۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

سهام عدالت متوفی| از روش های استعلام سهام عدالت متوفیان تا نحوه انتقال سهام عدالت به وراث و سامانه ddn.csdiran.ir

از روش های استعلام سهام عدالت متوفیان تا نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث و سامانه ddn.csdiran.ir را با ذکر جزئیات در اندیشه معاصر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سهام عدالت متوفی؛ از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند که سهام عدالت آنان تا کنون بلاتکلیف بود. دولت سیزدهم نحوه تقسیم سود سهام این افراد بین ورثه آنها را از ماه گذشته آغاز کرده است.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

اشخاص دارای سجام بورس بعد از ورود به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir می‌توانند از طریق گزینه «امور سهام عدالت متوفی» با ورود کد ملی و تاریخ تولد افراد متوفی اقدام به استعلام وضعیت سهام عدالت آنان کنند.

در صورتی که متوفی، سهامدار عدالت بود، وراث مطابق با جدول زمان‌بندی و تاریخ مطرح شده در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان به یکی از شعب سراسر کشور کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب سراسر کشور بانک‌های ملت، ملی، ‌پارسیان و تجارت مراجعه کنند تا کار ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی بین وراث انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از تایید پرونده، سهام متوفی حداکثر پس از دو روز کاری بین ورثه تقسیم خواهد شد.

در هیچ‌یک از مراحل این فرآیند نیازی به پرداخت وجه نیست و کاملا رایگان است.

از زمان راه‌اندازی درگاه میراث در اواسط آبان ۱۴۰۲ تا کنون حدود ۵۰۰۰ نفر از ورثه در این درگاه تشکیل پرونده داده‌اند.

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است. به منظور آشنایی با مراحل انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استعلام سهام عدالت متوفیان

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان

۱. ورود وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان (سامانه میراث)

در مرحله‌ی اول به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا همان سامانه میراث به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. ( باید بدانید که فقط افرادی که فرایند ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده‌اند، امکان استفاده از این سامانه را دارند.)
وارد بخش میز خدمت الکترونیک شده و با استفاده از گزینه ثبت درخواست، در فرم باز شده باید نام، نام خانوادگی متوفی، کدملی و تاریخ فوت را وارد کنید.
سپس گزینه درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث را انتخاب کنید.
با زدن گزینه استعلام نوبت شما ثبت می‌شود و باید منتظر پاسخ از شرکت سپرده گذاری مرکزی شوید.

هت پیگیری پرونده خود در بخش وضعیت پرونده می‌توانید گزینه «استعلام وضعیت پرونده» را انتخاب کنید. در صورت تایید پرونده، می‌توانید به مرحله دوم بروید.
۲– ورود سامانه استعلام سهام عدالت

سامانه‌ی sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است. با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری (کدهای وارثین)، اقدامات لازم را انجام دهد.

انتقال سهام عدالت متوفیان

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی به دو روش حضوری (مراجعه به شعب و دفاتر پیشخوان دولت سهام عدالت متوفیان طرف قرارداد کارگزاری) و غیر حضوری (ثبت در فرم آنلاین) امکان پذیر می‌باشد.
پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق جدول زمان بندی زیر تقسیم سهام عدالت فوت شدگان بین وراث انجام می گردد:

جدول انتقال سهام عدالت متوفیان

جدول انتقال سهام عدالت متوفیان

۱- روش غیر حضوری

به سامانه سهام عدالت کارگزاری بیدار مراجعه کرده و مدارک را بارگذاری کنند. بعد از گذراندن مراحل اداری، سهام متوفی به وراث منتقل می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان جهت بارگذاری در سامانه سهام عدالت متوفیان:

تصویر اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی ( در صورت مفقود شدن شناسنامه، کارت ملی و گواهی فوت معتبر )
تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایرین وارد لینک آنلاین به نشانی https://ebidar.com/sahamedalat/ شده و مدارک فوق را بارگزاری و اطلاعات لازم را وارد نموده و پس از ثبت درخواست مدارک زیر را به نشانی کارگزاری بیدار ارسال نماید.

کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
کپی خوانای تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه، تصویر کارت ملی و کپی برابر اصل گواهی فوت)

نشانی جهت ارسال مدارک: تهران، بلوار آفریقا، بعد از چهارراه جهان کودک، کوچه علمی فرهنگی (کمان)، پلاک ۱۷، واحد پذیرش مدارک کارگزاری بیدارکد پستی : ۱۵۱۸۷۳۴۸۱۱

نتیجه بررسی مدارک و صحت آن، بعد از طی مراحل قانونی از طریق پیامک به وراث متوفی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

۲- روش حضوری

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری بیدار مراجعه نماید.

اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه کارت ملی و گواهی فوت معتبر)
تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط