۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸

سرگرمی

طالع بینی سال ۱۴۰۳ چه حیوانی است ؟ | اطلاعاتی درباره سال ۱۴۰۳ و نماد سال

سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، سال اژدها است. اژدها که در فرهنگ ایرانی و بسیاری از فرهنگ‌های دیگر نماد قدرت، اقتدار، مقام، احترام، شانس، موفقیت و ظرفیت است

طالع بینی سال ۱۴۰۳ چه حیوانی است ؟ | اطلاعاتی درباره سال ۱۴۰۳ و نماد سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طالع بینی حیوانات هر ساله تغییر میکند و این طالع بینی بین دوازده حیوان در گردش است. طالع بینی سال ۱۴۰۳ مخصوص اژدها یا نهنگ است که در ایران برای دلایلی از اژدها استفاده نمیشود. برای مشاهده جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

نماد سال ۱۴۰۳

در ماه‌های پایانی سال و با نزدیک شدن به سال نو، مانند بسیاری از سال های دیگر، زمان تحویل سال ۱۴۰۳، رنگ سال ۱۴۰۳ و حیوان سال ۱۴۰۳، جز موارد مهمی هستند که بسیاری از افراد دنبال کسب اطلاعات در مورد آن می باشند. هر چقدر به پایان سال ۱۴۰۲ و شروع سال ۱۴۰۳ نزدیک تر می شویم، درصد بیشتر افراد دنبال اطلاعات لازم در هر کدام از موارد گفته شده اند. در ادامه یک دید کلی به نماد حیوان سال ۱۴۰۳، رنگ سال و زمان تحویل آن خواهیم داشت.

طالع بینی اژدها

طالع بینی

ویژگی متولدین سال اژدها؛ حیوان سال ۱۴۰۳

در ادامه به برخی از مهمترین خصلت های متولدین سال اژدها اشاره خواهیم کرد:

اژدها نماد بخت و اقبال است و در طالع بینی، بهترین نماد برای زندگی، رشد و ترقی به شمار می رود.
افراد متولد سال اژدها،افرادی سرزنده، پرانرژی و خوش شانس هستند.
متولدین اژدها معمولاً به کمال می رسند و در تمام عرصه های هنری، مذهبی، نظامی، پزشکی یا سیاسی کامیاب می شود.
این افراد زمانیکه با مشکلی برخورد می کنند، به هیچ وجه ناامید نمی شوند.
اژدها گاهی سرکش، حاضر جواب، کمی خودبین و کم صبر است.
تولد سال اژدها موجودی با استعداد،با هوش، با اراده و بخشنده است و از عهده انجام هر کاری به خوبی بر می آید و تا لحظه مرگ هرگز محتاج دیگران نخواهد شد.

رنگ سال ۱۴۰۳

بعد از مشخص شدن نماد حیوان سال ۱۴۰۳، انتخاب رنگ سال نیز جز موارد مهمی است که برای بسیاری از افراد و کسب و کارها اهمیت دارد. رنگ ها اهمیت بسیار زیادی در زندگی انسان ها دارند و می توانند روی ذهن و جسم افراد تاثیرگذار باشند. انتخاب رنگ سال توسط برخی از برجسته ترین سیاستمداران، طراحان مد و حتی روانشناسان صورت می گیرد. شرکت پنتون از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون اقدام به تعیین رنگ سال کرده که مورد استقبال بسیاری از افراد و حوزه ها نیز قرار گرفته شده است. این کمپانی برای سال ۲۰۲۴ میلادی که برابر با سال ۱۴۰۳ شمسی نیز می باشد، تلفیقی از رنگ نارنجی پرتقالی و زرد را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است. از خدمات مجتمع چاپ و بسته بندی پارت در سال جدید، می‌توان به سفارش و خرید اختصاصی انواع هدایای تبلیغاتی اشاره کرد که با توجه به رنگ سال ۱۴۰۳، می‌توانید برای سال نو, از میان مدل های ست هدیه، مدل مد نظر خود را انتخاب کرده و با تلفیق رنگ های عنوان شده در طراحی بسته بندی و حتی اقلام داخل پک، یک پکیج شیک و به یاد ماندنی متناسب با سال جدید، به سایرین هدیه دهید.

«طبق یک سنت قدیمی (گاه شماری حیوانی) سال‌های ایرانی به دوره‌های ۱۲ ساله تقسیم و هر سال به نام یکی از حیوانات نامگذاری می‌شوند. بررسی گاه‌شماری حیوانی حکایت از آن دارد که این گاه‌شماری از ترکیب برخی اصول گاه‌شماری جلالی، گاه‌شماری هجری قمری و گاه‌شماری دوازده حیوانی چینی-اویغوری (ترکی) شکل گرفته‌است که بررسی چگونگی آن مجالی دیگر را می طلبد.

هم اکنون در چین و کشورهای جنوب شرق آسیا نیز مانند ایران این تقویم حیوانی رواج دارد و بر اساس تاریخ و فرهنگ بومی همان مناطق شکل گرفته است. ترتیب و نام این سال ها در فرهنگ و تاریخ ایران از صدها سال پیش به شرح زیر است:

.موش ۲.گاو ۳.پلنگ ۴.خرگوش ۵.نهنگ ۶.مار ۷.اسب ۸.گوسفند ۹.میمون ۱۰.مرغ ۱۱.سگ ۱۲.خوک

سند متقن این ترتیب و این اسامی چیست؟!

نام حیوانات و این ترتیب را ابونصر فراهی نزدیک به ۸۰۰ سال پیش به نظم کشیده است:

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار

زین چار چو بگذرد نهنگ آید و مار

و آنگاه به اسب و گوسفند است حساب

حمدونه( میمون) و مرغ و سگ و خوک آخر کار

بنابراین و با استناد به این شعر، سال ۱۴۰۳ سال نهنگ است. اما سال اژدها از کجا آمده؟ مگر فرقی دارد نهنگ یا اژدها ؟

همانطور که اشاره شد کشورهای شرق آسیا نیز از گاهشماری حیوانی استفاده می‌کنند که مهمترین آنها کشور چین است. ترتیب و نام این سال‌ها در چین کمی متفاوت از نام‌های ایرانی است که ناشی از تاثیر فرهنگ چینی بر آن است. سال ایرانی – سال چینی

۱. موش – موش

۲. گاو – گاو

۳. پلنگ – ببر (تفاوت)

۴. خرگوش – گربه (تفاوت)

۵. نهنگ – اژدها (تفاوت)

۶. مار – مار

۷. اسب – اسب

۸. گوسفند – بز (تفاوت)

۹. حمدونه (میمون)- میمون

۱۰. مرغ – خروس (تفاوت)

۱۱. سگ – سگ

۱۲. خوک – خوک

همانطور که می‌بینید در پنج مورد گاهشماری حیوانی چینی با ایرانی متفاوت است . نوروز سال ۱۳۹۶ نیز که سال مرغ بود به نام چینی آن یعنی سال خروس معرفی شد.

در سال ۱۴۰۱ نیز همین جریان وجود داشت و سال پلنگ به نام سال ببر چینی معرفی شد و … گویا همان اتفاق ناخوشایند برای سال ۱۴۰۳ در حال رخ دادن است.

نوروز سنت و جشنی باستانی است که گاهشماری یکی از ارکان اصلی آن است و بر ماست که در حفظ آن بکوشیم.

سال به نام ‌نهنگ باشد یا اژدها و شیر، فرقی ندارد؛ مهم صیانت از هویت و فرهنگ ایرانی است. »

سال ۱۴۰۳ کبیسه است

در مطلب تقویم ۱۴۰۳ به این مورد اشاره داشتیم و دانستید که سال ۱۴۰۳ شمسی، سال کبیسه است و با توجه به اینکه اسفند ماه ۱۴۰۳ سی روز کامل است و این سال دارای ۳۶۶ روز میباشد پس سال کبیسه محسوب می‌شود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط