۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط صاحبخانه + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موضوع فسخ قرارداد اجاره در هر زمان و توسط هر کدام از طرفین قرارداد مطرح شود، سوالات زیادی را با خود به همراه دارد. سوالاتی از قبیل: شرایط فسخ قرارداد چگونه است؟ آیا مالک و مستاجر می‌توانند تحت هر ...

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط صاحبخانه + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موضوع فسخ قرارداد اجاره در هر زمان و توسط هر کدام از طرفین قرارداد مطرح شود، سوالات زیادی را با خود به همراه دارد. سوالاتی از قبیل: شرایط فسخ قرارداد چگونه است؟ آیا مالک و مستاجر می‌توانند تحت هر شرایطی اجاره را فسخ کنند؟ مبلغ خسارت فسخ قرارداد چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مطلب از اندیشه معاصر به موضوع فسخ قرارداد اجاره توسط موجر می‌پردازیم.

فسخ قرارداد اجاره توسط موجر

موجر، صاحبخانه است اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستاجر در می‌آید جز در مواردی که قانون تعیین کرده است، نمی‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند. به عنوان مثال اگر صاحبخانه قصد فروش خانه‌ای را که در رهن یا اجاره مستاجر است داشته باشد، درصورتی‌که حق فسخ اجاره‌نامه را نداشته باشد، موظف است که رضایت مستاجر را برای تخلیه ملک به دست آورد. رضایت را می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند پرداخت خسارت یا هر آنچه که مد نظر مستاجر است انجام دهد. همچنین می‌تواند خانه را با مستاجر به مالک جدید واگذار کند.

در قرارداد اجاره ذکر می‌شود که اجاره‌بها باید ماهیانه توسط مستاجر پرداخت شود. مستاجر هم  وظیفه دارد اجاره‌بهای توافقی که در اجاره‌نامه قید شده است را در موعد مقرر به مالک یا موجر پرداخت کند. درصورتی‌که مستاجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، در این‌صورت اگر در اجاره‌نامه حق فسخ  در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را به دلیل عمل نکردن به شروط قرارداد، دارد.

شرایط فسخ قرارداد پیش از موعد توسط موجر

  • مستاجر بیش از یک هفته در پرداخت اجاره تاخیر داشته باشد.
  • همچنین مستاجر بدون دریافت اجازه از مالک، ملک را به دیگری واگذار کند یا اجاره دهد.
  • مستاجر مسکن را برای کارهای نامربوط مانند فعالیت‌های نادرست یا فعالیت تجاری عمده استفاده کند.
  • مستاجر باید به مالک اجازه ورود به خانه برای انجام تعمیرات دهد. اگر مستاجر بدون دلیل موجه از این کار خودداری کند یا نسبت به ملکی که در اجاره او قرار داد، سهل‌انگاری کند و وظایفی که بنا به قرارداد به او محول شده است را به درستی انجام ندهد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را پیش از موعد دارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط