۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲

سفر بایدن به ریاض پیامی هم برای خبرنگاران دارد: شما تنها هستید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،پایگاه میدل ایست آی در گزارشی آورده است: «در آستانه آماده‌سازی و مقدمات این سفر، لحن بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که طی آن عربستان را “مطرود” خوانده بود...

سفر بایدن به ریاض پیامی هم برای خبرنگاران دارد: شما تنها هستید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،پایگاه میدل ایست آی در گزارشی آورده است: «در آستانه آماده‌سازی و مقدمات این سفر، لحن بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که طی آن عربستان را “مطرود” خوانده بود، شروع به تغییر کرده است.

سفر آتی بایدن به ریاض، اعتبار دولت آمریکا که گفته بود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درخصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس سابق روزنامه واشنگتن‌پست باید “پاسخگو” باشد را از بین خواهد برد. و در واقع رئیس‌جمهوری آمریکا با این اقدامات خود می‌خواهد چنین پیغامی به خبرنگاران و فعالان بدهد: «حرف‌هایم را فراموش کنید. آنها را صرفا جلوی دوربین گفتم. به اقدامات من نگاه کنید. دوستان، شما تنها هستید و آمریکا از شما حمایت نخواهد کرد.»

کشتن روزنامه‌نگاران و کشتن حقیقت در چنین زمانی اهمیت دارد و همچنین این موضوع باید برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز مهم باشد. زیرا به هر حال، روزهایی که ایالات متحده بتواند ادعای هژمونی بر خاورمیانه را داشته باشد، به پایان رسیده است.

اندکی پس از آنکه جو بایدن گزارش سازمان سیا را که نشان می‌داد محمد بن سلمان عملیات قتل جمال خاشقجی را تایید کرده است، از طبقه‌بندی خارج کرد، وزارت امور خارجه ایالات متحده در فوریه ۲۰۲۱ سیاست «ممنوعیت خاشقجی» را اعلام کرد.

اندکی پس از انتشار این اطلاعات، وزارت امور خارجه آمریکا سیاست جدیدی را که «ممنوعیت خاشقجی» نامیده می‌شود معرفی کرد که به ایالات متحده اجازه داد درخواست ویزای افرادی را که به نمایندگی از یک دولت خارجی به روزنامه‌نگاران آسیب می‌زنند، آن‌ها را تهدید می‌کنند و یا از آن‌ها جاسوسی می‌کنند، ممنوع کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این منظور تصریح کرد که این محدودیت ویزا برای ۷۶ سعودی اعمال شد.

شاهزاده خالد بن سلمان که در زمان مرگ جمال خاشقجی سفیر عربستان در واشنگتن بود و سفرهای متعددی به واشنگتن داشت، به این روزنامه‌نگار گفته بود که سفارت‌ها و کنسولگری‌ها جای امنی برای او هستند.

سوالی که همچنان باقی‌مانده این است که آیا شاهزاده خالد پیشتر از اقدامات برادر بزرگترش محمد بن سلمان خبر داشته است. گرچه با این حال وی در متقاعد کردن خاشقجی درخصوص ارتباط برقرار کردن با ریاض دست داشته و به این روزنامه‌نگار گفته بود که چنین ارتباطی “امن” خواهد بود. و همچنین بی‌شک او یکی از اقوام نزدیک مردی است که نسبت به این قتل فجیع باید پاسخگو باشد.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار