۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰

علی موسوی: ساپینتو از کار کردن در ایران اعصابش به هم ریخته/فدراسیون به دنبال پیشرفت تیم ملی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از منیبان،علی موسوی مهاجم سابق و محبوب استقلال است هواداران این تیم خاطرات خوشی از او دارند. موسوی این روزها از فوتبال حسابی فاصله گرفته اما به شرایط استقلال و فوتبال ایران اشراف کامل دارد...

از باشگاه استقلال چخبر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از منیبان،علی موسوی مهاجم سابق و محبوب استقلال است هواداران این تیم خاطرات خوشی از او دارند. موسوی این روزها از فوتبال حسابی فاصله گرفته اما به شرایط استقلال و فوتبال ایران اشراف کامل دارد. مهاجم تکنیکی استقلال روند استقلال را از ابتدای فصل تا کنون رو به رشد و صعودی دانست و معتقد است که اگر امتیازهای حساسی را از دست نداده بود حالا با اقتدار در صدر جدول قرار داشت. موسوی انتخاب امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی تیم ملی پس از ماه ها بلا تکلیفی را هم به فال نیک گرفته اما اعتقاد دارد که با سرمربی داخلی تیم ملی ما پیشرفت چشمگیری نخواهد داشت. پیشکسوت استقلال درباره شرایط این تیم و تیم ملی گفتگویی با خبرنگار منیبان انجام داده که در ادامه می خوانید.

*قهرمانی استقلال با فرهاد مجیدی؟

استقلال پارسال که قهرمان شد با یک تیم دفاعی و بردهای اقتصادی قهرمان شد. پارسال هم استقلال مشکل گلزنی داشت اما بردهایی که با تک گل‌ها به دست می‌آمد تیم را به قهرمانی رساند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که پارسال استقلال مشکل داشت و امسال مشکلی ندارد. پارسال بازیکنان از تک فرصت‌ها استفاده می‌کردند و به گل می‌رسدند اما این شرایط امسال در برخی بازی ها تکرار نشد. البته مشکل گلزنی فقط منحصر به استقلال نیست و کل فوتبال ایران در سال های اخیر درگیر آن شده اند. فرهاد مجیدی هم برای قهرمانی در ایران بهترین روش را به نظر من انتخاب کرد. فوتبال دفاعی با بردهای اقتصادی تنها راهی است که می تواند یک تیم را در ایران قهرمان کند. بهرحال قهرمانی استقلال بعد از ۹ سال آن هم بدون باخت آنقدر شیرین بود که هیچ چیزی نمی تواند آن را لوث کند.

*جدایی فرهاد مجیدی؟

برای بسیاری از پیشکسوتان استقلال جدایی مجیدی اتفاقی قابل پیش‌بینی بود چون او توانسته بود رکوردهای بسیار خوبی را ثبت کند و بدون باخت تیمش را قهرمان کند. اتفاقی که نظیر آن پس از انقلاب اسلامی رخ نداده بود و با شناختی که از مجیدی داشتیم ترک استقلال اتفاق عجیبی نبود چون ثبت موفقیت‌هایی که او رقم زد بسیار دشوار است. چندین سال بی‌نظمی در مدیریت باشگاه استقلال وجود داشت و از زمانی که سمت مدیرعاملی به مصطفی آجرلو سپرده شد حواشی از تیم گرفته شد و مجیدی توانست با حداقل دغدغه تیمش را به سمت قهرمانی ببرد. تصمیم مجیدی بعد از جدایی هم حرفه ای بود اگرچه هواداران را دلگیر کرد اما فرهاد می تواند با موفقیت در لیگ امارات در لیگ های معتبرتری مربیگری کند.

*آمدن ساپینتو؟

ریکاردو ساپینتو که به جای فرهاد مجیدی به استقلال آمد واقعا کارش سخت بود. بالاخره فصل قبل استقلال قهرمان شده بود و پذیرفتن مسئولیت این تیم واقعا سخت است. همه انتظار داشتند همان روند پارسال ادامه داشته باشد و تیم دوباره قهرمان شود. مهم نیست روند استقلال در فصل قبل چطور بود و بردهای اقتصادی به دست آمد، هواداران از ساپینتو فقط قهرمانی می‌خواستند. با هر شرایطی ساپینتو آمد و کارش را آغاز کرد. استقلال هفته‌های ابتدایی  لیگ را به سختی پشت سر گذاشت و شرایط خوبی را نداشت اما بعد از گذشت چند هفته به شرایط ایده‌آل رسید. در هفته‌های ابتدایی ساپینتو سعی داشت تیم را بیشتر بشناسد و همین نبود شناخت کافی باعث شد تیم شرایط خوبی را نداشته باشد. با این حال بعد از گذشت چند هفته استقلال به شرایط ایده‌آل خود رسید و توانست بازی‌های خوبی را انجام بدهد. بعد از اینکه استقلال به شرایط خوب خود رسید لیگ تعطیل شد و همین تعطیلی لیگ روی استقلال تاثیرات منفی زیادی داشت. تیم روزهای خوبی را داشت اما تعطیلی شرایط خوب را از استقلال گرفت و امیدوارم این بار این اتفاق رخ ندهد و تعطیلات نوروز خللی در کار استقلال ایجاد نکند.و حالا هم باید منتظر باشیم دوباره به شرایط خوب برگردد.

*مشکلات مالی و اعتصاب بازیکنان؟

درست است که مشکلات مالی وجود دارد اما باشگاه استقلال همیشه اینگونه بوده است. استقلال همیشه مشکل مالی داشته است. با این حال بازیکنان استقلال پول بگیرند و یا نگیرند بازی‌شان همین است و با پول به ابر ستاره تبدیل نمی‌شوند. با این پول‌هایی که پرداخت می‌شود انتظارها باید بیشتر باشد اما اینگونه نیست. بعضی از بازی‌های لیگ را نمی‌شود تا پایان تماشا کرد. از طرفی در لیگ ما  مدیرعامل‌ها دائم از مشکلات گله می‌کنند و بازیکنان هم از بی پولی می‌نالند و هیچ چیز سر جای خودش نیست. هر مدیرعاملی به استقلال می‌آید تاثیر مستقیم روی بازیکنان دارد و بازیکنان گاهی با آن مدیر وارد چالش می‌شوند. بازیکن نمی‌تواند روند خوبی را داشته باشد اما بهانه می‌کند و می‌گوید که پول نمی‌دهند. باشگاه با پرداخت نکردن پول به دست بازیکنان بهانه می‌دهد. پارسال هم مشکلات گلزنی داشتیم اما بردهای اقتصادی تیم را قهرمان کرد. می‌خواهم بگوییم الان  با پارسال خیلی تفاوتی با هم ندارند.بهرحال امیدوارم شرایط استقلال بهتر از این شود و بتواند در کورس قهرمانی محکم تر پیش برود.

 *ضعف استقلال در خط حمله؟

خط حمله استقلال دو سال است که از کار افتاده و هرچقدر می‌گوییم هیچ کارشناسی پیدا نمی‌شود که به این موضوع رسیدگی کند. استقلال سال قبل قهرمان شد اما مهاجم درست و حسابی نداشت. اکثر گلها را بازیکنان دیگر پست‌ها می‌زنند. این می‌تواند یک زنگ هشدار و خطر برای استقلال باشد. ما یک فوروارد حرفه‌ای لازم داریم. فوروارد نوکی که بتواند گل بزند. چون در تیمی‌مثل استقلال همیشه به راحتی می‌توان موقعیت ایجاد کرد پس کسی لازم است که آن جلو بایستد و گل بزند.مهاجم روزی دو ساعت اختصاصی رو به چارچوب دروازه تمرین می‌کند. مدافعان به صورت اختصاصی تمرین می‌کردند. ما نمی‌توانیم با روزی دو ساعت آن هم تمرین عمومی‌برای همه، توقع داشته باشیم کسی پیشرفت کند. اگر می‌خواهیم مهاجمان استقلال گل بزنند باید آنها را به صورت جداگانه و تخصصی تمرین دهیم.

*مشکلات استقلال در فصل جاری؟

یکی از مشکلات استقلال رفتارهایی است که با ساپینتو می شود. همین الان قول می دهم ساپینتو از کار کردن در ایران اعصابش خورده است و دوست دارد در این اوضاع هردمبیل فوتبال ما شرایطی پیش بیاید که راحت اخراج شود و برود پولش را بگیرد و زندگی اش را بکند. اتفاقاً باید تا جایی که میتوانیم از چنین مربیانی استفاده کنیم که نمی‌کنیم. خود من هربار که ساپینتو به مرخصی می رود نگران می شوم که نکند برنگردد چون رفتارهای مربیان ایرانی و کمیته انضباطی با او واقعا زشت است.

*انتخاب قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی؟

انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی را به فال نیک می‌گیریم. امیر قلعه نویی مربی قابل احترامی در فوتبال ایران است و احترامش واجب، اما مسئله خوب یا بد بودن این مربی نیست. تصمیم و برنامه فدراسیون فوتبال از زمانی که اسامی ۷- ۸ کاندیدا را برای سرمربیگری تیم ملی اعلام کرد، مشخص شد که دنبال پیشرفت نیستند. مسئولان دنبال این هستند تا فوتبال را دیمی اداره کنند و فکرشان بالا رفتن و فراتر از سطح آسیا نیست. فقط باید به رتبه های چهارم و پنجم آسیا دل خوش کنیم و اگر خوش شانس باشیم مقام های دوم و سوم را کسب کنیم. فوتبال ایران مدت هاست که از سطح اول آسیا فاصله گرفته است.باید فوتبال ایران به فکر پیشرفت فوتبال پایه در رده نوجوانان، جوانان و امید باشد تا بیشتر از این پسرفت نداشته باشیم.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

احمد لوکارلی

۱۰ فروردین ۱۴۰۲


این بنده خدا را باید بی نیمکت بست برای حفظ سلامت اطرافیانش

نظرات بسته شده است