۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰

طرح جدید دولت رییسی برای تعیین حقوق بازنشستگان/ زمان پرداخت معوقات و متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان با پیشنهاد لحاظ میانگین ۵ سال آخر به دلیل تبعات اجتماعی که خواهد داشت قطعا موافقت نخواهیم کرد. این نما...

حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان با پیشنهاد لحاظ میانگین ۵ سال آخر به دلیل تبعات اجتماعی که خواهد داشت قطعا موافقت نخواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ما سعی می‌کنیم در مورد این مباحث با یک روند پلکانی در عرض ۵ سال انجام دهیم که هم بتوانیم به توانمندی صندوق کمک کرده باشیم هم تبعات اجتماعی ۳ یا ۵ سال که در لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده را هم مدنظرداشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بازنشستگان اطمینان داشته باشند که ما نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی را در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اصلاح خواهیم کرد.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم مغایر با قانون‌اساسی و وعده‌های رییس‌جمهور است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه از دولت آقای رییسی که قرار بود بر اساس نگاه عدالت‌محور حرکت کند حرف‌های غیرکارشناسی بیرون می‌آید، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه را مغایر با قانون اساسی و شعارهای رییس‌جمهور در حوزه اجتماعی دانست.

علی بابائی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه، گفت: ما نسبت به این موضوع معترض هستیم چرا که توقع نمی‌رفت، از دولت آقای رییسی که قرار بود بر اساس نگاه عدالت‌محور در این حوزه گام بردارد حرف‌های غیر کارشناسی بیرون بیاید.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا این نحوه محاسبه اصلا پذیرفتنی نیست بعد از اینکه ۴۰ یا ۳۰ سال ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی بود به طور ناگهانی مبنای محاسبه به ۵ سال آخر تغییر پیدا کند بنابراین این موضوع از نظر کمیسیون اجتماعی منتفی خواهد شد.

جدول افزایش حقوق بازنشستگان

تعیین حقوق بازنشستگان

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آنچه مسلم است حوزه کارشناسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی بسیار ضعیف است به همین دلیل به دنبال این هستند که مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها که در این مجموعه‌ها وجود دارد را یک شبه با دست در جیب کارگران کردن حل کنند که این مغایر با اصل سوم قانون اساسی و شعارهای آقای رییسی در حوزه اجتماعی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این کمیسیون در برابر هر نوع بی‌عدالتی اجتماعی محکم ایستاده است بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نگاه خود در این حوزه را تغییر دهد در غیر این صورت ما حتما در مباحث مختلف با استفاده از استراتژی‌هایی که نسبت به این وزارتخانه داریم نظر خود را تغییر می‌دهیم در این شرایط طبیعی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پاسخگوی بسیاری از موضوعات در کشور باشد.

زمان پرداخت معوقات و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

حقوق بازنشستگان در خرداد ماه در حالی واریز شده است که در فیش حقوق بازنشستگان، خبری از پرداخت معوقات و اشکالات باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیست. محاسبه‌ ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عادلانه صورت نگرفته است و افزایش حقوق ناشی از آن قابل قبول نیست. آخرین اخبار و جزئیات در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان، واریز معوقات و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد.

در روزهای گذشته، فیش حقوق خردادماه بازنشستگان کارگری صادر شده است؛ بازنشستگان می‌گویند در این فیش‌ها اشکالات باقیمانده متناسب‌سازی برطرف نشده است، خبری از پرداخت معوقات آن هم نیست.

اجرای باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ در اردیبهشت ماه، موجی از انتقادات به راه انداخته است؛ بازنشستگان می‌گویند محاسبه‌ی بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی عادلانه صورت نگرفته است و افزایش ناشی از آن قابل قبول نیست؛ در عین حال، باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به دو سال قبل است و مشخص نیست که آیا معوقات آن به حساب بازنشستگان واریز می‌شود یا نه.

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان کارگری تهران با بیان اینکه تکلیف معوقات متناسب‌سازی مشخص نیست و نمی‌دانیم که آیا برنامه‌ای برای پرداختِ آن دارند یا نه؛ می‌گوید: قرار بود محاسبه فرمول‌های باقیمانده متناسب‌سازی طبق قانون انجام شود ولی متاسفانه در این کار کوتاهی کردند؛ کارشناسان سازمان فرمول‌ها را براساس قانون محاسبه نکردند و باقیمانده متناسب‌سازی درست اجرا نشد.

به گفته دبیر کانون بازنشستگان کارگری تهران، اجرای قانونی و درست باقیمانده متناسب‌سازی بودجه آن چنانی نیاز نداشت اما با وجود این، پرداخت عادلانه و صحیح از بازنشستگانِ مشمول دریغ شد.

بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی چگونه باید محاسبه می‌شد؛ عیوضی در پاسخ می‌گوید: باید متناسب‌سازی به حکم فروردین ۱۴۰۱ اضافه می‌شد بعد ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت (افزایش ۱۴۰۱) به آن افزوده می‌شد و در مرحله بعد، افزایش حقوق ۱۴۰۲ اعمال می‌شد. این اتفاق نیفتاد و باید بگوییم کارشناسان سازمان معمولاً در محاسبه فرمول‌های مزدی بازنشستگان کوتاهی می‌کنند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه کوتاهی از جانب کارشناسان سازمان بوده؛ می‌افزاید: مدیرعامل سازمان باید به مساله ورود کند و اجازه ندهد کوتاهی کارشناسان سازمان موجبات نارضایتی بازنشستگان و مستمری بگیران را فراهم آورد.

او با بیان اینکه «قرار بود در سال جاری تورم را کنترل کنند اما موفق نشدند و به وعده‌هایی که در نشست‌های شورایعالی کار داده بودند عمل نشد» اضافه می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی بازنشستگان در تامین معیشت درمانده اند؛ در این شرایط، یک بازنشسته برای هر ریال حقوق خود برنامه دارد؛ شاید چند صد هزار تومان برای مسئولان مهم نباشد اما برای بازنشستگان مهم است؛ بازنشسته نباید احساس کند حقش ضایع شده و سمبل کاری کرده اند.

عیوضی در پایان تاکید می‌کند: بعد از ماه‌ها باقیمانده متناسب‌سازی در اردیبهشت اجرا شد اما این مدل اجرا نتوانست رضایت بازنشستگان را جلب کند؛ بازنشستگان از ۱۴۰۰ منتظر اجرای باقیمانده متناسب‌سازی بودند، سازمان باید بیش از اینها به معیشت مستمری بگیران خود توجه کند؛ کارشناسان تامین اجتماعی که فرمول‌ها را محاسبه می‌کنند، نباید حقوق مزدی مستمری بگیران را ناچیز بشمارند و از کنار این حقوق ساده عبور کنند.

پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که مقامات سازمان آماده پرداخت افزایش حقوق در ماه جاری هستند؛ حتی اگر مراحل اداری کار برای صدور احکام تا پایان ماه به سرانجام نرسد، احتمالاً پرداخت‌ها صورت می‌گیرد و در مرحله‌ی بعد احکام حقوقی جدید صادر می‌شود.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران ۴ خواسته بازنشستگان از قالیباف رئیس مجلس را تشریح کرد.

علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران با بیان این درخواست‌ها به صورت مکتوب و حضوری به وی منتقل شده است و بازنشستگان منتظر پاسخ و اقدام جهادی دکتر قالیباف هستند، گفت: درخواست اول ما این است که درباره افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ شواری عالی کار نسبت به ماده ۴۱ قانون کار ورود نکرده است. ماده ۴۱ قانون می‌گوید تورمی که بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می‌کند که تورم اعلام شده ۴۶ و سه دهم درصد بوده درصورتی که افزایش ۲۷ درصد و ۲۱درصد بوده است. چون مجلس ناظر بر قانون است خلاف قانون را باید رئیس مجلس به دولت تذکر داده وپیگیری کند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران درخواست دوم بازنشستگان را این گونه تشریح کرد: دررابطه با هزینه درمان بازنشستگان تامین اجتماعی متاسفانه حدود ۵۰۰ قلم دارو از شمول بیمه خارج شده و همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف و قیمت آن افزایش چند برابری پیدا کرده که درخواست رسیدگی داریم.

او بدهی جاری دولت را درخواست سوم برشمرد و گفت: بدهی دولت فقط در سال جاری مبلغ ۲۱۴ هزار میلیاردتومان میلیارد تومان می‌باشد که لیست تائید شده آن طی نامه‌ای به رئیس مجلس داده شده است.

صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان ۱۴۰۲

زمان پرداخت معوقات بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: ارزش مطالبات سازمان تامین اجتماعی بشدت کاهش پیداکرده است بعنوان مثال در سال۱۳۹۲ مطالبات سازمان از دولت ۶۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که به دلار تبدیل کنیم می‌شود ۱۸ میلیارد دلار، اما در سال۱۴۰۰ مطالبات سازمان از دولت ۴۶۴ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که به دلار تبدیل کنیم ۱۷وشش دهم میلیارد دلار می‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان مدت هاست که سوژه رسانه ها است و خواسته به حقی است که بازنشستگان به دنبال محقق شدن آن هستند.

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

علی دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد ماه بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در خردادماه عملیاتی می‌شود.

او افزود: بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در خردادماه بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به فروردین ماه نیز همزمان با حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران تصریح کرد: بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از قول مسئولان امر برای افزایش حقوق بازنشستگان در خردادخبر داد.

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال جدید گفت: در روزهای اخیر، وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قول موثق دادند که در خردادافزایش حقوق اعمال می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران افزود: با توجه به اینکه هر ماه واریز حقوق بازنشستگان کارگری از بیستم آغاز می‌شود، توقع داریم مقدمات کار قبل از این تاریخ فراهم شود؛ حقوق خرداد بازنشستگان باید افزایش یابد و در عین حال، بایستی مابه‌التفاوت فروردین همراه با مستمری خردادپرداخت شود.

ایزدان تاکید می‌کند: پیگیری‌های ما از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که مقامات سازمان آماده پرداخت افزایش حقوق در ماه جاری هستند؛ حتی اگر مراحل اداری کار برای صدور احکام تا پایان ماه به سرانجام نرسد، احتمالاً پرداخت‌ها صورت می‌گیرد و در مرحله‌ی بعد احکام حقوقی جدید صادر می‌شود. احتمال دارد مراحل اداری کار و امضا توسط هیات امنا و سپس تایید در هیات دولت به طول بینجامد.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، وزیر کار و مدیرعامل سازمان باید به قول خود مبنی بر افزایش حقوق در خرداد پایبند باشند؛ بازنشستگان انتظار دارند در روزهای آینده حقوق جدید و مابه‌التفاوت را دریافت کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

محمد ذوالفقاری

۲۴ خرداد ۱۴۰۲


بکی به همین خیال باشیم فردا صبح قبل از طلوع آفتاب همه افزایش ها د مابه التفاوت ها و ....... همه و همه درست میشن بازنشسته ها هم شاد و بشاش و شنگول میشن البته اگه آب شنگولی بخورن حتما شنگول تر میشن.

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار