۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶

شهرداری انقلابی، فسادستیز و متعهد به الزامات جوانسازی مدیریت شهری انتخاب شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سعید طلوعیان دبیر کل جمعیت ایران فردا در گفتگو با خبرنگار اندیشه معاصر با اشاره به این موضوع که تهران به واسطه جمعیت بالا و دارا بودن مختصات و ویژگی های یک کلانشهر با چالش های متفاوتی دست و پنجه ن...

شهرداری انقلابی، فسادستیز و متعهد به الزامات جوانسازی مدیریت شهری انتخاب شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سعید طلوعیان دبیر کل جمعیت ایران فردا در گفتگو با خبرنگار اندیشه معاصر با اشاره به این موضوع که تهران به واسطه جمعیت بالا و دارا بودن مختصات و ویژگی های یک کلانشهر با چالش های متفاوتی دست و پنجه نرم می کند تاکید کرد؛ متاثر از عملکرد دست اندرکاران مدیریت شهری، اعم از شورای‌و شهرداری، این چالش ها می توانند مدیریت شوند یا تاثیرات منفی بر روی زندگی شهروندان داشته باشند. بنابراین انتخاب شهردار برای سرنوشت تهران بسیار حائز اهمیت است‌‌.

 

طلوعیان رییس اندیشکده مطالعات شهر و انسان با اشاره به ضرورت دارا بودن شهردار منتخب از برخی ویژگی‌ها عنوان کرد؛ مهم ترین ویژگی‌ای که از نظر من شهردار تهران باید داشته باشد داشتن نگاه کلان نسبت به مسائل مبتلابه شهر تهران است. این نگاه کلان جز در پرتو برخورداری از “ایده حکمرانی” در حوزه مدیریت شهری به دست نمی‌آید‌. ایده حکمرانی ابزارِ ایجاد یک نظام شناختی از مسایل مدیریت شهری است‌.سیاستگذاری و اجرا در مدیریت شهری باید مبتنی بر نگاه توامان، سیستماتیک و شبکه‌ای به مسایل شهر باشد‌. در حقیقت باید یک هارمونی بر کل برنامه ها و دیدگاه های مدیریت شهری حاکم باشد. بسیاری از نقاط ضعف ما در حوزه مدیریت شهری حاصل نگاه جزیره‌ای و غیرسیستمی به مسایل شهر است. ما مبتنی بر این الزامات در اندیشکده مطالعات شهر و انسان، بر روی ایده “حکمرانی شهری انسان محور” کار کردیم.

 

طلوعیان عضو ادوار جنبش دانشجویی کشور با تاکید بر لزوم پیگیری سیاست‌های جوانسازی در گام دوم انقلاب عنوان کرد؛ دومین ویژگی لازم برای شهردار تهران متعهد بودن به الزامات جوان‌سازی ساز و کارهای حکمرانی و کادر مدیریتی شهرداری است. بدون تحول در مکانیسم های مدیریت شهری نمی توان آینده موفقی را ترسیم کرد. همچنین استفاده از نیروهای جوان و متخصص باید در کادر مدیریت شهری تقویت شود.

 

طلوعیان ادامه داد؛ فسادستیزی، انقلابی بودن، جهادی بودن، دارابودن حسن سابقه و برخورداری از سابقه مدیریتی در سطح کلان از ویژگی های لازم برای شهردار کشورشهری چون تهران است.

 

بنابراین انتظار از شورای شهر این است که شهرداری انقلابی، جهادی و متعهد به الزامات جوانسازی و حکمرانی را به عنوان شهردار برگزینند.

 

طلوعیان با اشاره به روند طی شده برای انتخاب شهردار تهران عنوان کرد؛ تاکنون روند خوبی با مشارکت دسته جمعی اعضای شورای شهر و مکانیسم رای گیری جمعی پیش رفته است. انتخاب شهردار حق و وظیفه اعضای شورای شهر است و انان در برابر این انتخاب مسئول خواهند بود بنابراین در انتخاب خود باید از ازادی عمل برخوردار باشند. متاسفانه برخی رسانه ها و جریانات در روزهای اخیر نسبت به این موضوع بی توجه بوده‌اند و مسیر درستی طی نکرده اند.

 

طلوعیان با انتقاد از سیاسی کاری برخی از رسانه ها در مسیر انتخاب شهردار تهران گفت؛ به نظر من سیاسی کردن مسیر انتخاب شهردار تهران و کشاندن موضوع به رسانه ها امر درستی نیست و به صلاح جریان انقلاب نیست. عملکرد گذشته نشان داده جریان انقلاب تجربه موفقی در انتخاب شهردار تهران دارد و با توجه به این تجربه، در این مقطع هم شورای شهر راه درستی طی خواهند کرد. رسانه پردازان جریان انقلاب هوشیار باشند که تحت تاثیر شیطنت جریان رسانه ای رقیب، به تخریب گزینه های مطرح برای شهرداری قرار نپردازند. هیچ کدام از چهره های مدیریتی جریان انقلاب نباید توسط خود ما تخریب شود. این موضوع عین خسران است.

 

وی با اشاره به موضوع انتخاب شهردار غیرسیاسی عنوان کرد؛ موضوع غیرسیاسی بودن شهردار هم ناظر به نوع عملکرد شهردار برگزیده است و مراد از واژه سیاسی در اینجا وجه منفی این عبارت است. چرا گه همه ۱۲ گزینه نهایی که توسط شورا انتخاب شده لاجرم دارای سوابق سیاسی هم هستند و اگر مراد از شهردار غیرسیاسی نفی سابقه سیاسی باشد باید همه گزینه ها را کنار گذاشت. بنابراین منظور اعضای شورا شهر و فعالان این حوزه از از لزوم انتخاب شهردار غیرسیاسی مشخص و در این ۱۲ گزینه نهایی متجلی است. یعنی این ۱۲ گزینه توسط همین شورای شهر انتخاب شده و به طریق اولی این ملاحظه در انتخاب انان رعایت شده است. شهرداری تهران مسئولیتی سنگین و در ارتباط با نهادهای ملی است و سابقه سیاسی شهردار اتفاقا می تواند او را در ارتباط با نهادهای دیگر یاری کرده و استفاده از ظرفیت های ملی برای اداره تهران را تسهیل کند.

 

طلوعیان در پایان با اشاره به تفاوت سلیقه در انتخاب شهردار عنوان کرد؛ این موضوع طبیعی است که در میان طیف های مختلف سیاسی تفاوت سلیقه نسبت به هر کدام از ۱۲ نفر مطرح برای شهرداری وجود دارد و هرکدام از طیف ها به شهردار شدن فرد خاصی تمایل دارند اما تفاوت سلیقه نباید منجر به اختلاف و کشمکش رسانه ای شود و اصل مسئله را به حاشیه تبدیل کند. انشالله با صعه صدر و درنظر داشتن این ملاحظات مسیر مطلوبی برای انتخاب شهردار تهران طی خواهد شد

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط