۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲

علت زرد شدن رنگ مایع منی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آب منی باید سفید رنگ باشد ولی گاهی شرایط می تواند منجر به تغییر رنگ آن به زرد شود. زرد بودن آب منی همیشه نگران کننده نیست ولی اگر به صورت مداوم باشد ممکن است نشانه وجود مشکلی در سلامتی فرد باشد. &...

علت زرد شدن رنگ مایع منی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آب منی باید سفید رنگ باشد ولی گاهی شرایط می تواند منجر به تغییر رنگ آن به زرد شود. زرد بودن آب منی همیشه نگران کننده نیست ولی اگر به صورت مداوم باشد ممکن است نشانه وجود مشکلی در سلامتی فرد باشد.

 

مایع منی حالتی ژل مانند دارد که حاوی اسپرم است و با ارگاسم و انزال مردان از آلت تناسلی خارج شده و قارد به بارور سازی تخمک در زدن است.

به طور کلی چندین غده و اندام وابسته به دستگاه تناسلی مردانه از جمله غده پروستات در تولید مایع منی نقش دارند که اختلال در عملکرد هر کدام می تواند باعث تغییر رنگ آب منی شود بنابراین برای درمان زرد شدن آب منی باید علت آن را پیدا کرد.

 

درمان گیاهی زردی اسپرم, درمان اسپرم زرد رنگ, زرد بودن منی

 

غدد تولید کننده مایع منی

برای این که بتوانید زرد بودن آب منی را پیدا کنیم در ابتدا باید اندام ها و غددی که در تولید آب منی نقش دارند را بشناسیم.

 

اپیدیدیم و بیضه ها

بیضه ها مسئول تولید اسپرم هستند و اپیدیدیم لوله ای است که اسپرم را از بیضه به مجرای وازدفران منتقل می کند.

 

کیسه منی

تولید بیشتر حجم مایع منی در این کیسه ها است. مایع تولید شده در این غدد سرشار از قند فرکتوز است که به تغذیه اسپرم کمک می کند.

 

غده پروستات

ماده شیمیایی به نام آنتی ژن ویژه پروستات تولید می کند که باعث ایجاد حالت ژل مانند آب منی می شود تا اسپرم بتوند به راحتی در آب منی شناور بماند.

 

غدد پیازی پیش آبراهی و مجاری ادراری

این غدد موادی را ترشح می کنند که به حرکت مایع منی در مجاری ادراری کمک می کند.

علت زرد شدن رنگ مایع منی, علت زرد بودن مایع منی, آب منی زرد

 

علت زرد بودن مایع منی

ترکیب با ادرار

از آنجایی که مایع منی از مجاری ادراری عبور می کند در مواردی که بدن دچار کم آبی شده باشد و رنگ ادرارتا زرد شده باشد ، ترکیب ادرار باقی مانده در مجاری ادراری با آب منی می تواند باعث زرد شدن مایع منی شود. احتباس ادرار در مجاری ادراری ممکن است به دلیل عفونت مجاری ادراری ف بزرگ شدن پروستات یا عفونت های دیگر باشد.

 

رنگ طبیعی

به طور کلی رنگ مایع منی سفید یا سفید مایل به خاکستری است ولی در برخی از مردان زرد بودن آب منی کاملا طبیعی و ژنتیکی است. ولی در صورتی که رنگ منی به طور ناگهانی دچار تغییر شود نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

یرقان

در صورتی که کبد نتواند رنگدانه زرد صفراوی به نام بیلیروبین را تجزیه کرده و به هموگلوبین تولید کند ، فرد به یرقان مبتلا می شود که نتیجه آن زرد شدن چشم ها ، پوست و مایع منی است. افزایش بیلیروبین در خون می تواند به دلیل ویروس هپاتیت ، اختلال خود ایمنی ، نقض متابولیکی ژنتیکی ، مصرف الکل ، غلبه صفرا ، سنگگ صفراوی یا التهاب کیسه صفرا ، مصرف داروهای خاص ، سرطان کیسه صفرا یا پانکراس باشد.

 

افزایش گلبول های سفید خون

در صورتی که بدن دچار عفونت شود تعداد گلبول های سفید خود به طور غیر عادی افزایش پیدا می کند که می تواند علت زرد بودن آب منی باشد. این مشکل به نام التهاب میع منی یا لکوسیتوسپرمیا یا پیوسپرمیا شناخته می شود.  لکوسیتوسپرمی میتواند باعث صفر شدن اسپرم در مردان یا آزواسپرمی شود. این مشکل ممکن است به دلیل عفونت ، تورم در آلت تناسی یا کشاله ران ، عفونت تناسلی در اثر بیماری های جنسی ، اختلالات خودایمنی ، انزال مکرر ، بزرگ شدن عروق بیضه ها ، مصرف الکل و مواد مخدر ایجاد شود.

 

بیماری های مقاربتی

برخی عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی از جمله تبخال تناسلی ، سوزاک و کلامیدیا می توانید علت زرد بودن اسپرم شود. این بیماری ها می تواند علاوه بر تغییر رنگ اسپرم باعث ایجاد بوی نامطبوع منی شود. سایر علایم بیماری های جنسی عبارتند از ، سوزش هنگام ادرار ، درد ، خارش ، تکرر ادرار .

 

رژیم غذایی

مصرف زیاد مواد غذایی حاوی رنگدانه های زرد مثل زردچوبه و زعفران یکی از دلایل زرد بودن اسپرم است ضمن این که مصرف خوراکی های بودار مثل پیاز ، سیر ، کلم و مارچوبه میتواند باعث تغییر بوی مایع منی شود.

 

انزال دیر به دیر

اگر مدت زیادی از آخرین انزال فرد گذشته باشد احتمال ترکیب منی با ادرار بیشتر شده و می تواند منجر به زرد بودن اسپرم شود.

 

چه زمانی برای زرد بودن مایع منی و اسپرم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر رنگ مایع منی زرد روشن باشد در اغلب موارد جای نگرانی ندارد ولی اگر با رنگ زرد تیره مواجه شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی علاوه بر زرد بودن اسپرم با علایمی از جمله زرد شدن پوست ، تب ، بوی نامطبوع منی ، درد هنگام انزال و زرد بودن مداوم مایع منی روبرو هستید باید به پزشک مراجعه نمایید.

 

درمان زرد شدن مایع منی

در صورتی که با زرد شدن مایع منی یا تغییر رنگ ناگهانی مایع منی روبرو شدید در اولین قدم هر نوع تماس جنسی را ترک کنید.

 

اگر تغییر رنگ مایع منی بیش از ۱ – ۲ هفته ادامه داشت حتما باید به پزشک مراجه کنید به خصوص اگر همراه با درد ، مشکلت جنسی یا ختلال در عملکرد جنسی ، تب و خون در ادرار باشد.

برای درمان زرد شدن اسپرم باید علت آن را پیدا کرد مثلا اگر زرد شدن اسپرم به دلیل عفونت باشد در ابتدا هر گونه رابطه جنسی را باسد قطع کرد و بعد از بررسی های تکمیلی و تایید علت عفونت ، میتوان با آتی بیوتیک یا ضد ویروس عفونت را درمان کرد.

اگر زردی مایع منی به دلیل احتباس ادرار و یرقان باشد با دارو قابل درمان است.

در برخی موارد برای درمان نیاز به مداخلات جراحی دارید.

علت سایر تغییر رنگ های مایع منی

مایع منی ممکن است در موارد نادر به رنگ های دیگر هم دیده شود که هر کدام می تواند نشان دهنده یک مشکل خاص باشد از جمله :

 

منی قهوه ای یا قرمز رنگ

نشتی یا ترکیدن عروق خونی اطراف کیسه منی میتواند منجر به قرمز یا قهوه ای رنگ شدن آب منی شود اگر این تغییر رنگ تا ۲ روز رفع نشد باید به پزشک مراجعه شود.

 

منی سبزرنگ

عفوت پروستات و بافت های اطراف پروستات می تواند باعث سبز شدن مایع منی یا زرد شدن منی شود که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد. عفونت پروستات زمانی ایجاد می شود که باکتری های موجود در ادرار وارد پروستات شوند. سایر علایم عفونت پروستات عبارتند از : ادرار کردن دشوار ، دردناک یا مکرر ، ادرار کدر ، انزال دردناک ، درد پشت، درد شکم ، درد آلت تناسلی یا کشاله ران .

مطالب مرتبط

آخرین اخبار