۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

سرنوشت لایحه حجاب در مسیر اصل۸۵/ تصویب سریع و اجرا آزمایشی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،  در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۲ مرداد ماه) مجلس، تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اس...

سرنوشت لایحه حجاب در مسیر اصل۸۵/ تصویب سریع و اجرا آزمایشی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،  در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۲ مرداد ماه) مجلس، تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در دستورکار قرار گرفت.

پس از آنکه موافقان و مخالفان این موضوع نظرات خود را مطرح کردند، رأی‌گیری صورت گرفت که نمایندگان با ۱۷۵ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه با بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

اصل ۸۵ قانون اساسی چه می‌گوید؟

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

همچنین‬ بر اساس ماده ۱۶۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «هر‬ گاه دولت یا پانزده نفر از نمایندگان قبل از شروع رسیدگی نهایی در مجلس تقاضای ارجاع طرح یا لایحه‌‏ای را طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی به کمیسیون یا کمیسیون‏‌های مجلس یا دولت کنند، این تقاضا در جلسه علنی اعلام و در دستور هفتگی بعدی مجلس قرار می‌گیرد.»

اجرای آزمایشی مصوبات عفاف و حجاب

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره روند بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس، توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه نمایندگان رأی دادند این لایحه طبق اصل ۸۵ بررسی شود، مفاد آن در کمیسیون مشترک مجلس رسیدگی خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «پس از اتمام بررسی لایحه در کمیسیون، گزارش نهایی به صحن مجلس ارجاع می‌شود و باید درباره زمان اجرای آزمایشی مصوبات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری شود. قوانینی که به این شکل به تصویب می‌رسند، اجرای آنها به صورت آزمایشی است و سقف زمانی که برای آن در نظر گرفته شده هم ۵ سال است.

همچنین طبق گفته احمد راستینه، اعضای کمیسیون مشترک برای رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب از اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و قضائی مجلس انتخاب می‌شوند و هر یک از این کمیسیون‌ها باید نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی انتخاب کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در صورت موافقت اکثریت نمایندگان در صحن مجلس، لایحه یا طرح برای رسیدگی سریع‌تر به جای بررسی در صحن در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و گزارش مصوبات آن به عنوان مصوبه مجلس برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. در مورد مدت زمان اجرای مصوبه کمیسیون مشترک در صحن مجلس رأ‌ی‌گیری می‌شود.»

از امروز جلسات بررسی لایحه حجاب آغاز می‌شود

همچنین طبق گفته محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی لایحه عفاف و حجاب برای رسیدگی به کمیسیون حقوقی و قضائی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد.

این نماینده مجلس توضیح داد: «جلسات کمیسیون حقوقی و قضائی با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی تشکیل می‌شود، منتها اعضای کمیسیون فرهنگی حق رأی ندارند و رأی‌گیری درباره مواد تنها توسط اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی انجام می‌شود.»

رشیدی بیان کرد: «از امروز جلسات کمیسیون حقوقی و قضائی برای بررسی کلیات و جزئیات لایحه عفاف و حجاب آغاز می‌شود و بعد از اتمام بررسی، گزارش آن به صحن مجلس جهت تعیین مهلت آزمایشی اجرای این لایحه ارجاع خواهد شد. نمایندگان در صحن مجلس درباره جزئیات لایحه نظر نمی‌دهند و تنها تعیین مهلت آزمایشی اجرای لایحه به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته می‌شود.»

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط