۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰

عجیب‌ترین دلایل بروز درد در سمت راست شکم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شکم محل قرار گرفتن اندام‌های مختلف در بدن است. از این رو، زمانی که فرد دچار درد در ناحیه شکم می‌شود، ممکن است منشا این درد طیف گسترده‌ای از مسائل باشد. با این حال، متخصصان بر اساس قرار گیری محل در...

عجیب‌ترین دلایل بروز درد در سمت راست شکم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شکم محل قرار گرفتن اندام‌های مختلف در بدن است. از این رو، زمانی که فرد دچار درد در ناحیه شکم می‌شود، ممکن است منشا این درد طیف گسترده‌ای از مسائل باشد. با این حال، متخصصان بر اساس قرار گیری محل درد، به طور عمومی اقدام به توصیه‌هایی برای شناسایی عامل آن می‌کنند.

درد در بخش راست شکم عموماً موضوعی جدی نیست و غالباً ناشی از گاز‌های سرگردانی است که در طول دستگاه گوارش تولید شده و در روده‌ها احتباس شده اند. با این وجود، اگر این درد شدید بوده و یا به مدت طولانی ادامه یابد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مانند آپاندیس یا سنگ صفرا باشد.

زمانی که درد در سمت راست شکم ناشی از گاز باشد، با علائم دیگری همچون نفخ، از دست دادن اشتها، رها سازی مداوم گاز شکم، احساس سنگینی در شکم و احساس سیری خود را نشان می‌دهد.

سندرم روده تحریک پذیر نیز می‌تواند یکی از دلایل بروز درد در ناحیه سمت راست یا گرفتگی عضلات شکم باشد. در این موارد علائم دیگر همانند اسهال، یبوست و رهاسازی گاز معده مشاهده می‌شود. دلیل اصلی بروز سندرم روده تحریک پذیر همچنان ناشناخته است؛ اما این بیماری به طور معمول در افرادی که از اضطراب، افسردگی و یا اختلالات ذهنی رنج می‌برند، بیشتر دیده می‌شود.

سنگ صفرا غالبا خود را در ابتدا به صورت گرفتگی عضلات در بخش فوقانی شکم یا معده نشان می‌دهد که می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در بیشتر موارد این درد به سمت چپ یا پشت گسترش می‌یابد و فرد آن را شبیه به سوء هاضمه و ناخوشی عمومی درک می‌کند. سنگ صفرا با علائم دیگر مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد. سنگ صفرا می‌تواند باعث التهاب در صفرا شده که در نتیجه آن فرد از تب، لرز، زرد شدن پوست و چشم خود رنج خواهد برد.

درد ناشی از آپاندیس در بخش راست شکم به صورت گرفتگی عضلات خود را نشان می‌دهد. پس از شش ساعت، التهاب تشدید شده و شدت درد در بیمار به صورت طاقت فرسایی افزایش می‌یابد. از دیگر علائم آپاندیس می‌توان به از دست دادن اشتها، حالت تهوع، تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، تشدید درد با ضربان قلب و گرفتگی شکم اشاره کرد.

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه سمت راست شکم شود می‌توان به هپاتیت حاد، پانکراتیت، درد ناشی از قاعدگی، و سنگ کلیه اشاره کرد.

منبع: tuasaude

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط