۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷

رشد مو؛

غذاهایی که مو را تقویت می کنند، ریزش مو را کاهش می دهند و ممکن است با طاسی مبارزه کنند

سلامت و سرعت رشد موهای شما به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت عمومی، محیط و رژیم غذایی بستگی دارد.

تقویت مو رشد مو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بین تغذیه مناسب و سلامت مو رابطه وجود دارد . از سوی دیگر، برخی از غذاهای ناسالم ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند. ما در اندیشه معاصر غذاهایی که موجب تقویت مو می شود را برای شما همراهان عزیز آورده ایم. سلامت و سرعت رشد موهای شما به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت عمومی، محیط و رژیم غذایی بستگی دارد.

اگرچه شما نمی توانید برخی از این عوامل را تغییر دهید، اما این قدرت را دارید که رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در رشد فولیکول های مو دارند. بر اساس گزارشی که در اندیشه معاصر منتشر شده است، از سوی دیگر، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی لازم می تواند منجر به ریزش مو شود .

در اینجا غذاهایی را معرفی می کنیم که به رشد مو کمک می کنند:

۱- تخم مرغ برای پروتئین و بیوتین

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی ضروری برای رشد مو.

خوردن پروتئین کافی به رشد مو کمک می کند، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند. کمبود پروتئین ممکن است باعث ریزش مو شود.

تخم مرغ همچنین حاوی بیوتین است که برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل است که مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند.

با این حال، اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، کمبود بیوتین غیرمعمول است.

۲- توت برای آنتی اکسیدان و تولید کلاژن

توت ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که ممکن است از رشد مو حمایت کنند. این شامل ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

آنتی اکسیدان ها می توانند از فولیکول های مو در برابر آسیب های ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط یافت می شوند.

بدن همچنین از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند، پروتئینی که به تقویت مو کمک می کند و از شکنندگی و شکستگی آن جلوگیری می کند.

۳- گوشت چون آهن دارد

گوشت منبع عالی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند تا سوخت و ساز بدن را تامین کند و به رشد و ترمیم کمک کند.

کمبود آهن ممکن است باعث ریزش مو شود.

۴- سیب زمینی شیرین چون حاوی بتاکاروتن است

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو مرتبط است.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین A می تواند بر تولید سبوم تأثیر بگذارد که به حفظ سلامت مو کمک می کند.

سبوم یک ماده مومی یا روغنی است که توسط غدد چربی در پوست سر ترشح می شود.

غذاهایی که مو را تقویت می کنند، ریزش مو را کاهش می دهند و ممکن است با طاسی مبارزه کنند

غذاهایی که مو را تقویت می کنند، ریزش مو را کاهش می دهند و ممکن است با طاسی مبارزه کنند

۵- آووکادو به دلیل داشتن ویتامین E

آووکادو ویتامین E را تامین می کند که ممکن است به رشد مو کمک کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند .

۶- آجیل به دلیل داشتن ویتامین B و روی

آجیل خوشمزه هستند و حاوی انواع مواد مغذی مهم برای رشد مو هستند.

آنها همچنین انواع ویتامین های B و روی را فراهم می کنند. کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به ریزش مو کمک کند.

۷- فلفل دلمه ای چون ویتامین C دارد

فلفل دلمه ای ویتامین C غنی از آنتی اکسیدان را تامین می کند که ممکن است به رشد مو کمک کند.

غذاهایی که ریزش مو را تهدید می کند

بر اساس گزارشی در مدیکال نیوز تودی، خوردن مقادیر زیاد غذاهای ناسالم یا مقادیر ناکافی غذاهای مغذی می تواند ریزش مو را بدتر کند .

غذاهایی که ممکن است ریزش مو را تشدید کند

غذاهایی که تأثیر منفی بالقوه بر سلامت و رشد مو دارند عبارتند از:

۱- کربوهیدرات های ساده مانند قندها، آب میوه ها و شیرینی ها

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های ساده ممکن است به ریزش مو کمک کنند.

محققان پیشنهاد می کنند که خوردن کربوهیدرات های ساده تولید سبوم را افزایش می دهد، ماده ای روغنی که توسط غدد مرتبط با فولیکول های مو ترشح می شود. در حالی که سبوم برای سلامت مو مفید است، مقادیر بیش از حد آن می تواند منجر به التهاب شود که برای سلامت مو مضر است.

غذاهای قندی همچنین باعث می شود که لوزالمعده تولید هورمون انسولین را افزایش دهد که بر رگ های خونی پوست سر تأثیر منفی می گذارد.

شما باید از خوردن کربوهیدرات های ساده مانند شیرینی، کیک و بیسکویت پرهیز کنید. این غذاها همچنین شامل غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، پاستا یا نان هستند. کربوهیدرات های پیچیده جایگزین مغذی تری هستند که شامل غلات کامل، لوبیا و سبزیجات می شود.

۲- ماهی هایی که دارای درصد بالایی جیوه هستند

اندیشه معاصر نوشت: گزارشی که در سال ۲۰۱۹ روی دو زن مبتلا به ریزش مو منتشر شد، نشان داد که به دلیل خوردن ماهی، سطح جیوه بالایی در خونشان وجود دارد. ریزش مو پس از کاهش مصرف ماهی های غنی از جیوه بهبود یافت.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنان خوردن ۲ تا ۳ وعده ماهی در هفته را توصیه می کند. به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد. بنابراین خوردن ماهی های کم جیوه مانند ماهی تن، سالمون و ماهی کاد می تواند برای افرادی که از ریزش مو رنج می برند مفید باشد.

۳- غذاهای سرخ شده

توصیه می شود از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنید، زیرا می توانند با ایجاد بیش از حد سبوم و غدد چربی بر سلامت مو تأثیر منفی بگذارند.

نکات دیگر برای جلوگیری از ریزش مو

۱- سیگار را ترک کنید

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰، شامل ۱۰۰۰ مرد سالم، نشان داد که ریزش مو در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. نتایج نشان می دهد که نیکوتین ممکن است پیشرفت ریزش مو را تسریع کند.

۲- از محصولات مضر برای مو خودداری کنید

آکادمی پوست آمریکا (AADA) پیشنهاد می کند که محصولات رنگ آمیزی، صاف کننده یا پرکننده مو می توانند اثرات مضری داشته باشند و ممکن است باعث ریزش مو شوند.

۳- از کشیدن مو خودداری کنید

آکادمی پوست آمریکا همچنین می گوید که مدل مویی که موها را محکم روی پوست سر به عقب می کشد می تواند باعث ریزش دائمی مو شود. کشیدن مو برای از بین بردن استرس نیز مضر است./ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط