۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

زنان ۲ برابر مردان دچار بی خوابی می شوند

خواب آرام حدود ۷ تا ۸ ساعت در شب برای همه آسان نیست. برخی از افراد ممکن است زود به رختخواب بروند، اما برخی دیگر همچنان ساعت خواب خود را دور می زنند و برای به خواب رفتن زیاد تقلا می کنند. مهم نیست چقدر خسته باشند بسته شدن چشم ها برایشان تق...

زنان ۲ برابر مردان دچار بی خوابی می شوند

خواب آرام حدود ۷ تا ۸ ساعت در شب برای همه آسان نیست. برخی از افراد ممکن است زود به رختخواب بروند، اما برخی دیگر همچنان ساعت خواب خود را دور می زنند و برای به خواب رفتن زیاد تقلا می کنند. مهم نیست چقدر خسته باشند بسته شدن چشم ها برایشان تقریبا غیرممکن به نظر می رسد و اگر جنسیت فرد زن باشد دوره های بی خوابی حتی افزایش هم می یابد. به گزارش تایمزسوفاندیا، نتایج مطالعات نشان می دهد زنان در مقایسه با مردان به دلیل چندین فاکتور فیزیولوژیکی و روانشناختی بیشتر مستعد ابتلا به بی خوابی هستند.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی به عنوان یک اختلال خواب شناخته می شود که در آن افراد اغلب دچار مشکل خوابیدن یا خواب ماندن هستند. این شرایط می تواند کوتاه یا بلند مدت باشد و حتی مانع فعالیت های روزمره فرد شود. در اینجا چند دلیل برای بیشتر مستعد بودن زنان برای بی خوابی و نحوه رفع آنها وجود دارد.
بین هورمون ها و چرخه خواب ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بر اساس نتایج یک مطالعه هیچ تفاوتی در چرخه خواب بین دو جنس تا رسیدن به سن بلوغ وجود ندارد. تغییرات در الگوی خواب از زمانی شروع می شود که قادعدگی دختران آغاز می شود. چرخه خواب دختران بسته به چرخه ماهانه آنها به دلیل نوسان هورمون بهتر یا بدتر می شود. بارداری و یائسگی نیز منجر به تغییرات عمده هورمونی می شود که می تواند برنامه های منظم و خواب را مختل کند.

اختلالات خلقی

دلیل دوم نوسان شدید خلق و خو مانند اضطراب و افسردگی است. همه ما می دانیم زنان به ویژه نزدیک به دوره قاعدگی خود بیشتر احساساتی و دچار تغییرات شدید خلقی می شوند، همچنین این امر آنها را در برابر مشکلات خواب آسیب پذیرتر می کند به این دلیل که بسیاری از مواد شیمیایی مغز که مسئول اختلالات خلقی هستند نیز در تنظیم خواب ما نقش دارند.

زندگی شخصی و شغلی را دستکاری کنید

چیزی که همه ما قبول خواهیم کرد این است که مراقبت از کودکان و سالمندان در اغلب موارد برعهده زنان است. زنان وظیفه مدیریت خانه و حتی کار خود را باهم بر دوش می کشند که همه این فعالیت ها به میزان استرس آنها افزوده و چرخه خواب را مختل می کنند.

چگونه می توان به مشکل بی خوابی رسیدگی کرد؟

قبل از شروع تداخل بی خوابی در زندگی روزمره حل آن بسیار مهم است. روش های بی شماری برای مقابله با این مشکل وجود دارد، اما در مرحله نخست مهم است به دنبال علت اصلی بروز آن باشید و عادات خواب خود را مرور کنید. بیشتر افراد در برخی از دوره های زندگی خود دچار بی خوابی می شوند به طور کلی یک یا ۲ روز طول می کشد، اما این شرایط زمانی مزمن تلقی می شود که دوره های بی خوابی ۳ شب در هفته و به مدت ۳ ماه یا بیشتر رخ دهد. در چنین شرایطی مهم است از یک متخصص کمک بگیرید و حتی می تواند بر اساس یافته ها اقدامات زیر را انجام دهید:
حتی در آخر هفته ها یا تعطیلات نیز برنامه خواب ثابت داشته باشید.
مصرف الکل و کافئین را نزدیک به زمان خواب محدود کنید.
قبل از خواب یک ساعت یا بیشتر از تلفن همراه استفاده نکنید.
اواخر شب از خوردن وعده غذایی سنگین و حجیم خودداری کنید.
برخی از تکنیک های آرام سازی را انجام دهید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار