۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵

رونمایی از «چک امن دیجیتال» بانک پاسارگاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از بانک پاسارگاد، به اطلاع کلیه هم‌میهنان گرامی می‌رساند، در راستای «رفع نیازهای مشتریان گرامی در عصر دیجیتال» و  «گسترش ارائه خدمات غیرحضوری به ایشان» خدمت «چک دیجیتال» بانک پاسارگاد، به‌عن...

پاسارگاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از بانک پاسارگاد، به اطلاع کلیه هم‌میهنان گرامی می‌رساند، در راستای «رفع نیازهای مشتریان گرامی در عصر دیجیتال» و  «گسترش ارائه خدمات غیرحضوری به ایشان» خدمت «چک دیجیتال» بانک پاسارگاد، به‌عنوان یک خدمت جدید در حوزه بانکداری کشور در سبد محصولات و خدمات بانک قرار گرفته است و مشتریان محترم می‌توانند، با استفاده از «چک دیجیتال» بانک پاسارگاد، به صورت امن و راحت، پرداخت‌های روزانه و وعده‌دار خود را انجام دهند.

چک دیجیتال چیست؟
«چک دیجیتال» ماهیتی مشابه چک کاغذی عادی دارد و همانند چک‌های کاغذی، برای پرداخت‌های روزانه و وعده‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیکن، در چک دیجیتال، ویژگی کاغذی بودن از موجودیت آن حذف شده و چک با استفاده از «امضای دیجیتال»، معتبر و قابل استناد می‌شود. از سوی دیگر، به دلیل وجود نداشتن فیزیک چک، ریسک‌های مترتب بر چک‌های کاغذی عادی از جمله «مفقودی»، «سرقت» و…، در خصوص «چک دیجیتال» موضوعیت ندارد؛ همچنین، فرآیندهای مرتبط با چک دیجیتال، از جمله «درخواست صدور دسته چک دیجیتال»، «صدور چک دیجیتال»، «انتقال چک دیجیتال» و …، به‌صورت برخط و از طریق سامانه‌های بانکداری الکترونیکی مانند «اینترنت بانک» و «همراه بانک» انجام می‌شود.

امضای دیجیتال:
با هدف سندیت بخشی به اسناد و اطلاعات الکترونیکی، مشتریان گرامی می‌بایست برای مراودات دیجیتالی خود از جمله بهره‌برداری از خدمت «چک دیجیتال»، از «امضای دیجیتال» استفاده نمایند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که امضای دیجیتال با امضای الکترونیکی که امضاء توسط ابزارهای خاص هم‌چون قلم نوری ترسیم می‌شود، کاملاً متفاوت است؛ در حقیقت، امضای دیجیتال، با استفاده از روش‌های رمزگذاری اطلاعات، برای انکارناپذیری اسناد دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است، در حال حاضر، یکی از سامانه‌های ارائه‌دهنده «گواهی امضای دیجیتال»، برنامک «هامون» (منسوب به بانک مرکزی ج.ا.ا) می‌باشد. به این ترتیب، متقاضیان استفاده از خدمت «چک دیجیتال» در بانک پاسارگاد، می‌بایست پس از نصب و احراز هویت از طریق برنامک هامون، «گواهی امضای دیجیتال» خود را از برنامک یادشده، دریافت و برای هر بار امضای چک دیجیتال، استفاده نمایند.

 

مزایای چک دیجیتال:
اهم مزایای بهره‌برداری از «چک‌های دیجیتال» برای هم‌وطنان گرامی در مقایسه با چک‌های کاغذی عادی، به شرح زیر است:
• کاهش زمان و تسهیل پرداخت‌های مبتنی بر «چک»؛
• افزایش امنیت در پرداخت‌های وعده‌دار؛
• حذف ریسک‌های مترتب بر چک کاغذی، از جمله «جعل»، «سرقت»، «مفقودی» و…؛
• آگاهی از وضعیت نقل ‌و انتقالات چک؛
• حذف موازی کاری مرتبط با ثبت چک کاغذی در سامانه‌های مرتبط پس از صدور آن؛
• صرفه‌جویی در مصرف کاغذ.
با توجه به مزایای یادشده، انتظار می‌رود خدمت «چک دیجیتال» در آینده نزدیک، جایگزین چک‌های کاغذی عادی گردد.

پیش‌نیازهای استفاده از خدمت «چک دیجیتال»:
• دارا بودن حداقل یک سپرده قرض‌الحسنه جاری با امکان صدور دسته چک در بانک پاسارگاد؛
• دریافت «گواهی امضای دیجیتال» از برنامک «هامون».
چگونگی استفاده از خدمت «چک دیجیتال» بانک پاسارگاد:
در حال حاضر، بهره‌برداری از خدمت «چک دیجیتال» بانک پاسارگاد، به‌صورت برخط و غیرحضوری، با مراجعه به «سامانه بانکداری مجازی بانک پاسارگاد (Vbank.bpi.ir)» یا «سامانه مدیریت چک (صیاد) بانک پاسارگاد» امکان‌پذیر است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر، به شعبه‌های بانک پاسارگاد مراجعه یا با مرکز ارتباط با مشتریان بانک به شماره ۸۲۸۹۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط