۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰

شرایط بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی + شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، افرادی که به دلایل مختلف قصد بازنشسته شدن پیش از رسیدن به سن بازنشستگی دارند با شرایط خاص می توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند. شرایط بازنشستگی پیش از موعد شامل موارد متعددی است. برای بازنشس...

تصمیم نهایی دولت برای این بازنشستگان 27 خرداد 1401 | حداقل حقوق بازنشستگان چقدر شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، افرادی که به دلایل مختلف قصد بازنشسته شدن پیش از رسیدن به سن بازنشستگی دارند با شرایط خاص می توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند. شرایط بازنشستگی پیش از موعد شامل موارد متعددی است. برای بازنشستگی پیش از موعد مردان باید ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند. محدودیت سن در مورد مشاغل سخت و زیان آور با داشتن ۲۰ سال سابقه وجود ندارد. برای افراد دارای معلولیت با ۵۰ سال سن  به شرط داشتن ۲۰ سال سابقه امکان بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد. همچنین افراد جانباز با ۲۰ سال سابقه  محدودیت سنی برای بازنشستگی پیش از مود تامین اجتماعی ندارند.

شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰

شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰ درست مانند سال‌های قبل است به جز اینکه مواردی تغییرات کوچکی کرده‌اند.

در سال ۱۴۰۰ افرادی که ۳۰ تا ۳۵ سال سابقه کاری در آموزش دارند یعنی کارمند مدارس بوده‌اند بازنشسته می‌شوند؛ البته این افراد در صورت نیاز منطقه می‌توانند یک‌سال بیشتر خدمت کنند.

در مدیریت خدماتی نیز مردان و زنان با ۲۵ سال سابقه کاری می‌توانند بازنشسته شوند و فقط برای مردان شرایط سنی ۶۰ سال در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ جانبازان مرد نیز با شرایط سنی متفاوت و در سن ۵۵ سالگی بازنشسته می‌شوند. در ادامه متن به این موضوع می‌پردازیم که تمام این افراد تحت چه شرایطی می‌توانند زودتر از موعد سنی بازنشسته شوند و از مزایای آن چگونه استفاده می‌کنند.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد

سابقه شما برای پرداخت بازنشستگی با پرداخت حق بیمه شما مشخص می‌شود که توسط کارفرمای شما پرداخت می‌شود؛ بنابراین برای اطمینان از پرداخت آن و ثبت سابقه بیمه باید بتوانید آن را چک کنید.

برای چک کردن سابقه بیمه ۴ روش استفاده از سایت تامین اجتماعی، کد #۴* ، برنامه تامین اجتماعی، و مراجعه به کارگزاری‌ها وجود دارد.

برای استفاده از کد باید ابتدا در سایت www.sabeghe.tamin.ir   ثبت نام کنید و سپس از کد استفاده کنید.

سایت تامین اجتماعی نیز به آدرس www.es.tamin.ir در دسترس است که با وارد کردن کد ملی و ورود به بخش سوابق بیمه شدگان می‌توانید بیمه خود را بررسی کنید.

برنامه «تامین اجتماعی من» نیز از سایت www. tamin.ir  قابل دانلود و در دسترس است.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد

بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر، سن پایین‌تر و یا بدون محدودیت سنی اتفاق بی‌افتد. یعنی مردان می‌توانند در سن ۵۰ سالگی و زنان در سن ۴۵ سالگی یعنی ۱۰ سال زودتر بازنشسته شوند اگر که ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند.

از طرفی زنان و مردان می‌توانند با ۳۵ سال سابقه کاری محدودیت سنی را برای بازنشستگی خود کنار بزنند و به راحتی بازنشسته شوند.

بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند با سابقه کاری کمتر از ۲۰ سال نیز اتفاق بیفتد و برای این موضوع کافی است سابقه کاری بین ۱۰ تا ۱۹ سال را حتما داشته باشید.

نکته‌ای که در این نوع بازنشستگی پیش از موعد باید بدانید این است که شما به ازای سال‌های سابقه کاری خود ماهیانه حقوق دریافت می‌کنید. یعنی مثلا اگر ۱۷ سال سابقه کاری دارید به اندازه ۱۷روز کاری حقوق دریافت می‌کنید.

درباره زنان نیز این امکان وجود دارد که در کمتر از ۴۵ سالگی و در سن ۴۲ سالگی بازنشستگی پیش از موعد بگیرند به شرط آنکه ۲۰ سال سابقه کاری داشته باشند و پس از تایید به ازای ۲۰ روز کاری حقوق دریافت می‌کنند.

 

جزئیات مهم طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگان

در طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد قوانین اینگونه بازنویسی شده‌اند که مردان با سابقه کاری ۲۵ ساله و زنان با سابقه کاری ۲۰ ساله می‌توانند بازنشسته شوند و شرایط سنی برداشته شده‌اند؛ از طرفی در این طرح دیگر نیازی نیست که مدیر یا رئیس افراد بازنشستگی او را تایید کنند و فقط با رسیدن به سابقه کاری مورد نیاز این اتفاق قابل اجرا است.یکی از موضوعات جالبی که در تایید این طرح و اجرایی کردن آن در نظر گرفته شده است اشتغال جوانان است که با بازنشستگی افراد نیروهای کاری جوان می‌توانند با آن‌ها جایگزین شوند.با توجه به این طرح مردان و زنان پس از ۲۵ و ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند به اندازه ۳۰ روز کاری حقوق دریافت کنند و با بازنشستگی آن‌ها مسیر کاری ۵ میلیون نفر جوان جویای کار آسان‌تر می‌شود.

تاثیرات نامطلوب بازنشستگی پیش از موعد

در جهان در اغلب کشورها قوانین دولت‌ها به دنبال بالا بردن سن بازنشستگی هستند چراکه بازنشستگی پیش از موعد مغایر با قوانین صندوق‌های بازنشستگی است؛ اما در ایران طرح‌ها در راستای پایین آوردن سن بازنشستگی هستند.یکی از تاثیرات بازنشستگی پیش از موعد این است که باعث می‌شود درآمدهای صندوق‌های بیمه پایین بیاید و همین امر حفظ صندوق‌ها را مشکل می‌کند.

از طرفی یکی از دلایلی که برای توجیه کاهش سن بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد آمده است اشتغال جوانان است که از نظر علمی و شواهد قابل اثبات نیست.بازنشسته کردن افرادی که هنوز سالمند نشده‌اند به معنی خروج آن‌ها از فضای کار رسمی است که می‌تواند رشد اقتصادی ما را پایین‌تر بیاورد.

بخش غیررسمی در کشور می‌تواند هزینه‌های زیادی را در بخش اداری و بازرسی بر دولت تحمیل کند که بازنشستگی پیش از موعد دقیقا باعث رشد بخش غیررسمی می‌شود.در شرح بازنشستگی آمده است که افراد از کار افتاده و ناتوان بازنشسته محسوب می‌شوند در حالی که با اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد دقیقا این موضوع را رد می‌کنیم.از همه این مسائل گذشته اغلب افراد پس از بازنشستگی دچار آسیب‌های روانی می‌شوند که اگر سن بازنشستگی پایین‌تر بیاید می‌تواند وقوع این آسیب‌ها را زودهنگام کند.

 

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ا.غ

۲۵ مرداد ۱۴۰۰


با سلام، بازنشستگی با 25 سال برای مردان و20 سال برای زنان بدون شرط سنی و بدون روز های ارفاقی و به میزان سال های کارکرد، بازنشستگی مطلوب و ایده آل است هم برای متقاضی این نوع بازنشستگی و هم برای دولت چون چابک سازی بدنه دستگاه های اجرایی خواهد شد با جذب نیروی جوان بیکار، از معضلات بیکاری جامعه هم کاسته خواهد شد. کسانی که با 25 سال سابقه را شرط بازنشستگی 60 سال تعیین نموده اند واقعا مشخص است که فکر آرامش و آسایش مردم را نداشته اند، فرد در 60 سال به بعد بازنشستگی به چه دردش می خورد معلوم است که هر فردی. در 60 سالگی بازنشسته است ، بنابراین بازنشستگی پیش از موعد بدون شرط سنی مفید برای مردم و دولت است فقط مقداری تدبیر و مدیر کاردان اقدام کننده را لازم دارد که ان شاءالله در دولت جدید بازنشستگی پیش از موعد را اجرایی نمایند. بودجه طرح بازنشستگی پیش از موعد هم بدیهی است که تامین و آماده است از محل کسورات حقوقی کارمندان و کارگران طی چند سال و ذخیره شده در صندوق تامین اجتماعی و به آن اضافه هم شده است با سرمایه‌ گذاری در شرکت های شستا مبلغ بیشتر ی هم موجود است جهت اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد که توسط 39 نماینده مجلس در آذر ماه سال 1399 مطرح شده است که استدلالات منطقی و محکم پشتوانه آن است.اگر به جوان سازی نیروهای کار توجهی شود و به نیروهای خسته متقاضی بازنشستگی پیش از موعد احترام و توجه شود باید در اسرع وقت طرح بازنشستگی پیش از موعد اجرایی شود. ان شاءالله.بزودی

پیمان

۲۶ مرداد ۱۴۰۰


سلام خسته نباشین بابا جان مادرتون پس زودتر اجراییش کنین خدام بشما خیر میده تورو خدا

نظرات بسته شده است