۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳

« علوم اسلامی انسانی دیجیتال» در خدمت علوم انسانی قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در نشستی که با موضوع افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در قم برگزار شد، گفت: با توجه به آغاز به کار پژوهشکده علوم ...

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در نشستی که با موضوع افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در قم برگزار شد، گفت: با توجه به آغاز به کار پژوهشکده علوم اسلامی انسانی دیجیتال در این مرکز لازم دیدیم به اهداف و برنامه های آن بپردازیم. تعریف موضوع جدید با عنوان « علوم اسلامی انسانی دیجیتال» رشته علمی نوپدید در تلاقی بین علوم انسانی و فناوری اطلاعات در دنیای امروز شکل گرفته است.

وی ادامه داد: شاید تصور اولیه این بود که علوم انسانی که مبتنی بر مطالعه برسنت پیشین و خلاقیت نویسندگان است، خیلی متاثر از فناوری اطلاعات نباشد و فناوری به عنوان ابزار در خدمت علوم انسانی باشد ولی به مرور اساتید علوم انسانی متوجه تأثیر فناوری اطلاعات در تعریف و روش ها و نتایج علوم انسانی شدند.

وی با اشاره به وضعیت علوم اسلامی انسانی دیجیتال در ایران و جهان عنوان کرد: اگر سایت های ارائه و یا فروش کتابهای غربی را نگاه کنید، متوجه می شوید که صدها کتاب عنوان واژه علوم اسلامی انسانی دیجیتال است. غریب به اتفاق دانشگاهای که در مورد علوم انسانی مشغول فعالیت هستند، واحدی به عنوان علوم اسلامی انسانی دیجیتال دارند و راه اندازی شده است اما در مراکز علمی کشور این گونه نیست و اگر هست ولی فعالیت ها بسیار محدود است.

وی افزود: اگر به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم، باید به پیشران علوم انسانی دیجیتال توجه کنیم. به موازات علوم انسانی دیجیتال،بخشی که ذیل علوم انسانی دیجیتال به آن توجه می شود، علوم اسلامی دیجیتال است. در این مورد مراکز زیادی در دنیا با عنوان علوم اسلامی دیجیتال، اقدام به تعریف پروژه و تولید محصول و برگزاری نشست ها و تولید نشریات کرده اند. این نشان می دهد که در این حوزه خبرهای جدیدی می شنویم و باید جدی تر در مورد علوم اسلامی دیجیتال نگاه کنیم. این مسئله دغدغه امروز حوزه ها باید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: اما یکی از فعالیت های این مرکز در همین رابطه است. کسانی که دغدغه علوم اسلامی انسانی دارند، از مرکز کامپیتوری نور به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز در این حوزه فعالیت می کنند، یاد می کنند. کاری که در این مرکز انجام می شود، تجربه میان رشته ای و دانش جدیدی در این جا شکل گرفته که از آن به عنوان علوم اسلامی انسانی دیجیتال یاد می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: طی دو سه سال گذشته سعی کردیم با کلید واژه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، فعالیت هایی در این مرکز آغاز تا به فرهنگ سازی در این مرکز کمک کنیم. چند کار در این رابطه انجام شد که از این کارهای راه اندازی آزمایشگاه هوش مصنوعی بوده برای پیشبرد اهداف در حوزه علوم اسلامی انسانی دیجیتال بوده که نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

وی با اشاره به مهمترین اهداف افتتاحیه این پژوهشکده گفت: شناسایی نیازها و چالشهای نوپدید که با پیدایش علوم اسلامی انسانی مطرح می شود و مهمتر این که امروز بر این باوریم که دنیای دیجتیال سوالات جدیدی را پیش روی ما قرار می دهد و روش های جدیدی هم برای سوالات قدیمی پیش روی ما می گذارد. ما در این مرکز به دنبال شناسایی و مطالعه این ها هستیم.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با علوم اسلامی انسانی دیجیتال، ارتباط و تعامل علمی با نهادها و شخصیتهای مرتبط داخلی و خارجی، اطلاع رسانی از نتایج مطالعات و تحقیقات و داده کاوی قرآن و نصوصی دینی و گروه بندی و روش بندی هوشمند، اینکه بتوانیم با ظرفیت هوش مصنوعی به باز پژوهش در علوم اسلامی انسانی بپردازیم و ارتباط بین علوم اسلامی و انسانی از طریق این ظرفیت جدید، فضایی است که این ابزار در اختیار ما می گذارد تا به صورت هوشمند هم دانش منتشر در کتب و آثار گذشتگان را به صورت سریع و پردازش شده در اختیار ما بگذارد و هم فضاهای جدیدی را به سوی ما باز کند و روش و سوالات و برای جواب دادن پیش روی ما قرار دهد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط