۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

سبک زندگی

روز تخمک گذاری چه روزی است | علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری برای زنان چه موقعی اتفاق می افتد و علائم آن چیست؟ برای جواب اندیشه معاصر را دنبال کنید

روز تخمک گذاری چه روزی است | علائم تخمک گذاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تخمک گذاری معمولا در روز ۱۵ سیکل قاعدگی شما اتفاق می‌افتد، اما برای همه یکسان نیست. اگر شما مانند بیشتر زنان در سنین باروری هستید، سیکل قاعدگی شما بین ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد و تخمک گذاری معمولا بین روزهای ۱۰ تا ۱۹ این چرخه، یعنی حدود ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از قاعدگی بعدی شما انجام می‌شود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید

تخمک گذاری چیست؟

یک جنین دختر در بدو تولد دارای ۱ تا ۲ میلیون تخمک نابالغ است که با رسیدن به سن بلوغ جنسی دختران، شروع به آزاد کردن این تخمکها می‌کند. یک زن به طور میانگین حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخمک در طول زندگی خود آزاد می‌کند. با هر چرخه قاعدگی ماهانه، بدن زن برای بارداری احتمالی آماده می‌شود.

نحوه تخمکگذاری در رحم توسط هورمون‌ها، از جمله هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون، و همچنین هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینه کننده تنظیم می‌شود. هورمون‌ها نقش کلیدی در تمام مراحل چرخه قاعدگی دارند و به تخمک اجازه بلوغ و در نهایت آزاد شدن می‌دهند.

تخمک گذاری

تخمک گذاری

دستگاه تناسلی زنان که از رحم، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم و غیره تشکیل شده است وظیفه تشکیل لقاح و تخمکگذاری را بر عهده دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد اسپرم‌ها می‌توانند تا سه روز بعد از ورود به دستگاه تناسلی زنان زنده بمانند. زمانی که یک تخمکها بالغ می‌شود و به لوله‌های فالوپ می‌رود، اسپرم موجود در دستگاه تناسلی آن را بارور می‌کند.

زمان شروع

به طور کلی، تخمکگذاری در اواسط چرخه قاعدگی صورت می‌گیرد. اگر سیکل شما به طور متوسط ۲۸ روزه است، ممکن است حدوداً‌ در روز ۱۴ چرخه انجام شود. با این وجود، طول سیکل‌های طبیعی می‌تواند از ۲۱ تا ۳۵ روز متفاوت باشد. برخی از زنان تقریباً در روز ثابتی از سیکل خود تخمک آزاد می‌کنند، اما برای برخی دیگر تعیین زمان دقیق آن دشوار است.

اهمیت دانستن زمان تخمک‌گذاری

طول عمر تخمکها پس از تخمک‌گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است و بعد از آن تخمک تجزیه می‌شود و بارور نخواهد شد. لقاح باید در مدت زمان ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از این آزاد شدن تخمک اتفاق بیفتد، به همین دلیل برای افزایش شانس باروری در هر دوره لازم است هنگام این فرایند، اسپرم‌ها در آن محل حضور داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کنند. به همین دلیل، دانستن این موضوع که آیا تخمک‌گذاری انجام شده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می‌شود، به زن و مرد کمک می‌کند که برای باردار شدن در زمان‌های درست نزدیکی جنسی داشته باشند.

مراحل سیکل قاعدگی

اولین قدم برای محاسبه زمان تخمک گذاری، آشنایی با مراحل سیکل قاعدگی و دوره تخمک گذاری است. سیکل قاعدگی، معمولا ۲۸ روز طول می‌کشد و از چهار مرحله قاعدگی، فولیکولار، دوره تخمکگذاری و لوتئال تشکیل می‌شود.

در چرخه قاعدگی فولیکول‌ها در تخمدان رشد می‌کنند. در زمان تخمک گذاری فقط یکی از آن‌ها که بالغ شده است، پاره می‌شود و تخمک آزاد می‌گردد. حال تخمکها آزاد شده سفرش را به‌سوی رحم آغاز می‌کند و در صورت وجود اسپرم لقاح انجام می‌شود. اگر تخمک بارور نشود، متلاشی می‌گردد. در این صورت، با کاهش سطح هورمون‌‌های استروژن و پروژسترون دیواره رحم تخریب می‌شود و پریودی رخ می‌دهد.

۱. مرحله قاعدگی

سیکل قاعدگی با اولین روز پریودی آغاز می‌شود و معمولا بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد. در این مرحله پوشش داخلی رحم تخریب می‌شود و به صورت خونریزی از واژن خارج می‌شود.

۲. مرحله قبل از  فولیکولار

در این مرحله، هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می‌شود و باعث رشد تخمک در تخمدان‌ها می‌گردد. همچنین، با افزایش سطح هورمون استروژن، دیوار رحم شروع به ضخیم‌شدن می‌کند. این مرحله معمولا پس از پایان پریودی شروع می‌شود و تا روز ۱۴ سیکل قاعدگی ادامه دارد.

مدت مرحله قبل از تخمک گذاری در هر خانم ممکن است متغیر باشد. درواقع، نامنظم‌بودن دوره‌های عادت‌ماهانه خانم‌ها، معمولاً به این دلیل است که مدت‌زمان مرحلۀ فولیکولار تغییر می‌کند یا تخمکگذاری انجام نمی‌شود.

۳. دوره تخمک گذاری

افزایش ناگهانی هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، باعث آزادشدن تخمک بالغ از تخمدان می‌شود. زمان تخمک گذاری بعد از پریود، در هر فرد باتوجه‌به طول سیکل قاعدگی و مرحله فولیکولار متفاوت است. معمولا دوره تخمک گذاری، بین روزهای ۱۱ تا ۲۱ سیکل رخ می‌دهد. در همین زمان مخاط دهانه رحم لغزنده‌‌‌تر می‌شود تا به رسیدن تخمکها به اسپرم کمک کند.

۴. مرحله بعد از لوتئال

در تقویم تخمکگذاری به مدت‌زمان پس از آزادشدن تخمکها تا شروع عادت‌ماهانه بعدی، فاز لوتئال (جسم زرد) می‌گویند. مدت‌زمان فاز لوتئال معمولا برای هر فرد، از دوره‌ای تا دوره دیگر ثابت است و حدودا ۱۲ تا ۱۶ روز یا به طور متوسط ۱۴ روز طول می‌کشد. در این دوران ابتدا سطح هورمون پروژسترون افزایش پیدا می‌کند تا رحم را برای حاملگی احتمالی آماده کند

محاسبه زمان آن با استفاده از اپلیکیشن ایمپو

محاسبه دقیق زمان تخمکگذاری بعد از پریود، کار چندان آسانی نیست. برای این کار شما باید با استفاده از تقویم تخمکگذاری، سیکل قاعدگی خود را چند ماه پیگیری کنید و تاریخ‌ها را به طور دقیق ثبت کنید.

اپلیکیشن ایمپو این کار را برای شما آسان کرده است. تنها کافیست به چند سوال ساده درمورد چرخه تخمکگذاری خود پاسخ دهید؛ سپس ایمپو، دوره باروری، روز تخمک گذاری، پریودی و pms را برای شما مشخص می‌کند.

همچنین، در بخش گزارش‌گیری، شما می‌توانید منظم بودن یا نبود سیکل قاعدگی و پریودی خود را مشاهد کنید. سیکل قاعدگی نامنظم، نشانه تخمک گذاری نامنظم است. شما می‌توانید حتی این گزارش را به پزشک خود ارائه دهید. برای دانستن علت و علائم قاعدگی نامنظم می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

بنابراین، چه قصد اقدام به بارداری یا پیشگیری از آن را دارید، ایمپو با تعیین دوره تخمک گذاری و نمایش سیکل قاعدگی، بسیار کاربردی است. شما می‌توانید در بخش تغییرات من، تمامی اطلاعات را در صورت نیاز ویرایش کنید و به طور دقیق سیکل تخمک گذاری خود را پیگیری کنید. همچنین در تقویم تخمک گذاری، می‌توانید روزهایی که بیشترین میزان باروری را دارید مشاهده کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط