۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

سعدی گسترش دهنده فرهنگ پارسی است/ سعدی

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل پیش از ظهر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز سعدی که به صورت مجازی با عنوان «عطر سخن سعدی» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در شیراز برگزار شد، بیان کرد: روز اول اردیبهشت از آن جهت در تقوی...

سعدی گسترش دهنده فرهنگ پارسی است/ سعدی

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل پیش از ظهر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز سعدی که به صورت مجازی با عنوان «عطر سخن سعدی» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در شیراز برگزار شد، بیان کرد: روز اول اردیبهشت از آن جهت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام سعدی نامگذاری شده که سعدی از اردیبهشت جلالی در گلستان سعدی و در مصرع اول آن نام برده است.

وی با اشاره به اینکه این روز نام بردار سعدی است، تصریح کرد: سعدی از مفاخر ایران زمین و از افتخارات فارسی‌زبانان است و وقتی صحبت از ثروت و داشته‌های یک ملت می‌شود معمولاً اذهان به سراغ ذخایر و منابع مادی می‌رود البته اینها همه مهم است، اما مهم‌تر از آنها ثروت و دارایی‌های فرهنگی و معنوی است که به یک ملت می‌آموزد که آن دارایی‌ها را چگونه خرج و استفاده صحیح کند.

حدادعادل یادآور شد: اگر ملتی دارایی‌ها و توانایی‌های مادی خود را در راه غلط صرف کند هم خودش را به نکبت و لعنت دچار می‌کند و هم دیگران را عذاب می‌دهد.

او افزود: بزرگانی چون سعدی از آن جهت اهمیت دارند که به ما می‌آموزند در دنیا چگونه زندگی سعادتمندانه ای داشته باشیم و سعدی با زبان شیرین و با هنر والا توانسته است مفاهیم آرمانی اخلاقی را در بوستان خود و واقعیت‌های زندگی را در گلستان خود و آرزو و تخیلات را در غزلیات خود به نحوی بیان کند که شاید به جرأت بتوان گفت شیرین‌تر از آن در زبان فارسی پدید نیامده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه با اشاره به جایگاه فارس در ادبیات ایران، عنوان کرد: برای استان فارس افتخار بزرگی است که دو شاعر بزرگ سعدی و حافظ به فاصله یک صد سال از یکدیگر در شیراز به دنیا آمده و در شیراز نیز از دنیا رفته‌اند.

وی ادامه داد: در مورد بزرگی این دو شاعر همین بس که به هر فارسی زبانی بگویید نام دو شاعر را از بین صدها شاعر بیان کند عموماً سعدی و حافظ را نام می‌برد.

او افزود: در عظمت سعدی و حافظ اساتید گفته‌اند که اگر خدای نکرده طی اتفاقی همه آثار مکتوب فارسی نابود شود و تنها دیوان سعدی و حافظ به جای بماند می‌توان زبان فارسی را با همان قوت از آثار آنها بنا کرد و گلستان به اندازه‌ای هنرمندانه طراحی شده که حتی دانش‌آموزان دبستانی را به شوق می‌آورد.

به اعتقاد وی نیاکان ما در دنیا و کشورهای فارسی زبان از سعدی درس زندگی آموخته‌اند.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار