۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

نگارخانه

سنجرخان چند قسمت است؟| آیا سنجرخان واقعیست؟

«سنجرخان» در معاونت امور استان‌ها تولید شده و چند باری هم به دلیل مشکلات تأمین هزینه در تولیدش وقفه صورت گرفته‌است.

سنجرخان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سنجرخان وزیری آزاد خواه اهل سنت بود که در کردستان به دنیا آمد. او در دهم عاشورا توسط برادر ناتنی خود کشته میشود. از سنجرخان به عنوان یک مبارز که در مقابل امریکا و روسیه ایستاد یاد میکنند. برای مشاهده جزئیات بیشتر در رابطه با آقای وزیری اندیشه معاصر را دنبال کنید.

داستان

سنجرخان یک مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر تاریخی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی سید ضیاءالدین دری است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این سریال داستان یکی از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم را روایت می‌کند. وی مبارز و آزادی‌خواه کرد اهل‌سنت و از فعالان انقلاب مشروطه بود که در برابر حضور نیروهای انگلیسی و روسی در منطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت.

سنجرخان

سنجرخان

متن «سنجرخان» را پیش‌تر سید ضیاءالدین دری در ۲۶ قسمت نوشته بود اما پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده آن سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این مجموعه به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حسین جلالی تولید شد. «سنجرخان» در معاونت امور استان‌ها تولید شده و چند باری هم به دلیل مشکلات تأمین هزینه در تولیدش وقفه صورت گرفته‌است. «سنجرخان» سریالی ۲۶ قسمتی است که داستانی واقعی از ۱۰۰ سال پیش را روایت می‌کند و ماجرای آن در زمان احمد شاه قاجار اتفاق می‌افتد. «سنجرخان» قهرمان کُرد است که علیه روس‌ها مبارزه کرده‌است. به گفته مدیرکل صداوسیمای کردستان ایده و طرح اولیه سریال در سال ۱۳۹۲توسط حسین جلالی تهیه‌کننده سریال به وجود آمد و پس از کش و قوس‌های فراوان آیین پیش‌تولید آن در سال ۱۳۹۹ شروع شد و در مجموع تولید آن نزدیک به یک دهه طول کشید .

بازیگران سنجرخان

فرشید گویلی بازیگر محلی کُردزبان نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. محمود پاک‌نیت ، احمد نجفی، جلیل فرجاد، پیام دهکردی و علی اسیوند از دیگر بازیگران این سریال تاریخی هستند.

مزیسین و تیتراژ سنجرخان

بابک زرین، موزیسین هم در شرایطی به عنوان آهنگساز سریال «سنجرخان» معرفی شد که محمدرضا منصوری تیتراژ این سریال را می‌خواند. موسیقی متن و تیتراژ این سریال در فضای ارکسترال تولید شده است و محمدرضا یار نیز ترانه تیتراژ این اثر را سروده است.

فیلم سنجرخان چند قسمت است؟

سریال سنجرخان در ۲۶ قسمت تهیه و تولید شده است.

سریال سنجرخان چه روز‌هایی پخش میشود؟

هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. اگر موفق‌به تماشای سریال محبوب ایرانی سنجرخان نشدید، روز بعد ساعت ۱۵:۰۰ می‌توانید بازپخش این مجموعه را مشاهده کنید.

سنجرخان وزیری از کردستان تا تمام ایران

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان از این استان به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش نام برد و افزود: این جمله نه تنها برای عصر حاضر به کار می‌رود، بلکه قدمتی به تاریخ جغرافیای پر آشوب کردستان و دیار مردم با فرهنگ و مدافعان حرمت و مرزنشینان با اصالت این دیار دارد. جعفر عبدالملکی با بیان اینکه کردستان هیچگاه تاریخ نیاکان خود را به فراموشی نخواهد سپرد، گفت: مردم کرد همواره در برابر نیاکان خود سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ برای تاریخ سازان سکوت نکرده است، افزود: برخی وامدار تاریخ، برخی مهمان آن و برخی هم تاریخ ساز هستند. عبدالملکی، سنجرخان را مردی سخت‌کوش دانست که برای کرامت مام میهن ایستادگی کرد و امروز رسالتی بر دوش فرزندانش قرار گرفته تا احیاگر نام و یاد این سردار دلیر باشند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان، با بیان اینکه تاریخ کردستان آکنده از زنان و مردانی است که در اذهان به بزرگی حکاکی شده است، یادآور شد: امیر نظام گروسی و مستوره اردلان از جمله مفاخری هستند که در تلاش هستیم تا آن را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه مقاومت و دفاع کار همیشگی کردستانی‌ها بوده است، اظهار داشت: در طول هشت سال دفاع مقدس سنجرخان‌هایی از دل وطن پرستان کردستانی بیرون آمد و در جهان جاودانه شد. عبدالملکی تأکید کرد: امروز تاریخ کردستان برای قرن‌ها روایت دارد و جانبازی‌هایی در این استان صورت گرفته که هر کدام در جای خود، فداکاری‌هایی هموزن مجاهدت‌های سنجرخان را دارد.

وی رسالت صدا و سیمای مرکز کردستان در قبال فرهنگ این مرز و بوم را ویژه دانست که باید با شیوه‌های متفاوت رسانه‌ای در خدمت مردم باشد و در دفاع از ارزش‌ها و انقلاب اسلامی از هر آنچه که در توان دارد برای ارتقای فرهنگ ایرانی استفاده کند

سنجر خان کیست؟

در تاریخ سنجرخان وزیری نرانی ملقب به سردار اکرم، مبارز و آزادیخواه کرد و از فعالان انقلاب مشروطه بود که در برابر حضور نیرو‌های انگلیسی و روسی در منطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت. او در دهم محرم ۱۳۳۹ قمری توسط برادرخوانده اش کشته شد.

پدر و خانواده سنجرخان

سنجر خان فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزندجیران خانم از خانواده اردلان و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است. بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود می‌گردد و بعد از خریداری کردن زمینی در میانگروران و احداث روستایی در همان محل مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود می‌شود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان عده‌ای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع می‌کند و هم‌زمان با کار‌های کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وامی‌دارد.

شجره نامه سنجرخان وزیر

پدرش میرزا محمد وزیری نرانی، دو همسر داشت که سنجرخان و برادرش یدالله‌خان از همسر دوم او به دنیا آمده و برادرخوانده‌اش به نام میرزا خلیل خان که بعد‌ها سنجرخان را به قتل رساند از همسر اول وی بود. مادر سنجر خان جیران خانم خواهر سردار حاجعلی خان رستمی موسیوند کلیایی از کرد‌های کرمانشاه وبزرگ ایل موسیوند کلیایی بود.

مادر سنجرخان شیعه و پدرش اهل تسنن و شافعی مذهب بود. تبار سنجرخان از سمت پدر به خاندان وزیری و از طرف مادر به خاندان رستمی و اردلان می‌رسد. خاندان وزیری سنندج از نسل خواجه ابراهیم بزاز هستند که در زمان شاه عباس صفوی به فرمان هه‌لوخان اردلان به عنوان مستوفی و وزیر مالیه به دارالحکومهٔ خاندان اردلان آمد.

اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار ادارهٔ بسیاری از امور را در دست گرفته و گاهی سبب عزل و نصب حکومت‌ها نیز می‌شدند. طایفه وزیری‌ها گسترش پیدا کردند و در شهر‌ها و روستا‌های کردستان پراکنده شده و نبض کردستان را در دست گرفتند. بعد از انقراض خاندان اردلان در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، وزیری‌ها در کردستان حرف اول را می‌زدند و گاهی موجبات عزل و نصب حکومت‌ها را فراهم می‌کردند.

میرزا تقی خان آصف دیوان و برادر او مشیر دیوان بزرگ خاندان وزیری‌ها محسوب می‌شدند که اولی پسرعموی پدر سنجرخان بود. سنجرخان که به دنبال در دست گرفتن قدرت بود، نه تنها دو برادرش میرزا خلیل خان و یدالله‌خان را به جانشینی پدر قبول نداشت، بلکه آصف دیوان را هم به عنوان بزرگ خاندان نمی‌پذیرفت و به همین دلیل درگیری‌های زیادی در درون خاندان وزیری علیه او وجود داشت.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط