۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹

زخم کاری؛ نمایشی صریح و بی پرده از انواع و اقسام فسادهای اخلاقی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «محمدحسین مهدویان»بعد از فیلم های موفق«ایستاده در غبار»،«ماجرای نیمروز ۱و ۲»،«لاتاری»و«درخت گردو»به سراغ شبکه نمایش خانگی آمده است و در چرخشی صدوهشتاد درجه ای قصه ای را انتخاب کرده که برخلاف آثار ...

نقد فیلم زخم کاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «محمدحسین مهدویان»بعد از فیلم های موفق«ایستاده در غبار»،«ماجرای نیمروز ۱و ۲»،«لاتاری»و«درخت گردو»به سراغ شبکه نمایش خانگی آمده است و در چرخشی صدوهشتاد درجه ای قصه ای را انتخاب کرده که برخلاف آثار سینمایی این فیلمساز نه تنها حاوی پیام های ارزشی نیست بلکه مملو از فسادهای اخلاقی و خیانت می باشد.

شاید دلیل  انتخاب مهدویان برای ساخت«زخم کاری»بعد از فیلم تأمل برانگیز«شیشلیک»این باشد تا از هجمه هایی که از طرف بدنه سینما پس از ساخت فیلم های قبلی به او شده بود،دوری کند و لقب فیلمساز ارزشی و سفارشی را از نام خود پاک نماید و در زمره فیلمسازان شبه روشنفکر قرار گیرد!

«زخم کاری» بر اساس رمانی به نام بیست زخم کاری نوشته «محمود حسینی نژاد» ساخته شده است،رمانی که چندسالی است چاپ آن متوقف شده است.رمانی که خود برداشتی  آزاد از نمایشنامه جاویدان مکبث اثر ویلیام شکسپیر است. هیچ داستان و قصه دیگری مانند مکبث به مساله قدرت و تشنه بودن برای آن نپرداخته است.نمایشنامه ای که  آمال‌های مکبث و لیدی مکبث (همسرش) برای رسیدن به قدرت را نشان می‌دهد.

فیلمنامه سریال، اقتباسی از جامعه غربی است

صرف نظر از اینکه چقدر فیلم به کتاب وفادار بوده،باید گفت فیلمنامه سریال، اقتباسی از جامعه غربی است که اخلافیات در آن جای نداشته و تناسبی با عرف و فرهنگ ایرانی ندارد.اگر در سریال هایی همچون«عاشقانه»و یا «گیسو»،با یک ناکجا آباد لوکس و مجلل ولی تهی از دین و اخلاق روبه رو بودیم،در«زخم کاری»نیز اتمسفر داستان طبقه مرفهی است که در دود و مواد و مشروب غرق هستند و برای رسیدن به قدرت، از زن خود نیز مایه می گذارند تا با اغوا و خیانت،راه را برای رسیدن به ثروت و قدرت بیشتر برایشان باز کند.

همچنین مهدویان کوشیده تا برای روایت داستان جنایی خود به سبک سینمای نوآر عمل کند.مواردی همچون فیلم‌برداری غالب سکانس‌ها در شب، نما‌های بسته  که در خدمت فضاسازی سرد هستند، ترکیب رنگ‌های سیاه و قرمز، درون مایه عشق و جنایت و باران‌های تند شبانه از مهم‌ترین عناصر فیلم‌های نوآر هستند که در «زخم کاری» وجود دارند.

مالک(جواد عزتی)قهرمان این برهوت فساد و بی اخلاقی است که فیلمساز با نمایش زندگی سخت او در کودکی به دنبال توجیه کردن اعمال زشت امروز اوست.پسری که با نان حلال بزرگ شده اما در دم و دستگاه حاج عمو چنان پول های بادآورده زیر دندانش مزه کرده که از موقعیت‌ فعلی خود با آن خانه و ویلا و ماشین آخرین مدل،باز هم ناراضی است و حرص و طمع دارد.

سمیرا؛ قهرمان داستان زخم کاری

شاید بهتر باشد بگوییم قهرمان اصلی داستان سمیرا(رعنا آزادی ور) می باشد که مالک را همچون مترسک خیمه شب بازی به هرکاری وادار میکند.سمیرا یک فم فتال (زن فتانه) واقعی را شکل می‌دهد که تا پیش از این به این صراحت و روشنی در کمتر اثر سینمایی ایرانی دیده شده است. او زنی است که قرار است در نقش لیدی مکبث نمایشنامه فرو برود و در واقع اغوا کننده قهرمان داستان باشد، او در این اغواگری هم با نگاهش کارش را پیش می‌برد و هم گاهی با ادای دیالوگ‌های بی پرده ای مانند: خودم خوابت می‌کنم. او زنی است که یک ابهت و خوفناک بودن زیرپوستی را در تک تک میمیک‌های صورتش، حتی خنده‌های ریزش، به نمایش در می‌آورد.سمیرا کینه دیرینه از حاج عمو دارد و جنون وار به فکر انتقام از اوست.زنی که برخلاف ظاهر آرامش در جمع در خلوت با مالک به هیولا تبدیل شده و بارها بخاطر ترس مالک از انجام کارهای او،شوهرش را کتک می زند.زنی که گرچه مادر یک پسرجوان و دختری خردسال است اما هیچ سکانسی از مادری کردن او وجود ندارد.

«زخم کاری»ملغمه ای از فساد و خیانت است

«زخم کاری»ملغمه ای از فساد و خیانت است که با نمایش خانه های اشرافی،ویلاهای لوکس و ماشین های آخرین مدل بدنبال زیبا جلوه دادن باطن سیاه شخصیت هایش می باشد.نمایش پرتکرار استعمال سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکی توسط مردان و زنان فیلم تعمدی  و با نیت قبح زدایی از آنهاست. مالک در بیشتر سکانس ها در حال سیگار کشیدن است،چه وقتی عصبی است،چه موقع استراحت و چه موقع شادی.بسیاری از سکانس های سریال کلوز آپ مالک در حال سیگار کشیدن است.

فیلمساز در راستای ترویج منکرات،با قراردادن شخصیت میثم و مائده ،دوستی دختر و پسر را نیز عادی جلوه می دهد.

می توان گفت در نبود نظارت بر محتوای سریال های شبکه نمایش خانگی«زخم کاری»تاکنون صریح ترین و بی پرده ترین سریال در نمایش منکرات و انواع و اقسام فسادها می باشد که مخاطب با تماشای آن یک لحظه شک میکند که در حال تماشای ماهواره و یک سریال ترکیه ای است یا دارد از پلتفرم جمهوری اسلامی ایران سریالی را می بیند.

*نفیسه ترابنده

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط