۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

علمای شیعه دنیا گریز و شهرت گریز بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آیت الله اراکی در آغاز سال تحصیلی طلاب مدرسه علمیه امام زین العابدین (ع) در قم گفت: این امام زاده در گذشته مرکز حوزه علمیه قم و علمای زیادی در این مکان به درس و بحث و تهذیب مشغول بودند. لذ...

علمای شیعه دنیا گریز و شهرت گریز بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آیت الله اراکی در آغاز سال تحصیلی طلاب مدرسه علمیه امام زین العابدین (ع) در قم گفت: این امام زاده در گذشته مرکز حوزه علمیه قم و علمای زیادی در این مکان به درس و بحث و تهذیب مشغول بودند. لذا این مکان از دیر باز مورد توجه علمای بوده است.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: امام زاده شاه جمال سابقه بسیار خوبی از حضور علما در خود دارد و لازم است این حضور علما مورد تحقیق قرار گیرد.
وی بیان داشت: باید تلاش کرد این مرکز تبدیل به تولید علم و پرورش عالمان با تقوا و پرهیزگار شود. لذا اولین وظیفه شما جوانان که توفیق حضور در حوزه و به خصوص در مدرسه علمیه امام زین العابدین(ع) که در این امام زاده شاه جمال واقع شده، کسب تقوای الهی است.

آیت الله اراکی گفت: عالم با تقوا اثرگذاریش دو چندان است و این دست از علما هم در جامعه کم نیستند و کم نبودند. عالم با تقوا با رفتار، اخلاق و کردار، ذکر، دعا و… می تواند مردم را به دین دعوت کند.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: بعضی علما، مردان الهی و قابل قیاس با علمای سایر مذاهب نیستند و در این یکی از دلایل حقانیت مذهب تشیع همین سیر و سلوک علمای ربانی مذهب تشیع است.

وی بیان داشت: علمای شیعه دنیا گریز و شهرت گریز بودند. امام راحل یکی از این شخصیت ها است که دنیا را انقلابش متحول کرد.

آیت الله اراکی گفت: بعضی از علما نه تنها خود اهل تقوا بودند و برای پاکی روح و روان خود تلاش می کردند برای تربیت جامعه هم تلاش می کردند.

عضو شورای عالی حوزه اظهارداشت: علمای شیعه زاهد بودند و زندگی زاهدانه و ساده ای هم داشتند و در این مسئله قول و عمل شان هم یکی بود.

وی بیان داشت: معتقدم کسی که زیر پای منبر علما و ننشیند و تحت تربیت آنها قرار نگیرد، به هدف مقصود نخواهد رسید، نمونه اش بعضی از سیاسیون که مدعی بودند انسان متدین و انقلابی هستند تدین و انقلابی بودن داشتند ولی در عمل منحرف شدند چون تحت تربیت علما قرار نگرفته اند و پای منبر علما ننشسته اند.

آیت الله اراکی گفت: یکی از نکاتی که علما دقت می کردند، این بود که همه تلاش شان می کردند که اهل مرید پروری و ادعا نباشند و بالاتر سعی شان تقویت مرجعیت دینی بود. در این رابطه می توان مرحوم بروجردی و امام راحل نام برد.

عضو شورای عالی حوزه اظهارداشت: بزرگترین سرمایه علما تقوا و تهذیب و تحصیل خوب بود. اگر طلبه در جوانی دنبال کارهای خوب مانند تقوا و تهذیب و تحصیل نباشد، بعدها نمی تواند این کمالات را کسب کند.

وی بیان داشت: دوران حجره نیشینی بالاترین فرصت برای کسب و تهذیب است. این فرصت ها بگذرد، تنها چیزی باقی می ماند، افسوس است و این افسوس هم هیچ فائده ای نخواهد داشت.

آیت الله اراکی گفت: طلبه موفق کسی است که اهل تهجد و دارای اراده قوی برای انجام کارها، اهل درس و بحث و مباحثه باشد و در همه این موارد قوی کار کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط