۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶

رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان ابقا شد

رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان ابقا شد اجلاس مشترک شورای عالی و کمیته اجرایی وفاق المدارس شیعه پاکستان به عنوان مرکز مدیریت کل مدارس و حوزه‌های علمیه شیعه در پاکستان، در حوزه علمیه جامعه المنتظر در لاهور برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، ا...

رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان ابقا شد

رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان ابقا شد

رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان ابقا شد

اجلاس مشترک شورای عالی و کمیته اجرایی وفاق المدارس شیعه پاکستان به عنوان مرکز مدیریت کل مدارس و حوزه‌های علمیه شیعه در پاکستان، در حوزه علمیه جامعه المنتظر در لاهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاس مشترک شورای عالی و کمیته اجرایی وفاق المدارس شیعه پاکستان به عنوان مرکز مدیریت کل مدارس و حوزه‌های علمیه شیعه در پاکستان، در حوزه علمیه جامعه المنتظر در لاهور برگزار شد که در آن تعداد قابل توجهی از مسئولان و مدیران مدراس دینی در سراسر پاکستان، از ایالت گیلگیت بلتستان در منتهاالیه شمال تا شهر کراچی در جنوب و همچنین مدیران مدارس در ایالت‌های خیبرپختون خواه، بلوچستان، سند و پنجاب و نیز مدیران مدارس دینی بانوان در آن شرکت کردند.

در این اجلاس آیت الله حافظ سید ریاض حسین نقوی؛ رئیس حوزه علمیه جامعه المنتظر، حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن نجفی؛ رئیس حوزه علمیه کوثر در اسلام آباد، علامه غلام حسن جا را؛ رئیس مدرسه باب النجف در دیره اسماعیل خان و علامه ملک اعجاز حسین نجفی؛ رئیس دارالعلوم جعفریه در خوشاب، علامه سید رضی جعفر نقوی؛ رئیس مدرسه جامعه النجف در کراچی، علامه محمد حسن سروری؛ رئیس مدرسه قبا در شهر سکردو، علامه محمد محسن مهدوی؛ رئیس دانشگاه جعفریه در میرپور خاص، مولانا محمد رمضان توقیر رئیس جامعه النجف در دیره اسماعیل خان و مولانا شیخ محمد جواد حافظی؛ رئیس مکتب زهرا در سکردو دیگر اعضای شورای عالی وفاق المدارس نیز در این اجلاس حضور داشتند. تعداد ۵۰۰ مدرسه دینی در سراسر پاکستان زیر نظر وفاق المدارس شیعه فعالیت می‌کنند.

در ابتدا مولانا محمد افضل حیدری گزارش عملکرد ۵ ساله وفاق المدارس شیعه پاکستان را ارائه کرد. سپس حجت الاسلام سید محمد تقوی نقوی رئیس کمیته انتخابات برای انتخاب ریاست وفاق المدارس شیعه با بیان اینکه فردی خود را نامزد انتخابات وفاق المدارس نکرده است آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی را به عنوان تنها کاندید این انتخابات، برای دوره ۵ ساله بعدی ریاست وفاق المدارس شیعه، پیروز این انتخابات اعلام کرد.

شورای عالی وفاق المدارس، آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی را به عنوان نامزد اعلام کرده بود. شایان ذکر است، پس از فوت علامه سید صفدر حسین نجفی بنیانگذار وفاق المدارس شیعه پاکستان در سال ۱۹۸۹ میلادی تا کنون آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی ریاست این سازمان مهم دینی را بر عهده دارد.

حجت الاسلام محمد افضل حیدری دبیر کل وفاق المدارس شیعه با بیان اینکه تا کنون اتحاد وفاق المدارس ها (شامل پنج وفاق المدارس شیعه، سنی و اهل حدیث) در بیست سال گذشته تاکنون هیچ گاه بر سر استقلال مدارس دینی با دولت مرکزی معامله یا از موضع خود عقب نشینی نکرده است گفت: شیعیان در کنار پشتیبانی از استقلال مدارس، به رویارویی با دولت مرکزی و ایالتی اعتقاد ندارند.

وی تصریح کرد: شیعیان تا کنون نه در اقدامات و فعالیت‌های تروریستی دست داشته است و نه اقدامی برخلاف منافع ملی کشور انجام داده اند. شیعیان همیشه نقش مهمی در بقا و امنیت ملی و استقلال پاکستان ایفا کرده اند و در این مسیر به راه خود ادامه خواهند داد.

محمد افضل حیدری در ادامه با بیان اینکه وفاق المدارس شیعه پاکستان در موضوع متون درسی یکسان با دولت مرکزی و ایالتی همکاری کرده است گفت: اگر دولت مرکزی در تهیه و تنظیم متون درسی کتب تعلیمات اسلامی و کتب الهیات در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، پیشنهادهای کارشناسان شیعه را جدی نگیرد، جامعه شیعه شرکت در نشست‌های بعدی دولتی و یا عضویت در کمیته دولتی را مورد بازنگری قرار خواهد داد و یا آن را تحریم خواهد کرد.

وی افزود: به دلیل رفتار نامناسب و غیر انعطاف دولت، موضوعات ثبت نام مدارس دینی و دیگر امور همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است.

افضل حیدری در ادامه سخنانش در جمع صدها نفر از مسئولان مدارس شیعه در حوزه جامعه المنتظر با بیان اقدامات نامتعارف دولت مرکزی و ایالتی در دور زدن و تضعیف کردن مدارس دینی گفت: دولت پاکستان یک شبه اعلام کرد که وفاق المدارس دولتی جدید تشکیل داده است تا از این طریق وفاق المدارس های مذاهب اسلامی از جمله وفاق المدارس شیعه را تضعیف و زمینه را برای ایجاد اختلاف بین مدارس دینی فراهم سازد.

وی حضور پرتعداد مسئولان و مدیران ارشد مدارس دینی شیعه در حوزه علمیه جامعه المنتظر را نشانه اتحاد بین مدارس دینی شیعه در برابر توطئه‌های دولت مرکزی قلمداد کرد و گفت: ما همه در برابر حرکت جدید دولت پاکستان با یکدیگر متحد باقی خواهیم ماند.

در این اجلاس تعدادی از اعضای ارشد وفاق المدارس شیعه در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام دولت مرکزی در تشکیل وفاق المدارس دولتی، آن را اقدامی برای موازی کاری و اختلاف افکنی بین مدارس دینی شیعه و سنی عنوان کردند.

برخی از مدیران ارشد مدارس دینی پاکستان در این اجلاس، همچنین پیشنهادهایی برای برخی اصلاحات در ساختار وفاق المدارس شیعه از جمله یکسان سازی متون درسی حوزوی در همه مدارس دینی سراسر پاکستان ارائه دادند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس بزرگ همچنین با رد اقدام دولت در تشکیل وفاق المدارس دولتی، وفاق المدارس شیعه به رهبری آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی را را عامل وحدت مدارس دینی و حوزه‌های علمیه شیعه سراسر پاکستان دانستند.

تهیه و تدوین کتب درسی حوزوی مشترک، امتحانات مشترک و یکسان مدارس و حوزه‌ها و همچنین همگرایی ادارات اخذ امتحانات در مدارس دینی و عملکرد بهتر وفاق المدارس شیعه از جمله دیگر محورهای اجلاس شورای عالی وفاق المدارس شیعه در لاهور بود.

مدیران زن مدارس دینی بانوان در سراسر پاکستان نیز که در این اجلاس حضور داشتند برای تسهیل سازی و حل مشکلات مدارس دینی بانوان، خواهان انتصاب نماینده زن در شورای مرکزی وفاق المدارس شیعه شدند. همچنین پیشنهاد شد به منظور همگرایی و فرایند یکسان سازی متون درسی و هماهنگی چند بعدی، نشست‌های متوالی مدیران زن وفاق المدارس شیعه به صورت منظم تشکیل و برگزار شود. مسئولان زن مدارس دینی با بیان اینکه مدیریت تعداد قابل توجهی از مدارس دینی بانوان را مردان بر عهده دارند پیشنهاد دادند به منظور مدیریت بهتر و حل آسان مشکلات، مسئولان باتجربه بانوان مدیریت این مدارس را بر عهده بگیرند.

در این جلسه تعدادی از مدیران مدارس از عملکرد وفاق المدارس انتقاد کردند که کلیپ این انتقادها در شبکه‌های اجتماعی نیز پخش شد. با این حال علامه سبطین حیدر سبزواری که یکی از منتقدین در این اجلاس بود با انتشار ویدئویی در شبکه فیس بوک گفت: قصدش از طرح انتقاد، اصلاح و عملکرد بهتر در وفاق المدارس شیعه بوده است و هیچ گاه قصد اهانت به ریاست این سازمان مهم دینی را نداشته است. وی گفت: آیت الله حافظ ریاض حسین نقوی استاد وی بوده و همیشه به وی احترام می‌گذارد.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار