۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

روش قوه قضاییه برای محاسبه مهریه به نرخ روز

محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه قانونی است که در رابطه با مهریه های پول استفاده می شود. زیرا همه انواع دیگر مهریه با گذشت زمان شامل کاهش ارزش نمی شوند. اما با وجود تورمی که بر اقتصاد حاکم است، هر ساله شاهد کاهش ارزش پول بوده ایم.

مهریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اولین حق قانونی که بعد ازدواج به زن تعلق میگیرد، مهریه می باشد. مهریه براساس توافق طرفین و فرهنگ و آداب و رسوم هر خانواده می تواند متفاوت باشد، اما چیزی که بین تمام انواع مهریه مشترک است، این است که مهریه باید مالیت داشته باشد.

مالیت داشتن یعنی بتوان برای مهریه قیمتی تعیین کرد و یا در صورت لزوم آن را به پول تبدیل کرد. به همین دلیل در طی سال های گذشته از رایج ترین انواع مهریه پول، طلا و سکه بوده است.

محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه قانونی است که در رابطه با مهریه های پول استفاده می شود. زیرا همه انواع دیگر مهریه با گذشت زمان شامل کاهش ارزش نمی شوند. اما با وجود تورمی که بر اقتصاد حاکم است، هر ساله شاهد کاهش ارزش پول بوده ایم.

وجود قانون تبدیل مهریه به نرخ روز باعث می شود که مهریه های پول نیز همانند سایر مهریه ها در گذر زمان ارزششان حفظ شود و زن در این زمینه دچار ضرر مالی نشود.

 روش قوه قضاییه برای محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

از آنجایی که تبدیل مهریه به نرخ روز در واقع به دست آوردن میزان تغییر ارزش پول از سال عقد تا سال مطالبه مهریه می باشد، برای محاسبه به اعداد شاخص سال های نام برده شده نیاز داریم.

به عنوان مثال برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ در ابتدا عدد شاخص سال ۱۴۰۲ بر عدد شاخص سال وقوع عقد تقسیم می شود تا میزان تغییر ارزش پول براساس تورم به دست آید.

در مرحله بعد برای بدست آوردن نرخ روز مهریه، حاصل به دست آمده از تقسیم شاخص ها در مبلغ مهریه نوشته شده در عقدنامه ضرب می شود.

بنابراین فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به شکل زیر است:

شاخص مطالبه مهریه

لازم به ذکر این نکته است که عدد شاخص توسط بانک مرکزی و در انتهای هرسال تعیین می شود. بنابراین مثلاً برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۳ به عدد شاخص سال ۱۴۰۳ دسترسی نداریم.

در چنین شرایطی ملاک محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه، آخرین عدد شاخص موجود، یعنی سال پیش از مطالبه مهریه می باشد. بنابراین فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به شکل زیر تغییر میکند:

روش قوه قضاییه برای محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت زن یا مرد چیست؟

برای محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی کلیک کنید. در صورت فوت زن، مهریه ایشان به ورثه اش به ارث میرسد و ورثه میتوانند آن را مطالبه کنند. در این زمینه دو نظر وجود دارد.

برخی معتقدند که ورثه زن می توانند نرخ روز مهریه را طلب کنند و برخی دیگر معتقدند که مطالبه مهریه به نرخ روز تنها حق زن در قید حیاتش می باشد و ورثه تنها حق مطالبه آنچه در عقدنامه نوشته شده است را دارند!

در رابطه با محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر نیز قانونی که وجود دارد بیان میکند که ملاک محاسبه نرخ روز مهریه، سال فوت مرد می باشد و فرقی نمیکند چندسال بعد از فوت مرد درخواست مطالبه مهریه مطرح شده باشد.

بنابراین فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر به شکل زیر تبدیل می شود:

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط