۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹

سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک چه می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سرنوشت سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک مورد بررسی قرار گرفت. همچنین طی سال‌های گذشته، برخی از این ادوات کشاورزی بدون نیاز به تشریفات خاص قانونی وارد کشور شده اند که اکنون، به دلیل وارداتی بودن ...

سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک چه می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سرنوشت سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین طی سال‌های گذشته، برخی از این ادوات کشاورزی بدون نیاز به تشریفات خاص قانونی وارد کشور شده اند که اکنون،

به دلیل وارداتی بودن و ثبت نشدن مشخصاتشان در مراجع قانونی، امکان پلاک گذاری ندارند.

یکی دیگر از دلایل عدم پلاک گذاری برخی دیگر از ادوات کشاورزی نیز این است که شماره موتور

و شاسی آن‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد.

بررسی شرایط سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک

مشکلاتی از این قبیل، مانع از طی شدن روند صحیح طرح پلاک گذاری ادوات کشاورزی شده، اما از سوی دیگر،

بر اساس تصمیم ملی، در آینده نزدیک تحویل سوخت به این دسته از متقاضیات، مشروط به داشتن پلاک بوده

و به ماشین آلات کشاورزی فاقد پلاک، سوختی تعلق نخواهد گرفت.

این موضوع آن چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که به طور مثال،

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه اعلام کرده سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک

در این استان از خردادماه امسال تا پایان مردادماه، نصف شده و سپس به طور کامل قطع خواهد شد.

در منطقه زنجان نیز طی سه ماهه نخست امسال به ادوات کشاورزی فاقد پلاک انتظامی،

۵۰ درصد سهمیه سوخت تخصیص یافت که به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این منطقه،

طی سه ماه دوم به ادوات فاقد پلاک، سوخت تخصیص داده نمی‌شود

و این موضوع از ابتدای تیرماه امسال در دستور کار قرار گرفته است.

سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز به تمامی تراکتورداران و کمباین داران فاقد پلاک فعال

در این استان هشدار داده که با توجه به مصوبه ستاد سوخت استان یزد،

از ابتدای مهرماه امسال سوخت سهمیه‌ای آن‌ها قطع خواهد شد.

همچنین مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان هم از کاهش ۵۰ درصد

از سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک در استان گلستان از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ خبر داده است.

موانع موجود در روند پلاک گذاری از یک سو و تفاوت رفتار مدیران استان‌های مختلف

با کشاورزان در نحوه کاهش سهمیه سوخت ادوات کشاورزی، سبب شد تا موضوع را از مسئولان مرتبط پیگیر شویم.

ادوات فاقد پلاک برای دریافت سوخت چکار کنند؟

رحیمی معاون دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،

در مورد مبارزه با قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: ما دو نوع توزیع سوخت داریم؛

یا در قالب کارت‌های هوشمند است و یا در قالب سامانه “سدف” است.

سایر حوزه‌ها مانند حوزه تهاتری یا حوزه نیروگاهی نیز موارد خاصی هستند که

البته اکنون حوزه نیروگاهی نیز به سامانه “سدف” برگشته است.

رحیمی در پاسخ به اینکه یک سری از ادوات کشاورزی پلاک نشده اند،

اما سهمیه سوخت به آن‌ها تعلق گرفته است، بیان کرد: ما در حال انجام کار بزرگی هستیم

و بحث پلاک گذاری ادوات کشاورزی نیز به امروز بر نمی‌گردد.

او ادامه داد: از سال‌های گذشته، هیچ تراکتوری پلاک نداشته و اکنون بخش کشاورزی را پشتیبانی می‌کنند.

پلاک گذاری این ادوات مشکلاتی دارد از قبیل اینکه شماره شاسی و شماره موتوری ندارند.

در سال‌های قبل، در نقاط صفر مرزی از کشور‌های همجوار وارد می‌شدند و هیچ گونه منعی نداشتند.

به طور کلی، پلاک گذاری ادوات کشاورزی موضوع بسیار مهمی است،

زیرا شخصی که درخواست سوخت می‌دهد، باید هویت وسیله مصرف کننده آن مشخص شود.

اکنون سامانه تجارت و “سدف”، پلاک گذاری ادوات کشاورزی را از طریق وزارت جهاد کشاورزی

و پلیس راه به شدت پیگیری می‌کند. اطلاعات ادوات کشاورزی که به صورت استانی وجود دارد،

در قالب یک دیسک به صورت آفلاین است؛ زیرا باید یک قرارداد میان شرکت ملی پخش

و شرکت توسعه ناجی منعقد شود تا به صورت آنلاین تبادل شود.

او افزود: این فرآیند اکنون به صورت ماهانه و آفلاین است یعنی اطلاعات تمامی ادواتی که

پلاک گذاری شدند، به صورت ماهانه به شرکت ملی پخش تحویل داده می‌شود.

شرکت ملی پخش نیز بر مبنای اطلاعاتی که این ادوات کشاورزی در سرور خود در سامانه “سدف” دارند، به آن‌ها سوخت تخصیص می‌دهد.

شرایط پلاک گذاری ادوات کشاورزی فاقد پلاک

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی موارد ۵ و ۶ قانون مبارزه

با قاچاق کالا و ارز، یک ماده قانونی است که بیان می‌کند، اگر سامانه “سدف”

موضوعی را به عنوان یک موضوع ملی اعلام کند، باید شش ماه قبل زمینه‌های آن را فراهم کند.

در کشاورزی، دامداری و دامپروری با یک حساسیت‌های خاصی مواجه هستیم.

در حال حاضر از آنجایی که حضور افراد در محل ضروری است و شماره شاسی بررسی می‌شود،

اما به علت شرایط کرونا مراکز پلاک گذاری معمولا کار نمی‌کنند، تا حدودی تعلل ایجاد شده است.

فعلا طرح با توان جلو می‌رود و مسئولان سامانه سدف به نحوی رفتار کرده اند که آسیبی به بخش کشاورزی وارد نشود.

او در پاسخ به اینکه تا کنون چه اقداماتی در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت در زمینه کشاورزی صورت گرفته است، بیان کرد:

در بخش‌های مختلف کشاورزی اقدامات مهمی را انجام و در حوزه سامانه “سدف”،

بیش از ۴۰۰ کاربری را ایجاد کردیم. تبادل اطلاعات به صورت آنلاین در چندین سامانه انجام می‌شود؛

از سامانه شناسایی اشخاص تا ادوات کشاورزی و خودرویی. زمانی که کد ملی خود را وارد می‌کنند،

به صورت آنلاین با سامانه اسناد و ثبت احوال ارتباط برقرار و هویت کد ملی و فرد مشخص می‌شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار