۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

شرایط طلاق قبل از دخول و نزدیکی

طلاق قبل از دخول و نزدیکی همچون جدایی در دوران نامزدی ، نوعی طلاق بائن است . به همین دلیل ، عده طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، منتفی است و زن ، می تواند بلافاصله پس از طلاق ، با مرد دیگری ازدواج کند . از جمله آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی ،...

شرایط طلاق قبل از دخول و نزدیکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در برخی موارد ، ممکن است بروز اختلافات میان زوجین ، منجر به آن شود که قبل از برپایی مراسم عروسی و در همان دوران عقد یا نامزدی ، از هم جدا شده و درخواست طلاق نمایند . طلاق قبل از وقوع رابطه زناشویی و یا طلاق قبل از نزدیکی ، به لحاظ حقوقی ، آثار متفاوتی با طلاق بعد از وقوع رابطه زناشویی دارد و این موضوع ، سبب تغییر عنوان طلاق و احکام و آثار آن خواهد شد .

به بیان دیگر ، از آن جهت که صرفا محرمیتی میان زن و مرد شکل گرفته است ، ولی آنها رسما با یکدیگر ازدواج نکرده اند ، عده زن بعد از طلاق و همچنین ، میزان مهریه ای که به وی تعلق می گیرد ، احکام مخصوصی خواهد داشت . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، چه احکام و آثاری دارد ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که طلاق یا جدایی در دوران نامزدی و عقد از چه نوعی است و سپس ، عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی و به طور کلی ، آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است
بر اساس قانون مدنی ، انواع طلاق را می توان به دو دسته کلی طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم نمود . مهم ترین تفاوت و اثری که رجعی یا بائن بودن طلاق دارد ، آن است که اگر نوع طلاق ، رجعی باشد ، مرد می تواند در طول مدت عده طلاق ، به زن رجوع نموده و مجددا با وی زندگی کند و به همین دلیل ، در طلاق رجعی ، زن ، باید عده طلاق نگه داشته و در آن مدت ، با مرد دیگری ازدواج نکند .

اما در صورتی که طلاق ، از نوع بائن باشد ، اصولا مرد ، امکان رجوع به زن ، در طول مدت عده طلاق را ندارد . بر اساس قانون مدنی ، طلاق ، در چند حالت ، بائن محسوب می شود و مرد ، امکان رجوع از طلاق در طول مدت عده را ندارد :

اول ، حالتی است که زن ، در ایام یائسگی است . طلاق در دوران یائسگی خانم هایی که سن آنها بیش از ۵۰ سال می باشد ، بائن محسوب می شود . در این نوع از طلاق ها ، از آن جهت که خانم های یائسه ، امکان بارداری ندارند ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نیز نخواهند داشت .

دوم ، زمانی است که طلاق از نوع طلاق خلع و طلاق مبارات باشد که یا زن از همسر خود کراهت شدید داشته ( خلع ) و یا اینکه هر دوی زوجین از هم متنفر باشند که شرط این نوع طلاق ها ، آن است که زن ، مالی را به مرد بخشیده و از وی جدا شود . در این نوع طلاق ها ، تا زمانی که زن ، به فدیه طلاق خلع یا مبارات ، رجوع نکرده باشد ، طلاق بائن بوده و مرد ، امکان رجوع مجدد به زن را ندارد .

سوم ، زمانی است که زن و شوهر ، پس از عقد نکاح ، آمیزش یا نزدیکی نداشته باشند و به عبارت دیگر ، زوجه ، دوشیزه یا باکره باشد . این نوع جدایی که معمولا در دوران عقد یا نامزدی رخ می دهد که به موجب آن ، زن و شوهر ، هنوز با یکدیگر رابطه زناشویی نداشته اند ؛ چه در دوران عقد یا نامزدی و چه حتی پس از برگزاری مراسم عروسی .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است ، باید گفت که طلاق قبل از نزدیکی یا جدایی در دوران نامزدی ، نوعی طلاق بائن محسوب می شود . به این معنا که مرد ، پس از طلاق ، امکان رجوع به زن در طول مدت عده طلاق را نخواهد داشت و در صورت تمایل ، باید مجددا عقد نکاح با زن منعقد نماید .

البته ، به دلیل اینکه طلاق قبل از دخول یا نزدیکی واقع شده است ، این طلاق را تحت عنوان طلاق بائن غیر مدخوله نیز نام گذاری می کنند که به معنای آن است که زن و شوهر ، با هم رابطه زناشویی برقرار نکرده اند .

لذا زمانی که دادگاه ، رای طلاق را صادر می کند ، نوع طلاق قبل از وقوع نزدیکی و دخول را از نوع طلاق بائن غیر مدخوله درج می نماید ؛ البته به شرط آنکه بکارت یا دوشیزه بودن خانم در دوران نامزدی ، قبل از صدور حکم طلاق ، مشخص شده باشد و به همین منظور ، زوجه ، به آزمایشگاه پزشکی قانونی ارجاع داده می شود .

 

عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی
در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است . همانطور که اشاره شد ، طلاق قبل از نزدیکی و دخول ، از نوع طلاق بائن غیر مدخوله است . در ارتباط با این نوع از طلاق ، عده زن ، محل توجه است . بنابراین، سوال این است که عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا زمانی که طلاق ، قبل از نزدیکی و دخول یا جدایی در دوران نامزدی صورت می گیرد و به عبارت دیگر ، زوجه ، باکره یا غیر مدخوله می باشد ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نیست . به همین دلیل ، بر اساس قانون ، عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، پیش بینی نشده است .

پس در صورتی که زن ، با طلاق بائن در دوران عقد یا نامزدی ، از همسر خود جدا شود که به آن طلاق بائن غیر مدخوله گفته می شود ، می تواند بلافاصله پس از طلاق ، با فرد دیگری ازدواج نماید و به لحاظ نگه داشتن عده طلاق ، محدودیتی وجود ندارد . به همین مناسبت ، گفته می شود که طلاق بائن غیر مدخوله ، عده ندارد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی
در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست و اینکه آیا در مورد طلاق های قبل از دخول و نزدیکی و طلاق در دوران نامزدی و عقد ، زن ، باز هم باید عده نگه دارد یا خیر . اما گاهی این سوال نیز مطرح می شود که تکلیف مهریه زن ، در طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست ؟ به بیان دیگر ، آیا در طلاق قبل از نزدیکی ، به زن مهریه تعلق می گیرد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زن ، به محض اینکه به عقد ازدواج مردی در می آید ، مالک کل مهریه تعیین شده ، می شود و هر زمان که بخواهد ، می تواند تمامی مهریه خود را مطالبه نماید . اما در صورتی که قبل از وقوع رابطه زناشویی و نزدیکی ، زن و مردی قصد طلاق یا جدایی داشته باشند ، در این صورت ، زن ، تنها به میزان نیمی از مهریه تعیین شده ، استحقاق دریافت خواهد داشت .

به همین دلیل ، زمانی که طلاق قبل از دخول و نزدیکی صورت گرفته باشد ، مهریه زن ، نصف می شود . اگر هم زن ، قبلا مهریه خود را به صورت تمام و کمال دریافت کرده است ، ولی قبل از نزدیکی ، از همسر خود جدا شود ، می بایست نیمی از آن را به شوهر باز گرداند

آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی
طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، به لحاظ حقوقی ، نوعی طلاق بائن محسوب می شود ؛ چرا که قبل از وقوع رابطه زناشویی میان زن و شوهر ، عقد نکاح به پایان رسیده است . در این میان ، تفاوتی هم ندارد که طلاق از طرف زن بوده و یا مرد ، درخواست طلاق داده باشد . گاهی ، اشخاصی که قصد دارند در دوران عقد و قبل از دخول یا نزدیکی از هم جدا شوند ، این سوال را مطرح می کنند که آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست ؟

یکی از مهم ترین آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی در دوران نامزدی ، آن است که به دلیل بائن بودن طلاق ، شوهر ، امکان رجوع از طلاق را نداشته و نمی تواند پس از طلاق ، خواهان زندگی مشترک با همسر خود شود و در صورت تمایل ، باید عقد نکاح جدیدی منعقد نماید .

یکی دیگر از آثار طلاق قبل از نزدیکی و دخول ، آن است که زن ، موظف به نگه داشتن عده طلاق نمی باشد و پس از طلاق بائن غیر مدخوله ، زن می تواند بلافاصله ، با مرد دیگری ازدواج نماید . لذا تکلیف به نگه داشتن عده در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، منتفی است . اما اگر بعد از نزدیکی ، زن و شوهر جدا شوند ، زن باید به مدت سه طهر ، عده طلاق نگه دارد .

نصف شدن مهریه زن ، از دیگر آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی است و همانطور که گفته شد ، اگر زن و مرد ، قبل از طلاق ، با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار نکرده باشند ، تنها نیمی از مهریه تعیین شده ، به زن تعلق می گیرد و اگر زن ، قبلا مهریه را به صورت کامل دریافت نموده ، باید نیمی از آن را به شوهر باز گرداند .

یکی دیگر از آثار مهم طلاق قبل از نزدیکی ، آن است که هم زن و هم مرد ، می توانند اقدام به تعویض شناسنامه خود نموده و نام همسر قبلی را از شناسنامه خود ، پاک کنند . در واقع ، به دلیل اینکه رابطه زناشویی یا دخول و نزدیکی در دوران نامزدی میان زوجین ایجاد نشده است ، می توان بلافاصله بعد از طلاق ، برای حذف نام شوهر از شناسنامه زن یا حذف نام زن از شناسنامه شوهر ، اقدام نمود ؛ اما اگر رابطه زناشویی به وقوع پیوسته باشد ، تعویض شناسنامه ، صرفا پس از ازدواج مجدد و اطلاع همسر جدید ، امکانپذیر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق قبل از دخول و نزدیکی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق قبل از دخول و نزدیکی پاسخ دهند .

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار