۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴

شرط لازم برای پرداخت حق اولاد به کارگران/ پرداخت افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران از ماه‌های آینده/ ابلاغ مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۲/ ایجاد توازن بین حقوق کارگران و کارمندان دولت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک کارشناس حوزه کار شرط لازم برای پرداخت حق اولاد به کارگران را داشتن ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه دانست. یک کارشناس حوزه کار پرداخت حق اولاد به کارگران را نیازمند داشتن ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه عنوان کرد...

بیمه کارگران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک کارشناس حوزه کار شرط لازم برای پرداخت حق اولاد به کارگران را داشتن ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه دانست.

یک کارشناس حوزه کار پرداخت حق اولاد به کارگران را نیازمند داشتن ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه عنوان کرد و گفت: پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران مستلزم دستورالعمل قانونی است و اقدام مثبت و اثرگذاری در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

ولی‌الله صالحی، کارشناس حوزه کار، با اشاره به طرح پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران گفت: این پیشنهاد از باب آنکه کارگران نیز همچون کارمندان از مزایای عائله مندی برخوردار شوند مطرح شده است که می‌تواند موجب دلگرمی کارگران و تشویق به تشکیل خانواده شود. البته رقم آن زیاد نیست اما در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اثرگذار است.

وی پرداخت حق عائله‌مندی را نیازمند قانون دانست و گفت: قاعدتاً این موضوع را شورای عالی کار پیشنهاد می‌دهد و وزیر کار آن را در قالب دستورالعمل یا آیین نامه عملیاتی می کند. این موضوع نیاز به قانون دارد و در قانون سازمان تامین اجتماعی آمده و باید اصلاح قانون صورت گیرد.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: تاکنون در بحث کارگری تنها حق اولاد به کارگران پرداخت شده و حق عائله‌مندی شامل حال کارگران نبوده است منتها در خصوص حق اولاد قیدی وجود دارد مبنی بر اینکه کارگر باید ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه را قانونا داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که در یک کارگاه یا مجموعه مشغول کار می شود حتی اگر فرزندی هم داشته باشد باید قید پرداخت ۷۲۰ روز حق بیمه را داشته باشد که حق اولاد به او تعلق بگیرد.

صالحی ادامه داد: به صرف اینکه کارگر برای اولین بار درجایی اشتغال به کار داشت با داشتن یک یا چند فرزند حتما باید پرداخت ۷۲۰ روز حق بیمه را در سابقه خود داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند از مزایای حق اولاد برخوردار شود.

به گفته وی، قبلاً پرداخت حق اولاد تنها محدود به دو فرزند بود ولی در راستای تشویق به افزایش جمعیت سقف تعداد اولاد نیز برداشته شده است.

 

پرداخت افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران از ماه‌های آینده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران توسط بخش های خصوصی و دولتی اعمال شده است و از ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از حضور در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: رئیس کمیسیون بهداشت از ما خواستند که برنامه‌های تحولی سال ۱۴۰۲ را در کمیسیون ارائه کنیم که خوشبختانه همکاران ما در حوزه‌های مختلف و صندوق‌های متعدد برنامه‌های خود را تشریح و ارائه کردند و به نظر می‌رسد مورد استقبال اعضای کمیسیون قرار گرفت و قرار است در چارچوب سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه تأمین اجتماعی، تعاون و سایر سیاست‌ها، طراحی‌های لازمی که به عمل آمده، اجرایی شوند.

وی افزود: برای اجرای شعار سال به تمامی همکارانمان تکلیف کردیم که حداقل رشد تولید در بخش‌های مختلف صندوق‌ها و در حوزه صنعت، نفت، گاز و پالایشگاه و تأمین دارو و سیمان حداقل ۱۵ درصد باشد و به نظر می‌رسد که با تحقق این افزایش‌ها، هزینه تولید تعدیل خواهد شد و امیدواریم که منجر به مهار تورم شود و به طور قطع با رشد تولید هزینه‌ها هم کاهش می‌یابد.

حقوق کارگران سال۱۴۰۲

حقوق کارگران سال۱۴۰۲

مرتضوی درباره زمان اعمال میزان افزایش حقوق کارگران، گفت: افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران ابلاغ و توسط بخش‌های خصوصی و دولتی هم اعمال شده است، البته شاید پرداخت نشده که از ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد.

ابلاغ مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۲

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.

در جلسه ۱۶ فروردین ماه هیئت وزیران که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برگزار شد، میزان کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۲ تعیین شد.

هیئت وزیران در این جلسه به پیشنهاد شورای عالی کار و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۲) اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری -مصوب ۱۳۷۰؛ کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۲، را ماهانه نه میلیون (۹.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین کرد.

 

ایجاد توازن بین حقوق کارگران و کارمندان دولت

مرتضوی درباره افزایش حقوق افزود: حقوق آن‌هایی که تابع قانون مقررات کار هستند ۲۷ درصد افزایش می‌یابد بدین معنا که تقربیا یک توازن و تعادل بین حقوق کارگران و کارمندان دولت به‌وجود آمده است بلکه نوعی تبعیض مثبت به نفع کارگران شکل گرفته است، که این موضوع تاکنون بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: همواره حقوق کارگران کمتر از حقوق کارمندان دولت بود، اما ظرف ۲ سال اخیر با تمهیداتی که دولت سیزدهم به کار گرفت این توازن ایجاد شده است.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط