۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵

فطریه ۱۴۰۲ چقدر است؟ / مبلغ فطریه ۱۴۰۲ / قیمت فطریه ۱۴۰۲ چقدر است؟/ قیمت گندم ۱۴۰۲ چقدر است؟ / مبلغ فطریه و کفاره ۱۴۰۲ /فطریه ۱۴۰۲ نفری چقدر است /فطریه به چه کسانی می رسد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با توجه به این که روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، برخی از مراجع تقلید، میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند. یکی از اعمال واجب در روز عید ...

مبلغ فطریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با توجه به این که روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، برخی از مراجع تقلید، میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند. یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. میزان زکات فطریه ۱۴۰۲ در گزارش زیر آمده است. یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند. زکات فطره را چه زمانی باید پرداخت؟ وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند. ما به ازای ریالی زکات فطره چگونه تعیین میشود؟ زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

با توجه به این که روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، برخی از مراجع تقلید، میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند.

تاکنون، دفاتر آیت الله سیستانی و آیت الله جوادی آملی، میزان و مبلغ فطریه امسال را به عنوان یکی از فروع دین مبین اسلام است که اعلام کرده اند. با ما در اندیشه معاصر همراه باشید.

فطریه ۱۴۰۲ چقدر است؟

 دفتر آیت‌ الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۲ را اعلام کرد

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد.
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله جوادی آملی «مبلغ زکات فطره» ۱۴۰۲ را اعلام کرد / کفاره ماه رمضان چقدر است؟

 دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی میزان زکات فطره را اعلام کرد.
بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.
مبلغ فطریه 1402

مبلغ فطریه ۱۴۰۲

دفتر آیت الله وحید خراسانی مبلغ فطریه را اعلام کرد(۱۴۰۰)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله وحید خراسانی در این خصوص آمده است: پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ( مد ظله العالی )مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام های متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

پاسخ ادامه یافته است: از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان میباشد ، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان میباشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.( مربوز به سال ۱۴۰۰ است و امسال هنوز مبلغی را اعلام نکردند)

فطریه مهمان شب عید فطر / پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی

سؤال: آیا فطریه مهمان شب عید فطر،  بر عهده​ی میزبان است؟

جواب: مهمان یک شبه نان خور محسوب نمی​شود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نان خور او محسوب می​شود، فطریه او به عهده میزبان است.

مبلغ زکات فطریه

سوال: هر شخص چه چیزی و به چه مقدار، باید به عنوان فطریه به فقیر بدهد؟

جواب: شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و در سال جاری اگر برای هر نفر حداقل …. تومان بپردازد کافی است.( قیمت زکات فطره هنوز از دقتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام نشده است. به محض اعلام خدمت شما سروران گرامی اطلاع رسانی خواهد شد.

زمان پرداخت فطریه

زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ باشند واجب است. هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند فطریه پرداخت کند.

عدم پرداخت فطره و تکلیف زن و فرزند

سؤال: پدری که زکات فطره نمی‌ دهد، تکلیف فطریه زن و فرزند او چه می‌ شود؟

جواب: تکلیفی ندارند و لازم نیست زکات فطره بدهند.

آیا لحاظ قوت غالب در فطریه واجب است؟

رهبر معظم انقلاب فرموده اند: عید سعید فطر روزی است که «یُثابُ فیهِ المُحسِنون وَ یُخسَرُ فیهِ المُبطِلون»؛ یعنی آن‌ها که زحمت کشیدند، تلاش کردند، کار‌های نیک انجام دادند، امروز روز پاداش گرفتن آن‌ها است. بحمدالله ملّت ما غالباً در شمار «محسنون» اند.

در استفتائیه‌ای از رهبر انقلاب سوال شد کسی که در کل سال بیشتر برنج استفاده می‌کند، آیا باید برنج یا مبلغ سه کیلو برنج را برای فطریه محاسبه کنید؟

پاسخ: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این‌ها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می‌کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.

فطریه ماه رمضان سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ / فطریه ۱۴۰۲ رهبری

نظر رهبر انقلاب مد طله العالی: مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

 میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله سیستانی

از آن جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) از سوی دفتر آیت الله جوادی آملی

مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.

کارت به کارت کردن فطریه آیا جایز است؟

زکات فطره یکی از زکات‌های واجب‌ دین اسلام است آیا جایز است فطریه به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟

زکات فطره یکی از زکات‌های واجب‌ دین اسلام است که به زکات بدن نیز معروف است به همین دلیل همه مسلمانان چه کسانی که روزه گرفته اند و چه کسانی که نتوانسته اند روزه بگیرند باید زکات فطره را بپردازند.

در بخش فقه و احکام مقام معظم رهبری به نشانی leader.ir استفتائی جدید از مقام معظم رهبری در خصوص کارت به کارت کردن میزان فطریه آمده است که در ادامه می خوانید:

سوال: باتوجه به اینکه زکات فطره باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است فطریه به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟

جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، ‌و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید.

قیمت گندم ۱۴۰۲ چقدر است؟

فعلا قیمنت گندم در سال ۱۴۰۲ به قیمت هر کیلو ۲۵ هزار تومان است و قیمت جدیدی اعلام نشده است.

مبلغ فطریه و کفاره ۱۴۰۲

کفاره غیر عمد برای هر ۱ روز ۱۲٫۰۰۰ تومان و کفاره عمد برای هر ۱ روز ۷۲۰٫۰۰۰ تومان می باشد، به عبارتی اگر کل ماه رمضان روزه نگرفته باشید و شرعا بر شما روزه واجب بوده باید ۲۱٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان برای ۳۰روز کفاره پرداخت نمایید. و اگر به دلایلی روزه بر شما ممکن نبود و عمدی نبوده باشد برای ۳۰روز کامل مبلغ ۳۶۰۰۰۰ تومان کفاره باید پرداخت کنید.

فطریه به چه کسانی تعلق می‌گیرد

در مورد محل اصلی مصرف فطریه باید به نظرات مراجع عظام تقلید مراجعه کرد که دو نظر را ارائه داده‌اند. فطریه را می‌توان در تمام هشت موردی که زکات مال در آن مصرف می‌شود پرداخت کرد. یعنی شامل:

  • فقیران
  • مسکینان: یعنی افرادی که وضعیت اقتصادی‌شان از فقیران هم بدتر است.
  • مسافرانی که در راه مانده و خرج برگشت به شهر خود را ندارند.
  • بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بپردازند.
  • در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که سود و نفع آن به عموم مسلمین برسد. مانند ساختن و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و…
  • کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند.
  • پرداخت به نایب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مأمور جمع‌آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است.

حکم پرداخت فطریه بعد از عید

افرادی که در ماه مبارک رمضان موظف به پرداخت فدیه می‌باشند:

  1. خانم بارداری که زایمانش نزدیک است و احتمال ضرر برای جنین وجود دارد.
  2. خانم شیرده‌ای که اگر روزه بگیرد، شیرش کم شده و احتمال خطر برای فرزند وجود دارد.
  3. خانم و آقای مسنّی که روزه برای آنها مشقّت و عسر و حرج دارد.
  4. فردی که در ماه رمضان قبل، به دلیل بیماری روزه نگرفته و بیماری او تا ماه رمضان جاری ادامه داشته است.
  5. فردی که از ماه رمضان سال قبل روزه‌ی قضا بر گردنش بوده و بدون عذر شرعی قضای آن را تا ماه رمضان امسال به جا نیاورده است.
  6. کسی که مرضی دارد که زیاد تشنه میشود و نمیتواند تشنگی را تحمل کند.(برایش عسر و حرج دارد)

چرا باید فطریه پرداخت کنیم؟

مبلغ زکات فطره و فدیه اهل‌سنت در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

حجت‌الاسلام سعید عسکری  میزان و نحوه پرداخت زکات فطره (سرفطره) و فدیه ترک روزه برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و اظهار داشت: میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر ، معادل دو و نیم کیلوگرم و میزان فدیه ترک روزه برای هر روز، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم میزان فطریه (کمتر از یک کیلوگرم) خواهد بود.

وی گفت: بر‌اساس فتاوای جمهور متقدمین (شافعیه، مالکیه، حنابله)، «مسلمانان بایستی عین قوت غالب را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند، اما امروزه به دلیل تغییر نیازهای نیازمندان، پرداخت قیمت به‌جای عین قوت، برای مؤدیان آسان‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد و غایات تشریع (اغنائهم عن المسأله فی هذا الیوم)که همانا اغناء فقرا در روز عید است، نزدیک‌تر است.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های شورای افتای استان، قوت غالب شهروندان همچنان گندم و متوسط قیمت هرصاع آن با لحاظ احتیاط، ۴۰ هزار تومان و قیمت یک مد آن برای پرداخت نقدی فدیه ۱۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه میزان فدیه ترک روزه در مذهب امام ابوحنیفه نیم صاع گندم معادل ۱۸۰۰ گرم یا یک صاع عراقی از سایر اقوات است، افزود: هم‌اکنون قیمت نیم صاع گندم حدود ۲۵ هزار تومان است.

عسکری بیان کرد: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذائی آنان  برنج است، بهتر است (هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آنرا محاسبه و پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: قضای روزه رمضان برسال‌خوردگان و نیز بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نمی‌رود، واجب نیست. این افراد بایستی به ازای هر روز روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شده به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) پرداخت کنند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور عنوان کرد: پرداخت فدیه افطار بر خانم‌های باردار و یا مرضع (شیر ده) که به‌دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود. سایر افراد چنانچه در ایام رمضان موفق به روزه نشدند، مکلفند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا کنند، در غیر این صورت علاوه بر قضای روزه‌های فوت شده، بایستی فدیه تأخیر را به تفصیلی که بیان شده، به نیازمندان پرداخت کنند.

وی یادآور شد: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است چراکه فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب می‌شود؛ مؤدیان فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان پرداخت کنند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ابراز داشت: تعجیل در پرداخت فطره گرچه در مذهب فقهی امام شافعی جایز بوده اما با توجه به اینکه زکات فطره فقط عیدانه‌ای برای نیازمندان است، لذا بهتر است که مؤدیان پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تأخیر انداخته تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفاً برای روز عید خود هزینه کنند.

عسکری تأکید کرد: هم‌استانی‌ها متناسب با توان و تمکن خود برای فطریه و فدیه مقادیر یا مبالغی در نظر گرفته که به احتیاط و تورع نزدیک‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و از تلفیق و تتبع رخص دورتر باشد چرا که در سال‌های اخیر درآمد بسیاری از شهروندان به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی کاهش یافته و نیازمندان جامعه در این آستانه عید سعید فطر، به دستان سخاوتمند برادران و خواهران متمکن خود در استان چشم دوخته‌اند.

موارد تفاوت میان زکات فطره و فدیه:

در موارد فدیه حتماً باید طعام (نان، حبوبات و…) تملیک فقیر شود و هزینه‌ی آن کافی نیست در حالی که در زکات فطره میتوان به جای طعام قیمت آن را پرداخت کرد.

زکات با کنار گذاشتن از ملک خارج شده ولی فدیه تا زمانی که به فقیر، وکیل و یا ولی‌اش تحویل نگردد از ملکِ پرداخت کننده خارج نمیشود.

پرداخت فدیه‌ی غیرسادات به سادات بلامانع است ولی پرداخت زکات غیرسادات به سادات صحیح نمیباشد.

پرداخت فدیه واجبِ موسّع (زمان‌دار) است ولی زکات فطره درصورت خواندن نماز عید فطر، قبل از نماز و در غیر این صورت قبل از ظهر عید، باید پرداخت و یا کنار گذاشته شود.

در موارد فدیه، فقیر نبودن شرط نیست ولی در زکات فطره درصورت فقر بر او واجب نیست.

مقدار فدیه ۷۵۰ گرم به ازاء هر روز ولی مقدار زکات فطره ۳ کیلوگرم غذای متعارف شهر به ازاء هر نفر می‌باشد.

در زکات فطره فرد باید زکات فطره خودش و تمام افرادی که نانخور او هستند را پرداخت بکند اما فدیه یا کفاره تأخیر مربوط به خود فرد است، فدیه دیگران بر عهده دیگری نمی‌آید، یعنی برعهده‌ی شوهر یا پدر نیست.

تفاوت فدیه و کفاره

بین فدیه و کفاره، تفاوت در قابلیت جبران داشتن عقوبت در فدیه است. دیگر فرق کفاره و فدیه، در کفاره شامل مال و غیر مال است و فدیه تنها به مال گفته می‌شود.

کفاره روزه ماه رمضان:

کسى که کفاره روزه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستورى که در پایین گفته می‌شود، دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام، یک مد که تقریبا ده سیر است،

طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می‌تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلا یک مرتبه بگوید:

“استغفرالله”، و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.

کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، باید سى و یک روز آن را پى در پى بگیرد، و اگر بقیه آن پى در پى نباشد، اشکال ندارد.

کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، نباید موقعى شروع کند که در بین سى و یک روز، روزى باشد که مانند عید قربان روزه آن حرام است.

کسى که باید پى در پى روزه بگیرد، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد، یا وقتى شروع کند که در بین آن به روزى برسد که روزه آن واجب است، مثلا به روزى برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، باید روزه‏ها را از سر بگیرد.

اگر در بین روزهایى که باید پى در پى روزه بگیرد، عذرى مثل حیض یا سفرى که در رفتن آن مجبور است، براى او پیش آید، بعد از برطرف شدن عذر واجب نیست روزه‌ها را از سر بگیرد، بلکه بقیه را بعد از برطرف شدن عذر به جا می‌آورد.

اگر به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا یا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتیاط کفاره جمع بر او واجب می‌شود، یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام آنها یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد، و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها را که ممکن است باید انجام دهد.

اگر روزه‌دار دروغى را به خدا و پیغمبر(صلى الله علیه و آله و سلم) نسبت دهد، کفاره جمع که تفصیل آن در بالا گفته شد، بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.

اگر روزه‌دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه کار دیگرى غیر از جماع که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، براى همه آنها یک کفاره کافى است.

اگر روزه‌دار کارى که حلال است و روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، مثلا آب بیاشامد و بعد کار دیگرى که حرام است و روزه را باطل می‌کند انجام دهد، مثلا غذاى حرامى بخورد یک کفاره کافى است.

اگر روزه‌دار آروغ بزند و چیزى در دهانش بیاید، چنانچه عمدا آن را فرو ببرد، روزه‏ اش باطل است و باید قضاى آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب می‌شود، و اگر خوردن آن چیز حرام باشد، مثلا موقع آروغ

زدن خون یا غذایى که از صورت غذا بودن خارج شده به دهان او بیاید و عمدا آن را فرو برد، باید قضاى آن روزه را بگیرد و بنابراحتیاط کفاره جمع هم بر او واجب می‌شود.

اگر نذر کند که روز معینى را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمدا روزه خود را باطل کند، باید یک بنده آزاد نماید، یا دو ماه پى در پى روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام دهد.

اگر به گفته کسى که می‌گوید مغرب شده افطار کند، و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. ولى اگر خبر دهنده عادل بوده، فقط قضاى آن روزه واجب است.

کسى که عمدا روزه خود را باطل کرده، اگر بعد از ظهر مسافرت کند، یا پیش از ظهر براى فرار از کفاره سفر نماید، کفاره از او ساقط نمی‌شود، بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى او پیش آمد کند، بنابر احتیاط کفاره بر او واجب است.

اگر کسی عمدا روزه خود را باطل کند و بعد عذرى مانند حیض یا مرض براى او پیدا شود، کفاره بر او واجب نیست.

اگر یقین کند که روز اول ماه رمضان است و عمدا روزه خود را باطل کند، بعد معلوم شود که آخر شعبان بوده، کفاره بر او واجب نیست.

اگر انسان شک کند که آخر رمضان است یا اول شوال و عمدا روزه خود را باطل کند، بعد معلوم شود اول شوال بوده، کفاره بر او واجب نیست.

انسان نباید در بجا آوردن کفاره کوتاهى کند، ولى لازم نیست فورا آن را انجام دهد.

اگر کفاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بجا نیاورد، چیزى بر آن اضافه نمی‌شود.

کسى که باید براى کفاره یک روز شصت فقیر را طعام بدهد، اگر به شصت فقیر دسترسى دارد، نباید به هر کدام از آنها بیشتر از یک مد که تقریبا ده سیر است طعام بدهد، یا یک فقیر را بیشتر از یک مرتبه سیر نماید، ولى چنانچه انسان اطمینان داشته باشد که فقیر طعام را به عیالات خود می‌دهد یا به آنها می‌خوراند، می‌تواند براى هر یک از عیالات فقیر اگرچه صغیر باشند یک مد به آن فقیر بدهد.

کسى که قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، باید به ده فقیر هر کدام یک مد که تقریبا ده سیر است طعام بدهد، و اگر نمی‌تواند بنابر احتیاط واجب باید سه روز پى در پى روزه بگیرد.

بیان احکام فطریه ویژه ناشنوایان

روش پرداخت فطریه به بهزیستی

کلاهبرداری مجازی به بهانه فطریه

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط