۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

رییس کل بانک مرکزی: پیچ سخت تحریم‌ها را رد کردیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیچ سخت تحریم را رد کرده ایم، ماجرای پذیرش مسئولیت خود به عنوان رئیس کل بانک مرکزی را بیان کرد. به گزارش خبرنگار مهر، سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تخصصی موافقان و مخالفان عملکرد بانک ...

رییس کل بانک مرکزی: پیچ سخت تحریم‌ها را رد کردیم
رییس کل بانک مرکزی: پیچ سخت تحریم‌ها را رد کردیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیچ سخت تحریم را رد کرده ایم، ماجرای پذیرش مسئولیت خود به عنوان رئیس کل بانک مرکزی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تخصصی موافقان و مخالفان عملکرد بانک مرکزی در کلاب هاوس آغاز شد.

وی در این نشست در خصوص پذیرش مسئولیت بانک مرکزی اعلام کرد: همه ما نیاز به نقد داریم و کارهای ما کامل نیست و تلاش داریم کارها به نحو احسن انجام شود؛ اما در کشور شرایط خاصی وجود دارد و روش هایی که کشور اداره می شود؛ باعث می شود که موارد تحقق نیابد؛ پس انتقادات حق طبیعی افراد است.

ماجرای بازگشت از چین و رئیس کل بانک مرکزی شدن

به گفته همتی، تصمیم رفتن من به چین گرفته شده و استوارنامه خود را هم به مقامات ارشد چین ارسال کردم؛ اما برای شرکت در اجلاس سفرا در ایران باز هم به کشور برگشتم؛ اما رئیس جمهور در روز دوم این اجلاس از من برای پذیرش مسئولیت بانک مرکزی درخواست کردند و من هم پذیرفتم.

وی اظهار داشت: من شرایط سخت اکنون را می‌دانستم؛ چراکه آغاز شروع تحریم‌ها بود ولی سختی آن را تحمل کردم؛ اما تا حدی که توان داشتم خدمت کردم؛ اگرچه سختی مردم را می‌دانم و ابعاد تحریم اجازه آسایش برای آنها را نمی‌دهد؛ اما در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت و همراهان نظام، فشار حداکثری را رد کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا وقتی که در خدمت مردم هستم، رفاه و آرامش و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم خواهم کرد.

همتی گفت: برخی وقتی که مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفتم به عقل من شک کردند؛ اما من به خاطر کشور این مسئولیت را پذیرفتم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ ارز و ۱۵ ماهی که به اقتصاد ایران گذشت و نرخ ارز متلاطم بود، گفت: اواخر سال ٩٨ و ٩٩ اتفاقی رخ داد که اعم آن نرخ بنزین و اتفاقات حواشی آن بود که همه را متاثر کرد و ورود ایران به لیست اف ای تی اف مسأله ساز شد و البته صادرات محصولات و فرآورده های نفتی نیز رو به افزایش گذاشت.

همتی گفت: تشدید و کاهش تعهدات ایران در رابطه با فعالیت های هسته ای و تصویب قطعنامه ضدایرانی و درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه و مواردی از این باعث تشدید رشدنرخ ارز شد.

وی افزود: بانک مرکزی با کاهش شدید درآمد ارزی، فشار تقاضای کالا و دارو مورد نیاز کرونا و بسته شدن دریچه ورود ارز مواجه شد و متاسفانه تحلیل ها نیز بر روی نرخ دلار ۴۵ هزار تومانی بود که انتظارات تورمی ایجاد کرد.

به گفته همتی، این امر باعث شد که نرخ ارز را در ١۵ ماه دوم فعالیت من پرتلاطم کنم؛ در حالیکه من همان همتی هستم که ١۵ ماه اول را به خوبی بازار ارز را مدیریت کردم.

رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص انتشار اوراق در بازار به منظور مدیریت نرخ سود بازار بین بانکی اعلام کرد: به هر حال فرصت خوبی برای فروش اوراق دولتی در مقطعی فراهم بود که استفاده نشد؛ ولی بانک مرکزی از طریق کارگزاری‌های خود ١٢۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخت و به این طریق، ٣٢ واحد درصد که می توانست نقدینگی را افزایش یابد، را مدیریت کرد.

همتی با بیان اینکه بانک مرکزی به دلیل تورم نرخ ارز را کنترل نکرده است، بلکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا روند نرخ را تعیین می کند، گفت: بانک مرکزی اجازه نمی دهد که نوسانات نرخ ارز سنگین شود؛ بلکه دخالت ما به این دلیل صورت می گیرد؛ نه اینکه ما نرخ را دستوری کنترل کنیم.

وی افزود: بانک مرکزی هماهنگی را با بورس انجام داد و اواخر سال گذشته اوراق گام برای برخی صنایع منتشر شد؛ چراکه زنجیره تامین مالی تولید باید تکمیل شود؛ چراکه نقدینگی بدون ایجاد تورم به اقتصاد تزریق می شود.

همتی در خصوص تسعیر نرخ ارز گفت: خرید ارز از صندوق توسعه ملی به معنای تسعیر است که این اقدام با قانون صورت گرفته است؛ ضمن اینکه کسی نمی تواند از اجرای قانون استنکاف کند؛ بنابراین قانون تکلیف کرده است که ما باید با نرخ نیمایی منابع صندوق توسعه ملی را تسعیر کنیم؛ اگرچه من مخالف بودم؛ اما به هر حال قانون شد و باید اجرا می کردم.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار