اعمال شود؛ اما، احتمال اشتباه، برای اعمال یارانه برای فرزند جدید وجود دارد و بنابراین، نیاز است که اگر به فرزند جدید تعلق نگرفت، افراد، برای دریافت ثبت نام نمایند.

در حال حاضر، هیچ سامانه ای، برای ثبت نام نوزادان، طراحی نشده است؛ اما پس از اعلام دولت بر ثبت نام در سال ۱۴۰۳ ، والدین، خواهند توانست برای ثبت نام نوزادان خود، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نموده و درخواست خود برای اضافه کردن فرد جدید به خانواده را جهت دریافت ، در این دفاتر ثبت نمایند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط