۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲

شوک شدید آموزش و پرورش!/ کاهش یک میلیونی حقوق این کارمندان آموزش و پرورش!+ واکنش وزارتخانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش جزو پایین‌ترین حقوق در این وزارتخانه است. حقوقی که به رغم گلایه‌های متعدد نیروهای خدماتی و سرایدار در سال گذشته، تنها به اضافه شدن مبلغ یک میلیون تومان در سال گذش...

شوک شدید آموزش و پرورش!/ کاهش یک میلیونی حقوق این کارمندان آموزش و پرورش!+ واکنش وزارتخانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش جزو پایین‌ترین حقوق در این وزارتخانه است. حقوقی که به رغم گلایه‌های متعدد نیروهای خدماتی و سرایدار در سال گذشته، تنها به اضافه شدن مبلغ یک میلیون تومان در سال گذشته به عنوان کمک هزینه معیشتی انجامید. اکنون امسال در شرایطی که هنوز احکام افزایش حقوق فرهنگیان صادر نشده است، همان کمک هزینه معیشتی هم حذف شده است و در آخرین روزهای اسفند کام نیروهای خدمتگزار و سرایدار مدارس تلخ شد.

یکی از نیروهای خدماتی آموزش و پرورش گفت: وقتی که آخر فروردین، حقوق‌ها را واریز کردند، شوکه شدیم چرا که یک میلیون تومانی که به عنوان اضافه کار برایمان می‌ریختند، حذف شده بود. این موضوع در حالی است که هنوز احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ صادر نشده است.

وی ادامه داد: از نیمه سال گذشته، پرداخت اضافه کاری به حقوق نیروهای خدمتگزار و سرایدار شروع شد و این پرداخت در شرایطی اضافه شد که نیروهای خدمتگزار آموزش و پرورش حقوق خیلی کم می گیرند. اینکه حقوق اکثر نیروهای خدمتگزار از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد بر اساس چه قانونی است؟

این نیروی خدمتگزار افزود: به اداره آموزش و پرورش مراجعه کردیم و آنها گفتند که هیچکدام از نیروهای اداری در فروردین اضافه کاری نمی‌گیرند و این موضوع در حالی نیروهای خدماتی را شامل می شود که مگر نیروی سرایدار در ۱۵ روز عید تعطیلی دارد؟ مگر مرخصی می‌رود؟ از سوی دیگر در فروردین بازگشایی مدارس را داشتیم و باید مدارس را هر روز تمیز کرده، ضدعفونی، گندزدایی کنیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که ما روی این اضافه کار حساب کرده بودیم و وام گرفته بودیم. اگر می‌خواستند پرداخت نکنند باید از قبل اطلاع‌رسانی می‌کردند. واقعا در مضیقه افتادیم.

واکنش آموزش و پرورش: درخواست دادیم!

مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

۱-به منظور جبران بخشی از خدمات متصدیان مشاغل خدماتی و رعایت عدالت در نظام پرداخت ها و استفاده از سازوکارهای قانونی، پیشنهاد برقراری ۱۰ درصد فوق العاده ویژه موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مذکور به متصدیان مشاغل خدماتی، طی نامه شماره ۸۲۵۶۲ به تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه شده و به لحاظ اهمیت موضوع با امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور، نیز حضوراً مذاکره و برای حلّ این مشکل از آنان درخواست مساعدت شده است، لیکن براساس مفاد نامه‌های شماره ۳۸۲۷۷۷ به تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۹ و ۳۷۱۸۳ به تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور، متصدیان مشاغل کمتر از کارشناسی و پست‌های خدماتی به دلیل اینکه جزو مشاغل تخصصی نمی‌باشد، نمی‌توانند از فوق العاده پیشنهادی برخوردار شوند.

۲- بخشنامه شماره ۶۹۶۴۸ به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور برای کارکنان شاغل در مشاغل اداری صادر شده است. به منظور اجرایی نمودن بخشنامه مذکور، طی نامه شماره ۲۲۲۸۸۵.۷۱۰ به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ با مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات مکاتبه و در نگارش سیستم پرسنلی امکان افزایش امتیازات موردنظر به میزان ۵۰ درصد از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ فراهم و احکام کلیه کارکنان صادر شده است.

۳- پرداخت اضافه کار عوامل خدماتی واحدهای آموزشی چنانچه در خارج از ساعت موظف به موجب ابلاغ رسمی صورت پذیرد و همچنین اضافه کار نوبت دوم به شرط وجود اعتبار و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع خواهد بود.

۴- به استناد ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق و مزایای کارکنان دولت به استثناء اعضای هیأت علمی و…براساس بخشنامه شماره ۱۴۵۹۳/۲۰۰ به تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی هیأت وزیران محاسبه و پرداخت می­‌گردد. بدیهی است هرگونه تغییر در امتیازات جداول حقّ شغل، شاغل و… کارکنان، منوط به وصول دستورالعمل های جدید از سوی مراجع ذی صلاح خواهد بود.

۵- براساس ماده ۵ تصویب نامه شماره ۸۰۱۳/ت ۵۸۷۰۸ به تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ هیأت وزیران، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و کارکنان قراردادکار معین (مشخص) نباید از مبلغ سی و پنج میلیون ریال کمتر شود و مابه التفاوت آن با مبلغ سی و پنج میلیون ریال با عنوان «تفاوت تطبیق موضوع جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) در احکام درج می­‌گردد. بدیهی است هرگونه اقدام خارج از چارچوب مصوبات و دستورالعمل های صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور یا مصوبات هیأت وزیران و شورای حقوق و دستمزد، این وزارتخانه را با ایراد مراجع نظارتی مواجه می‌نماید. لازم به ذکر است، بر اساس پیگیری وزیر وقت و موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور، در حال حاضر ماهانه حدود ۱۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه معیشتی به افراد مذکور پرداخت می‌شود.

بند اول این پاسخ که یک درخواست است و هنوز عملیاتی نشده است!؛ درباره بند دوم هم نیروهای خدماتی آموزش و پرورش درخواست دارند که آموزش و پرورش اعلام کند که این بند چگونه برای آنها اعمال شده است که آنها در حقوقشان تغییری را شاهد نبودند!

در خصوص بند سوم نیز، یکی از نیروهای خدماتی آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: مدرسه که بنده در آن سرایدار هستم از اول مهر ۱۴۰۰، دو شیفته شد؛ پس از رفت و آمدهای متعدد به اداره، بالاخره موفق شدم اضافه کاری شیفت دوم را فعال کنم که اعلام کردند حدود ۴۵ ساعت اضافه کاری به بنده تعلق می گیرد و رقمی حدود ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: همین مبلغ را از مهر ۱۴۰۰ تا امسال یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱ واریز نکرده‌اند. پیگیری که از اداره داشتم حاکی از این بود که هنوز بودجه آن فراهم نشده است.

بند چهارم هم که منوط به وصول دستورالعمل های جدید از سوی مراجع ذی صلاح است! اما در بند پنجم وزارت آموزش و پرورش گفته است که «مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و کارکنان قراردادکار معین (مشخص) نباید از مبلغ سی و پنج میلیون ریال کمتر شود» و بر همین اساس حقوق نیروهای خدمتگزار و سرایدار را همان سی و پنج میلیون ریال در نظر گرفته است و البته آموزش و پرورش عنوان کرده است که «مابه التفاوت آن با مبلغ سی و پنج میلیون ریال با عنوان «تفاوت تطبیق موضوع جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲)» در احکام درج می­‌ شود که بر همین اساس در حال حاضر ماهانه حدود ۱۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه معیشتی به افراد مذکور پرداخت می‌شود» که این مبلغ نیز در حکم فروردین نیروهای خدمتگزار و سرایدار حذف شده است.

استمرار پرداخت اضافه کار به کارکنان مشاغل خدماتی از اردیبهشت

سعید عسکری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: مشاغل خدماتی از نیروهای زحمتکش آموزش و پرورش هستند و همزمان با افزایش های حقوقی که به سایر کارکنان دولت از جمله معلمان تعلق گرفته بود و این همکاران از آن بی بهره بودند، از سال گذشته نگرانی های زیادی درباره امور معیشتی این همکاران وجود داشت، لذا به دلیل محدودیت هایی که در قانون های بالادستی از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری وجود داشت، تصمیم گرفته شد تا از طریق پرداخت اضافه کار به مشاغل خدماتی شاغل در آموزش و پرورش بتوانیم از خدمات آنان قدردانی کرده و بخشی از شکاف های حقوقی که بین آنان و سایر کارکنان به وجود آمده بود را جبران کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع ادامه داد: پرداخت های اضافه کار به کارکنان دولت محدودیت هایی دارد که یکی از محدودیت های آن، عدم پرداخت اضافه کار در ماه فرودین است، بنابراین با توجه به محدودیت های تخصیص اعتبارات ابلاغی در فروردین ماه که صرفا پرداخت حقوق کارکنان است، پرداخت اضافه کار کارکنان شاغل در مشاغل خدماتی از اردیبهشت ماه، همانند سال گذشته استمرار خواهد یافت.

عسکری تصریح کرد: علاوه بر پرداخت اضافه کار به مشاغل خدماتی، حداقل حقوق کارکنان دولت بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی به رقم پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در حال حاضر حدود ۶۰ هزار نیروی خدماتی و سرایدار در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند که نسبت به وضعیت حقوقی خود گلایه دارند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار