۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

سیستم اداری آنقدر مساله آب خوزستان را چرخاند تا تبدیل به مشکل شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح طرح ملی صنعتی‌سازی ساختمان توسط وزارت دفاع اظهار داشت: مسکن یکی از نیازهای جدی کشور ماست و توفیق داشتیم که امروز در افتتاح...

سیستم اداری آنقدر مساله آب خوزستان را چرخاند تا تبدیل به مشکل شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح طرح ملی صنعتی‌سازی ساختمان توسط وزارت دفاع اظهار داشت: مسکن یکی از نیازهای جدی کشور ماست و توفیق داشتیم که امروز در افتتاح این واحد تولید صنعتی ساختمان شرکت داشته باشیم.

قالیباف ادامه داد: این مجموعه توسط وزارت دفاع و با استفاده از دانشمندان جوان اجرایی شده است که جا دارد از همه مسئولان تشکر کنیم.

وی با اشاره به طرح مجلس برای ساخت مسکن و حل مشکلات مردم در این حوزه گفت: مسکن به عنوان یک صنعت پیشگام و پیشران و امر بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته و ساخت یک میلیون مسکن در سال تبدیل قانون شده و در برنامه هفتم در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس گفت: امروز شاهد برخی موضوعات و مشکلات در کشور همانند موضوع آب در استان خوزستان هستیم. ما از نبود امکانات و پول رنج نمی‌بریم، دو مشکل اساسی ما از مدیریت و باور است.

قالیباف افزود: در اولین سفری که به خوزستان داشتیم، آب به عنوان یک بحث جدی مشخص و اعلام شد که ۷۴۰ روستا با تنش آبی روبرو هستند. هزار میلیارد تومان بودجه برای این موضوع تصویب شد اما سیستم اداری اینقدر این موضوع را چرخاند تا امروز تبدیل به یک مشکل شد که امروز می‌بینیم این مشکل هنوز اندر خم یک کوچه است.

وی ادامه داد: مشکل بعدی کشور بحث باور است، پروژه‌ای که امروز اینجا اجرا شده نتیجه باور است. در دفاع مقدس گروهی مانند بنی‌صدر می‌گفتند که ما نمی‌توانیم اما عده‌ای دیگر می‌گفتند که ما می‌توانیم. این باور بود که توانست ما را در دفاع مقدس به موفقیت برساند در حالی که توانمندی خاصی و تجهیزات نداشتیم و در تحریم بودیم. جوانان ما ایستادند، جنگیدند و توانستند به توانمندی موشکی دست یابند، بگونه‌ای که امروز می‌توانیم تا ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهای خود را مورد هدف قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این همان نقطه باوری است که باید داشته باشیم. امروز ما در مدار زمین ماهواره قرار می‌دهیم و وارد کشورهایی شده‌ایم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

قالیباف ادامه داد:  اینها همان بچه‌هایی بودند که ۳۰ سال قبل برای آتش خمپاره دچار مشکل بودند. این یعنی ظرفیت ما؛ این یعنی باور ما؛ لذا اگر در کشور دچار مشکل هستیم به خاطر ضعف مدیریت و به خاطر بی‌توجهی به این فرهنگ «ما می‌توانیم » است؛ به جوانانمان و کارمان اعتماد کنیم.

وی افزود: الحمدالله این بحث مربوط به مسکن، نشان داد که این بحث مهمی است که دوستان نیز اشاره کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال ما در کشوری هستیم که زلزله خیز است. شما نگاه کنید وقتی ما هنوز تبعات یک زلزله را جمع نکرده‌ایم ، زلزله‌ی دیگری اتفاق می افتد و وقتی آن را جمع نکردیم، در جای دیگر سیلاب داریم! ما جزو ۱۰ کشور اول حادثه خیز دنیا هستیم.

قالیباف ادامه داد: پس این به ما دیکته می‌کند که ما باید در این ایمن سازی، سرعت سازی، کیفیت ساختمان و در تکنولوژی، در لبه‌های علمی دنیا قرار بگیریم.

وی ادامه داد: اگر این صنعت را مردمی سازی نکنیم، در نطفه خفه خواهد شد بنابراین باید مردمی سازی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یعنی اگر اینجا ما می توانیم شش هزار واحد در سال در یک اشل ۱۲ طبقه را دنبال کنیم، این باید در جغرافیاهای متفاوت کشور بر اساس نیازها و بحث‌های ژئوتکنیکی و بر اساس آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد و همچنین قیمت تمام شده، مردمی سازی شود.

قالیباف تصریح کرد: این مهم یعنی، همه صنعتگران و سرمایه گذاران ما وارد این کار شوند. در آن بحثی که ما در مجلس داریم و تصویب شده است، بنا نیست که دولت یک میلیون مسکن بسازد، دولت نباید یک واحد مسکن هم بسازد.

وی ادامه داد: دولت اگر بخواهد مسکن بسازد، هم گران می‌سازد و هم به جای یک میلیون، ۱۰۰ هزار مسکن بیشتر هم نمی‌تواند بسازد. ما باید این را به طور کامل مردمی سازی بکنیم و اجازه بدهیم سرمایه‌گذاران و جوانان بیایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما ظرفیت‌هایی داریم که قوانین و مقررات را در این زمینه درست کنیم که الان هم درست کردیم.

قالیباف ادامه داد: ما می‌بینیم که ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه یک ساختمان، زمان آن است. ما در این قانون پیش‌بینی صندوق زمین و مسکن را کردیم، یعنی دولت بیاید در آنجایی که بیشترین بار روی دوش آنهایی است که مسکن ندارند، جبران کند.

وی گفت: باید به دوره ساخت، هزینه‌های بعدی آن، مصرف کم انرژی، ایمنی و اقتصادی بودن کار نیز توجه کنیم که این از نکات مهم، جدی و اساسی است و باید دنبال کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: به هرحال امروز مسکن در فرهنگ و شرایط اقتصادی کشور ما صرفاً یک سرپناه نیست.

قالیباف تصریح کرد: فرد یک آپارتمان کوچک به عنوان یک دارایی برای اداره زندگی‌اش دارد. یک مستأجر نیز در آن خانه زندگی می‌کند و ناگزیر است که قیمتش را بالا ببرد و مستاجر نیز توان پرداخت ندارد. لذا  هر دو طرف آسیب می بینند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز بحث مسکن، امنیت روانی و اجتماعی جامعه ما را از بین برده است. ما چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایه، خانه است.

وی ادامه داد:  امروز با تورمی که رو به رشد است کسی که صاحب خانه نباشد، دیگر هیچ وقت صاحب خانه نخواهد شد.

قالیباف افزود:  بعد می‌گوییم چرا ازدواج به کُندی انجام می‌شود و چرا افزایش طلاق داریم؟ اینها قطعاً از مهمترین عوامل هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لذا اگر رهبری می‌فرمایند، مسکن یکی از پیشران‌های های مهم ما در حوزه اقتصاد کشور است زیرا هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه مسائل کلان کشور موجب افزایش جمعیت و آرامش است. اولویت ما در مجلس شورای اسلامی و بدون شک در اولویت های برنامه هفتم، مسکن خواهد بود.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط