۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

سرگرمی

سنجرخان چند قسمت است | قهرمان کردستان کیست + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سنجر خان داستان روایت سردار کرد ایرانی است که اخیرا سریالی با این نام برای روایت زندگی سنجر خان ساخته شده است و هم اکنون از تلویزیون پخش میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره سنجر خان اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظر خود را با ما در میان بگذارید. مزیسین و تیتراژ سنجرخان بابک زرین، موزیسین هم در شرای...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سنجر خان داستان روایت سردار کرد ایرانی است که اخیرا سریالی با این نام برای روایت زندگی سنجر خان ساخته شده است و هم اکنون از تلویزیون پخش میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره سنجر خان اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظر خود را با ما در میان بگذارید.

مزیسین و تیتراژ سنجرخان

بابک زرین، موزیسین هم در شرایطی به عنوان آهنگساز سریال «سنجرخان» معرفی شد که محمدرضا منصوری تیتراژ این سریال را می‌خواند. موسیقی متن و تیتراژ این سریال در فضای ارکسترال تولید شده است و محمدرضا یار نیز ترانه تیتراژ این اثر را سروده است. طعم دلچسب ته دیگ ایرانی را با پلوپزهای تایمردار مه پویا تجربه کنید

سنجرخان

زمان پخش سریال سنجرخان به کارگردانی محمدحسین لطیفی از ۲۴ بهمن ماه از شبکه یک سیما است. «سنجرخان» به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری داستان یکی از قهرمانان کُرد است. اولین استارت تولید این سریال تاریخی در سال ۹۹ زده شد و پس از گذشت سال‌ها اکنون زمان پخشش مشخص شده است.

بازیگران سنجر خان

فرشید گویلی بازیگر محلی کُردزبان نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. محمود پاک‌نیت ، احمد نجفی، جلیل فرجاد، پیام دهکردی و علی اسیوند از دیگر بازیگران این سریال تاریخی هستند.

فیلم سنجر خان چند قسمت است؟

سریال سنجرخان در ۲۶ قسمت تهیه و تولید شده است.

سریال سنجر خان چه روز‌هایی پخش میشود؟

هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. اگر موفق‌به تماشای سریال محبوب ایرانی سنجرخان نشدید، روز بعد ساعت ۱۵:۰۰ می‌توانید بازپخش این مجموعه را مشاهده کنید.
سنجرخان وزیری از کردستان تا تمام ایران

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان از این استان به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش نام برد و افزود: این جمله نه تنها برای عصر حاضر به کار می‌رود، بلکه قدمتی به تاریخ جغرافیای پر آشوب کردستان و دیار مردم با فرهنگ و مدافعان حرمت و مرزنشینان با اصالت این دیار دارد. جعفر عبدالملکی با بیان اینکه کردستان هیچگاه تاریخ نیاکان خود را به فراموشی نخواهد سپرد، گفت: مردم کرد همواره در برابر نیاکان خود سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ برای تاریخ سازان سکوت نکرده است، افزود: برخی وامدار تاریخ، برخی مهمان آن و برخی هم تاریخ ساز هستند. عبدالملکی، سنجرخان را مردی سخت‌کوش دانست که برای کرامت مام میهن ایستادگی کرد و امروز رسالتی بر دوش فرزندانش قرار گرفته تا احیاگر نام و یاد این سردار دلیر باشند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان، با بیان اینکه تاریخ کردستان آکنده از زنان و مردانی است که در اذهان به بزرگی حکاکی شده است، یادآور شد: امیر نظام گروسی و مستوره اردلان از جمله مفاخری هستند که در تلاش هستیم تا آن را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه مقاومت و دفاع کار همیشگی کردستانی‌ها بوده است، اظهار داشت: در طول هشت سال دفاع مقدس سنجرخان‌هایی از دل وطن پرستان کردستانی بیرون آمد و در جهان جاودانه شد. عبدالملکی تأکید کرد: امروز تاریخ کردستان برای قرن‌ها روایت دارد و جانبازی‌هایی در این استان صورت گرفته که هر کدام در جای خود، فداکاری‌هایی هموزن مجاهدت‌های سنجرخان را دارد.

وی رسالت صدا و سیمای مرکز کردستان در قبال فرهنگ این مرز و بوم را ویژه دانست که باید با شیوه‌های متفاوت رسانه‌ای در خدمت مردم باشد و در دفاع از ارزش‌ها و انقلاب اسلامی از هر آنچه که در توان دارد برای ارتقای فرهنگ ایرانی استفاده کند.

سنجرخان یک مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر تاریخی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی سید ضیاءالدین دری است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

داستان

این سریال داستان یکی از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم را روایت می‌کند. وی مبارز و آزادی‌خواه کرد اهل‌سنت و از فعالان انقلاب مشروطه بود که در برابر حضور نیروهای انگلیسی و روسی در منطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت

 

ایده و طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۹۲ به وجود آمد و پس از کش و قوس‌های فراوان، پیش‌تولید آن در سال ۱۳۹۹ شروع شد و در مجموع تولید آن نزدیک به یک دهه طول کشید.

به گزارش روزیاتو، سریال سنجرخان که درباره یکی از قهرمانان کرد است، پیش‌تر ضیاء‌الدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی»، متن آن رادر ۲۶ قسمت نوشته بود. پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سعید جلالی تولید شد؛ سریالی تاریخی که در معاونت امور استان‌ها تولید شده و چند باری هم به دلیل مشکلات تامین هزینه در تولیدش وقفه‌ای صورت گرفت.

سریال سنجرخان به تعبیری زندگی‌نامه ی سنجرخان وزیری، قهرمان کُرد و هم‌دوره‌ای میرزا کوچک‌خان جنگلی است که قصه ی آن تقریباً در سال ۱۲۹۶ می‌گذرد، مردی که به شهادت تاریخ، در برابر استبداد و استعمار قد علم کرد. او مستقلاً در مقابل تجاوز روس‌ها و انگلیسی‌ها در مناطق مختلف ایران از جبهه کردستان وارد عمل شد تا جلوی رفتارهای تجاوزگرانه‌ آن‌ها را بگیرد.

در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند هرج و مرج، کردستان را فراگرفت و قتل و غارت‌های شبانه وحشت زیادی را در جامعه ایجاد کرد که سنجرخان وزیری نرانی، مشهور به سردار اکرم، در مقابل روسیه ایستادگی کرد.

او حتی با لشکر رضاخان جنگید و آنها را شکست داد و این پیروزی باعث شهرت بیشتر سنجرخان شد و نام او را بیشتر از قبل بر سر زبان ها انداخت.

بعد از این جنگ لشکر روس نیز به سرکردگی کلنل مامانوف به سنندج رسید و سردار محی رشتی، حاکم سنندج فراری شد اما سنجر خان مقابل آنها قرار گرفت و لشکر روس را شکست داد.

روس‌ها که تمامی شکست‌های خود را از چشم سنجرخان می دیدند به محاصره روستای میاوروران و قلعه سنجرخان روی آوردند.

سنجرخان از دارالحکومه تقاضای کمک کرد ولی قبل از رسیدن ۳۰ سوار برای کمک، سنجرخان محاصره را شکست و روس‌ها را وادار به عقب نشینی کرد.

شریف الدوله بنی آدم، حاکم سنندج اقدام به حمله به برخی از قبایل کرده بود که سنجرخان با او مخالفت کرد، امری که موجب دشمنی شریف الدوله با سنجرخان شد و سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری (برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) شریف الدوله بنی آدم، حاکم سنندج از طریق خلیل خان، برادر سنجر خان طی یک توطئه او را به عمارت خود دعوت کرد و به قتل رساند.

این سریال البته جنگی نیست و در آن به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی سنجرخان پرداخته می شود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط