۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

“صاحبدلان”؛ اثری ممتاز در زمینه کارگردانی و بازیگری

خاطره انگیزترین سریال های رمضانی-۵ "صاحبدلان"؛ اثری ممتاز در زمینه کارگردانی و بازیگری به گزارش خبرگزاری حوزه، سال ۱۳۸۵ یک اتفاق بسیار خوب در تلویزیون در بحث تولید و پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان رخ داد و هم آن پخش سریال...

“صاحبدلان”؛ اثری ممتاز در زمینه کارگردانی و بازیگری

خاطره انگیزترین سریال های رمضانی-۵

"صاحبدلان"؛ اثری ممتاز در زمینه کارگردانی و بازیگری

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال ۱۳۸۵ یک اتفاق بسیار خوب در تلویزیون در بحث تولید و پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان رخ داد و هم آن پخش سریال "صاحبدلان" به کارگردانی محمد حسین لطیفی بود.

به تعبیری می توان این اثر تلویزیونی را نخستین سریال جدی و قدرتمند رمضان توصیف کرد که در فضایی غیر از طنز و کمدی ساخته شده و علاوه بر قصه جذاب و ایفای نقش از سوی بازیگران حرفه ای و کاربلد، از حیث کارگردانی نیز قوی بود.

نکته حائز اهمیت دیگر این که داستان این سریال کاملاً جدید بود و در آن اتفاقاً از اغراق های خاص برخی سریال های به ظاهر ماورایی خبری نبود بلکه شخصیت های ملموس و نزدیک به واقعیت زندگی ترسیم شده بودند که مخاطب خاص و عام با آن ها ارتباط لازم را برقرار می کرد.

کارگردان صاحبدلان همان سال در نشست تحلیل و بررسی سریال با اشاره به این که کار کارگردانی مثل کار بندبازی است که برای هر بار روی بند قرار گرفتن، احساس نگرانی دارد، گفت: "این احساس نگرانی در هر کار با کارگردان وجود دارد و در خصوص صاحبدلان احساس می‌کردم خود حضرت حق، صاحب کار است و او با ماست و به ما کمک می‌کند و کار کردن با چنین مضمونی برای من شعف داشت. "

در این سریال که تهیه کنندگی اش رضا جودی و نویسندگی اش را علیرضا طالب زاده عهده دار بود، هنرمندان شاخصی چون حسین محجوب، محمد کاسبی، مهرانه مهین ترابی، ثریا قاسمی، باران کوثری، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ و سیروس گرجستانی به ایفای نقش پرداختند و داستان آن روایت زندگی متفاوت دو برادر به نام های خلیل و جلیل است که هر یک در انتخاب مسیر زندگی شان، راه‌هایی کاملاً جدا از هم در پیش گرفته اند، اما اتفاقاتی در جریان قصه، آنان را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.

به معنای خاص کلمه، قصه صاحبدلان، درباره صحاف پیر و متدینی به نام سیدخلیل صحاف زاده است که به جهت کهولت سن، کار صحافی را رها کرده و مشغول خرید و فروش کتب خطی و قدیمی می شود.

در عین حال او با نوه اش دینا که دانشجوی رشته فیزیک است، اختلافاتی دارد و از آن سو پسرش محمود هم بر سر سهم الارثش با پدر کشمکش دارد.

همان طور که اشاره شد، یکی دیگر از شخصیت های اصلی داستان، سید جلیل برادر بزرگ سید خلیل است که شرکت ساختمانی بزرگی را با دو پسر و دامادش اداره می کند و بنا دارد که به منظور توسعه ی فعالیت هایش با شخصی به اسم حشمتیان که مجری طرح های نفتی است، به سرمایه گذاری و ساختمان سازی در امارات بپردازد. موفقیت رامین پسر بزرگ سیدجلیل در شرکت و خانه، حسادت برادر کوچکش شاهین را برانگیخته و آن ها نیز مشکلات و اختلافاتی جدی با هم دارند و …

آنچه درباره این سریال مشخصاً می توان گفت این است که لطیفی و گروه سازنده اش در این اثر شاخص و ماندگار، قصه ای قرآنی را محور کار خود قرار داده و روایتی امروزی از آن را در این داستان داشته اند و از این حیث توانسته اند با رعایت اقتضائات و چارچوب های خاص درام پردازی، سریالی جذاب را برای مخاطبان انبوه تلویزیون تولید کنند به گونه ای که پس از گذشت ۱۵ سال هنوز در قد و قواره خود سریالی ممتاز و کم نظیر به شمار می رود.

برچسب‌ها

  • سریال های رمضانی سیما
  • تلویزیون
  • سریال صاحبدلان
  • محمد حسین لطیفی
  • خبرگزاری حوزه

حوز نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار