به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قیمت پراید در بازار از زمان تولید در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچبک تحت عنوان صبا و نسیم مناسب و بهصرفه بود. قیمت پراید در بازار به دلیل هزینه کم ساخت برای سایپا و قطعات جانبی ارزان بود و باعث شد که این خودرو فروش خوبی داشته باشد اما قیمت پراید در بازار اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی، هنگفت شده است. قیمت پراید در بازار از سال گذشته تاکنون روند افزایشی به خود گرفته است. در روزهای اخیر قیمت پراید در بازار تغییرات تازهای داشته است.
جدیدترین اخبار قیمت پراید را در سایت اندیشه معاصر بخوانید.
قیمت امروز پراید در بازار
قیمت خودروهای داخلی امروز با افزایش قیمت خودروهای پراید و پژو همراه بود. قیمت پراید افزایش یافت و تیبا هاچ سقف قیمتی خود را شکست.
بررسیها از بازار محصولات سایپا نشان میدهد که قیمت پراید SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ با ۴ میلیون تومان افزایش بیشتر از دیگر مدلهای پراید تغییر قیمت بهثبت رسانده و امروز ۱۶۳ میلیون تومان فروخته میشود. پراید ۱۵۱ پلاس مدل۹۹ نیز ۲ میلیون تومان گران شده است و ۱۶۵ میلیون تومان معامله می شود.
پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰، پراید ۱۱۱ SE مدل۹۹، پراید ۱۳۱ SE مدل۹۹ نیز یک میلیون تومان گران شد و به ترتیب ۱۶۹، ۱۵۴ و ۱۴۹ میلیون تومان خریدوفروش می شود. قیمت پراید SE ۱۵۱ نیز بدون تغییر ماند و ۱۵۴ میلیون تومان معامله شد.
در حال حاضر تنها پراید وانت با نام سایپا ۱۵۱ روی خط تولید حضور دارد و عرضه سایر مدلهای این خودرو شامل پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱ و… به طور کامل از سال ۹۹ متوقف شده است. در روزهای اخیر قیمت پراید با افزایش روبرو بوده و قیمت پراید به بالای ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر، قیمت پراید ۱۵۱ پلاس صفر کیلومتر ۱۶۴ میلیون تومان است؛ این در حالی است که تولید این خودرو متوقف شده است. قیمت پراید در بازار به ۷۳ میلیون تومان هم رسیده است؛ البته مدل صندوقدار و کارکرده آن که سال ساختش ۱۳۸۸ باشد.
در ادامه جدیدترین قیمت انواع پراید صفر در بازار آورده شده است.
بررسی های فنی نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن میتوان قیمت پراید را تعیین کرد. در مورد خودرو پراید با وزن ۹۱۵ کیلوگرم، حدود ۸۰۰ کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی ۳۵ هزار تومان است، ۲۸ میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. ۲۰ درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از ۳۳ میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.
هزینه متوسط بلندمدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود (به دلیل تولید به مدت بیش از ۵ دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان میدهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید ۶۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه (تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر ۷۰ میلیون تومان (۱۰ میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.
علت گران شدن پراید
تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایتها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش دادهاند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است. علت گرانی سه میلیون تا چهار میلیون تومان پراید در یک هفته چیست؟ عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزانتر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گرانتر از قبل کرده است.
هفته گذشته، وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارتنیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب میشود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر میکند. پیش از این پیشبینی میشد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت. علاوه بر این، قرار بود در این روزهای نبود پراید در خط تولید، خودروهای جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند اما به نظر میرسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام ماندهاند.
کمبود تقاضای ۳ میلیونی در بازار خودرو
آن طور که تاکنون اعلام شده میزان تقاضا در بازار خودرو تا سالانه به سه میلیون دستگاه هم میرسد اما خودروسازان حتی به یک میلیون خودرو تولیدی هم دست نیافتهاند. هرچند آنها اعلام کردهاند که میزان خودروهای معوق در طرحهای پیشفروش را به کمترین حد ممکن طی سالهای اخیر رساندهاند اما طبق آخرین گزارش سازمان بازرسی میزان خودروهای ناقص در پارکینگ به ۱۴۰ هزار خودرو میرسد. ناتوانی خودرو سازان در تامین قطعات خودرو نیز به بحران فعلی دامن زده است. در همین حال که بازار به دلیل بیپاسخ ماندن به تقاضاهای موجود تحت فشار است، قیمت دلار نیز نوساناتی داشته که به نظر میرسد این نوسانات به بازار خودرو هم سرایت کرده است.
بدین ترتیب در صورت تداوم وضعیت فعلی یعنی اگر گشایشی در آزادسازی واردات خودرو صورت نگیرد، قیمت دلار همچنان نوسان داشته باشد، خودروهای جایگزین پراید وارد بازار نشوند، احتمالا کاهش قیمت پراید کمی از دور از دسترس باشد. آیا ممکن است بازار پراید طبق انتظار عمل کند یا اینکه با وعدهها و اقدامات جدید این بازار متاثر خواهد شد.
انتهای پیام/*