۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

سوگلی ایران خودرو سقوط کرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل ازرصدورزشی؛ ایران خودرو هر چند وقت یکبار فروش فوق العاده به را می اندازد.ایران خودرو محصولاتش تنوع دارد.قیمت محصولات ایران خودرو گران است.ایران خودرو محصولاتش را با اقساط بلند مدت در اختیار ...

لینک ثبت نام ایران خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل ازرصدورزشی؛ ایران خودرو هر چند وقت یکبار فروش فوق العاده به را می اندازد.ایران خودرو محصولاتش تنوع دارد.قیمت محصولات ایران خودرو گران است.ایران خودرو محصولاتش را با اقساط بلند مدت در اختیار مشتریانش می گذارد.برای اطلاع از قیمت محصولات ایران خودرو مطلب زیر را بخوانید.

با جدی‌تر شدن تحریم علیه صنعت خودرو از سال ۱۳۹۷، قیمت خودروهای تولید داخل، رشدهای چند برابری تجربه کرده‌اند. زمستان سال گذشته نیز جهش قیمت خودرو به اوج خود رسید و برخی از محصولات نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد دو تا سه برابری را در بازار آزاد به ثبت رساندند.

با این حال از حدود اواسط اردیبهشت ۱۴۰۲ رکود معاملات خودرو تعمیق شد و رفته‌رفته نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت. گرچه همچنان قیمت بسیاری از خودروها منطقی نیست و فاصله قابل توجهی با قدرت خرید مردم دارد، اما بعضی از محصولات در مقایسه با ماه گذشته افت بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. هایما S8 که بیشترین کاهش قیمت را داشته نسبت به یک ماه گذشته با رقم ۵۰۰ میلیون تومان کمتر معامله می‌شود.

بدیهی است که از چنین اتفاقی نمی‌توان به‌عنوان ارزانی خودرو یاد کرد؛ چراکه در زمان صعود قیمت‌ها، سرعت رشد به‌مراتب بالاتر بود و همچنان نرخ‌های مورد معامله نسبت به همین یک سال پیش بسیار بالاتر هستند.

به‌ویژه آنکه روند صعودی در طول این چند سال پایدار بوده و حتی در دوره‌هایی رکود نیز بر بازار حاکم بوده است. اما طی یک ماه گذشته روند صعودی متوقف شده و بازار خودرو با شیب نسبتا بالایی در حال کاهش است.

محصولات ایران خودرو

اکثر محصولات ایران خودرو طی یک ماه اخیر به‌صورت میانگین، حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. در برخی از این محصولات مانند پژو ۲۰۷i MC این تغییرات کمتر، یعنی در حدود ۱۱۱ میلیون تومان است. اما در برخی دیگر مانند هایما S8 که در حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، واقعا چشم‌گیر است.

نمودار قیمتی هایما S8

البته هستند خودروهایی که تغییرات قیمتی آن‌ها، زیر ۵۰ میلیون تومان بوده. مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۳ که حدود ۳۰ میلیون و پژو پارس XUP که حدود ۴۸ میلیون تومان کاهش قیمتی را تجربه کردند.

دلیل تغییرات اندک قیمتی در برخی از خودروها را شاید بتوان در تقاضای بالای آن‎‌ها دانست. مثلا قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۳ نسبت به ۲۰۷i پایین‌تر بوده و از تقاضای بالاتری برخوردار است. از طرفی اکثر خودروهایی که افت قیمتی پایین‌تری دارند، در ماه‌های گذشته نیز افزایش قیمتی آن‌چنانی نداشتند.

اما خودرویی مانند هایما S8 که اخیرا نیز وارد بازار شده، دارای قیمت بسیار بالایی بوده و به‌دلیل تقاضای پایین، با کم‌ترین نوسان قیمتی افت بسیار زیادی را تجربه کرد.

محصولات سایپا

اما کلیت بازار محصولات سایپا ، افت قیمتی کمتری نسبت به رقیب خود، یعنی ایران خودرو داشته است. اکثر محصولات این شرکت، حدود ۷۰ میلیون تومان کاهش قیمتی را تجربه کرده‌اند.

برای مثال قیمت خودروی کوییک R پلاس دنده اتوماتیک، حدود ۶۵ میلیون تومان و شاهین دنده‌ای حدود ۸۰ میلیون تومان

نمودار قیمتی کوییک R پلاس اتوماتیک

از طرفی به‌ دلیل مونتاژی بودن شاید بیشترین کاهش قیمت در محصولات این شرکت، مربوط به پیکاپ زاگرس (همان کلوت مکث موتور) باشد. این خودرو طی روزهای اخیر در حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. به‌ دلیل اینکه شرکت سایپا این پیکاپ را به‌تازگی وارد بازار کرده، نمودار قیمتی دقیقی برای آن فعلا در دسترس نیست.

سرنوشت بازار چه می‌شود؟

بازار خودرو همانند هر بازار داخلی دیگری، روزهای کم‌رمق و با آرامش خود را سپری می‌کند. اما اگر قیمت خودرو در چند روز اخیر را بررسی کنیم، خواهیم دید که اکثر محصولات؛ چه داخلی و چه خارجی، به یک حد تعادلی رسیده‌اند و توان کاهش بیشتر را ندارند. کما اینکه ابتدای هفته نیز شاهد رشد بسیار اندک در برخی محصولات بودیم.

این کاهش و رشد اندک همان درجا زدن و رکودی است که از آن حرف می‌زنیم. به هرحال اکثر متقاضیان خودرو در انتظار کاهش بیش‌تر قیمت، از خرید آن دست برداشته و فروشندگان زیادی نیز به‌دلیل قیمت‌های پایین، از فروش خودروی‌شان منصرف شده‌اند.

حال در بازار خودرو تنها فروشندگانی پیدا می‌شود که از ترس کاهش قیمت بیش‌تر، دست به فروش خودروی‌شان می‌زنند.

 

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار