۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

سفر ظریف به آسیای میانه در چارچوب برقراری رابطه مستحکم اقتصادی و سیاسی

به گزارش اندیشه معاصر؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ۱۶ فروردین در اولین مقصد  خود به تور آسیای میانه به ازبکستان رفت. بعدازظهر  دوشنبه ۱۶ فروردین با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌و...

سفر ظریف به آسیای میانه در چارچوب برقراری رابطه مستحکم اقتصادی و سیاسی

به گزارش اندیشه معاصر؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ۱۶ فروردین در اولین مقصد  خود به تور آسیای میانه به ازبکستان رفت. بعدازظهر  دوشنبه ۱۶ فروردین با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تشریح آخرین تحولات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، علاقه‌مندی کشورمان به توسعه همکاری‌ها با جمهوری ازبکستان و در چارچوب ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آسیای میانه، گفت: اهمیت سفر ظریف به آسیای میانه در چارچوب برقراری رابطه مستحکم اقتصادی و سیاسی بین ایران و کشور‌های آسیای میانه قابل تجزیه و تحلیل است.

او افزود: از آنجایی که ایران یک سند همکاری جامع با چین امضا کرده است، طبیعتا بسیاری از کشور‌های آسیای میانه تلاش شان بر این است که به بلوک ایران و چین بپیوندند و یک بلوک مشترک اقتصادی تشکیل دهند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اضافه کرد: کشورهای آسیای میانه می‌خواهند به تدریج از زیر بار فشار‌های آمریکا بیرون بیایند به سمت دور شدن از دلار حرکت کنند و در نهایت یک ارز منطقه‌ای به جای دلار حرکت کنند و این یک اقدام کاملا راهبردی است که می‌تواند در تقابل با هژمونی آمریکا و غرب قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار