۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

وقتی مردم از عشق حرف می زنند واقعاً منظورشان چیست؟

سه جنبه اساسی عشق رمانتیک

عشق رمانتیک از اهمیت بالایی برخوردار است، اما باید بهتر درک شود. در حالی که نظریه‌های روان‌شناختی و مفاهیم رایج عشق با هم همپوشانی دارند، تحقیقات تجربی از استحکام کمتری برخوردار است. یک مطالعه اخیر سه عنصر عشق رمانتیک را پیدا کرده است: ...

سه جنبه اساسی عشق رمانتیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اکثر مردم می گویند عشق یک چیز بسیار باشکوه است. با این حال، تعریف عشق دشوار است، و این برای محققان به همان اندازه برای عموم صادق است. جدای از تفاوت‌های فرهنگی، ۱ نظریه روان‌شناختی عشق رمانتیک فراوان است، همانطور که چن، شیا و دان (۲۰۲۴) در کارشان در مورد اینکه مردم روزمره چگونه عاشقانه‌تر را تعریف می‌کنند، توضیح داده‌اند .

عشق، از لحاظ نظری

آنها اشاره می کنند که برخی از مدل های عشق بر جنبه های دوستی و کشش جنسی تأکید دارند . دیگران بر صمیمیت و محبت بیش از اشتیاق تمرکز می‌کنند، که با گذشت زمان از بین می‌رود و جای خود را به یک «آفتاب» ملایم‌تر برای شرکای بلندمدت می‌دهد. به عنوان مثال، مدل استنبرگ که به طور گسترده مورد استناد قرار گرفته است، نقش مرتبط شور، صمیمیت و تعهد را برجسته می کند. مدل های دیگر چهار بعد عشق را مطرح می کنند.

نتیجه این است که نظریه‌های کنونی، در حالی که همپوشانی دارند، به اجماع نمی‌رسند. برای درک اینکه مردم چگونه عشق رمانتیک، مضمون هنر، ادبیات، و موسیقی، و علت بسیاری از دسیسه ها، درگیری ها، و حتی در مورد جنگ تروجان، آشفتگی و ویرانی گسترده را درک می کنند، به تحقیقات تجربی نیاز است.

چن و همکارانش به منظور تعریف بهتر عشق در زندگی واقعی و روابط با افراد واقعی، یک مطالعه کیفی را با گروهی از دانشجویان دانشگاه و گروهی جداگانه از بزرگسالان جامعه انجام دادند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان پرسیدند: «آن‌گونه که افراد غیرعادی درک می‌کنند، مؤلفه‌های اساسی احساس دوست‌داشتن در روابط عاشقانه چیست ؟»

آنها با استفاده از دو گروه مختلف با موضوعات متنوع و بررسی میزان تداخل پاسخ‌هایشان، این سؤال را بررسی کردند که «مولفه‌های اصلی عشق رمانتیک در میان جمعیت‌شناسی‌های مختلف چقدر قابل تعمیم هستند؟» این سوال دوم به ویژه در تعیین اینکه آیا یافته‌هایی فراتر از تحقیق فعلی مرتبط هستند یا خیر، اهمیت دارد.

آنها با استفاده از یک فرآیند سنتز پیشرونده، روایت‌های بیش از ۵۰۰ نفر را ابتدا به مفاهیم ، ​​سپس دسته‌ها و در نهایت سه دسته اصلی – پاسخگویی مثبت به نیازها، ارتباط معتبر و احساس ثبات – تجزیه و تحلیل کردند. آنها به درجه بالایی از توافق بین پاسخ‌های دانشگاهی و جامعه و سازگاری بین جنسیت ، قومیت ، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پی بردند، که نشان می‌دهد این یافته‌ها احتمالاً به طور گسترده اعمال می‌شوند. یعنی قابل تعمیم هستند. دسته‌های اصلی از زیرمجموعه‌های خاص‌تری به شرح زیر تشکیل شده‌اند:

پاسخگویی مثبت (به نیازها). این قوی ترین مقوله اصلی بود که ۹۶.۸ درصد از شرکت کنندگان به طرق مختلف در مورد آن بحث کردند. مقوله های اساسی در اینجا نشان دادن محبت، ارائه حمایت و تقویت حس ارزشمندی بود. پاسخ ها به طور مداوم مفاهیمی مانند «مراقبت از من»، «انجام کارهای خوب»، «اقدامات تصادفی مهربانانه» و «رفتار خوب با من» (از طریق اعمال) را پوشش می دادند.

نشان دادن محبت شامل اعمال فیزیکی مانند در آغوش گرفتن و نوازش، ابراز عشق کلامی، حرکات کوچک مانند ارسال هدیه و نشان دادن احترام مثبت بود. حمایت از طریق منابع مادی مانند پرداخت هزینه وعده های غذایی انجام شد. ارائه خدماتی مانند آشپزی؛ و چیزهای نامشهود مانند راهنمایی کردن، حمایت از یک نفر، تشویق کردن، و حمایت از خودمختاری. احساس ارزشمندی با برجسته کردن ویژگی‌های خوب فرد تقویت می‌شد. تعریف مستقیم یا ابراز غرور در مقابل دیگران؛ برجسته کردن خاص بودن یا اهمیت یک عزیز؛ آنها را در اولویت قرار دهید؛ یا از آنها کمک بخواهید.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط