۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

روزه‌داری دین‌داری است یا ظاهر پنداری؛ روزه‌داری تکلیفی است

[ad_1] به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، با آمدن ماه رمضان هر سال به مهمانی عظیمی می‌رویم، مهمانی که صاحب‌خانه روزی‌ها و تقدیرهای مقدر شده و رحمت واسعه برای مهمانانش تعیین کرده است. ماهی که درک آن تلاش می‌خواهد تا دریابیم این ماه را خدای مت...

روزه‌داری دین‌داری است یا ظاهر پنداری؛ روزه‌داری تکلیفی است

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، با آمدن ماه رمضان هر سال به مهمانی عظیمی می‌رویم، مهمانی که صاحب‌خانه روزی‌ها و تقدیرهای مقدر شده و رحمت واسعه برای مهمانانش تعیین کرده است.

ماهی که درک آن تلاش می‌خواهد تا دریابیم این ماه را خدای متعال برای آرامش ما و رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی تعیین کرده است.

سعادتی که آرزوی بشر و هدف زندگی‌اش در این دنیا است ولی صد حیف که عده‌ای سهواََ قدرش را نمی‌دانند و با مسخره گرفتن این عمل بیشتر عقوبت خود را تیره و تار می‌کنند هرچند خنجری نیش‌دار را هم به دل دیگرانی که روزه را می‌شناسند، وارد می‌کنند.

رؤیا دهقانی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه کنترل اعضا، ماه رحمت، برکت، مغفرت، بازگشت به خود، خدا و سازندگی است که روزها و شب‌هایش از دیگر ایام سال برتر است.

وی گفت: روزه به عنوان یکی از عبادات مهم اسلامی است که هر سال همه مسلمانان به عنوان یک واجب الهی تصمیم می‌گیرند و خود را مقید به انجام روزه می‌دانند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان یزد روزه را تمرینی برای تقویت صبر، صعه صدر و عبور از سختی به عنوان یکی از اثرات این عمل بیان نمود و گفت: صبر بر گرسنگی و تشنگی روزه کمک می‌کند تا در زندگی در مشکلات مختلف آستانه تحمل را بالا ببریم، در مشکلات هضم نشده و شاهد ناملایمات و خوشنت‌هایی که امروزه به دلایل مختلف گریبان‌‌گیر انسان‌ها می‌‌شود، نباشیم.

وی یکی دیگر از آثار روزه را بالا رفتن اعتماد به نفس برشمرد و افزود: فرد روزه‌دار خودش را باور می‌کند که قدرت تحملش بالا رفته و می‌تواند مشکلات را حل کند به جای اینکه خود را ببازد و در مشکل حل بشود.

دهقانی با اشاره به اینکه قوی شدن عزم و اراده از دیگر آثار روزه است، بیان کرد: با قوی شدن اراده، فرد به راحتی به سراغ انجام گناه یا حرکات ناشایست نمی‌رود و ثابت شده که آمار جرم و جنایت و حتی پدیده‌ای مانند طلاق در ماه مبارک رمضان به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران یزد آرامش روحی و روانی در مقابل تنش‌هایی که انسان امروزه در جامعه با آن روبه‌رو است به ویژه در زمان شیوع کرونا که استرس‌ زیادی به مردم وارد شده را از آثار دیگر روزه گرفتن دانست و گفت: اگر می‌خواهیم از نظر روحی روانی استرس نداشته باشیم و قلب و روح و جسم آرام و سالم داشته باشیم، روزه بگیریم.

وی همدلی و همکاری در ماه مبارک رمضان را از دیگر برکات این ماه برشمرد و بیان کرد: وقتی فردی گرسنگی این ماه برایش ملموس شد درد یک فرد گرسنه را می‌فهمد، دلش ترغیب می‌شود که به فقیران و یتیمان کمک و بزرگان را اکرام کند.

دهقانی افزود: معمولا افرادی که تحمل چند ساعت گرسنگی و تشنگی را ندارند تاب وتحمل کمتری دارند و در زندگی خود نمی‌توانند مشکلات و رفتار خود را مدیریت کنند و تصمیمات درست بگیرد به ویژه اگر سمتی هم داشته باشند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران یزد تشریح کرد: اگر این افراد نمی‌توانند یا نمی‌خواهند روزه بگیرند باید سعی کنند در ملأ عام چیزی نخورند.

وی تصریح کرد: حتی اگر افراد بخواهند بدن سالمی داشته باشند جدا از آثار روحی که از روزه ذکر شد، روزه بر جسم تأثیر می‌گذارد و سلامتی را به همراه دارد.

دهقانی بیان کرد: در این ماه توکل به خدا بیشتر و رابطه بین خلق و خالق و مخلوقات با یکدیگر بیشتر نمود پیدا می‌کند همین یادآوری گرسنکی و تشنگی روز قیامت و اطعام به یکدیگر از اثراتی است که بیشتر در این ماه می‌توان یافت.

وی افزود: شاید باور کردنی نباشد ولی علم پزشکی ثابت کرده روزه گرفتن چربی زائد را از بین برده و چربی و قند خون را تنظیم می‌کند و حتی از بیماری‌های چاقی و افسردگی جلوگیری می‌کند بنابراین هر بدنی نیاز به یک ماه استراحت دارد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران تشریح کرد: افرادی که آگاهانه و ناآگاهانه روزه نمی‌گیرند اگر همین نکته را درک کنند که روزه چه قدر برای سلامتی مفید است، بدون شک ارزش بیشتری را برای این عمل قرار می‌دهند چرا که این‌ مورد کوچکترین اثر روزه است.

وی گفت: بدون شک بالاترین اثر روزه برای دل‌ها و جان‌های بیدار تقرب به خداوند و تقوا است که رسیدن به این مرحله تنها شناخت واقعی افراد را از این عمل دینی می‌طلبد.

دهقانی با اشاره به اینکه افرادی که عمداََ روزه نمی‌گیرند بیشترین ضرر را به خود می‌رسانند، بیان کرد: این افراد آستانه صبرشان کم است، کسی که نتواند گرسنگی و تشنگی را تحمل کند، قدرت مدیریتی ضعیفی دارد و هم در امورات فردی و هم اجتماعی کم می‌آورد بنابراین روزه را می‌توان بهترین تمرین برای رفتار شخصی و اجتماعی افراد در نظر گرفت.

در گفت‌وگو با تعدادی از شهروندان در مورد به سخره گرفتن روزه توسط عده‌ای به نکات جالبی رسیدیم که بیان آن خالی از لطف نیست.

محمد ناخدا امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) آزادشهر اظهار داشت: ریشه مسخره کردن روزه‌داران یا عمل روزه‌داری یک بعد خانواده است که معمولا افرادی که روزه گرفتن را مسخره می‌کنند در خانواده‌ای پرورش یافتند که به مسائل مذهبی اهمیتی نمی‌دهند و بعد دیگر جامعه و افراد مذهبی و مسؤل چه در نقش روحانی و چه در نقش‌های دیگر است که با اعمال، رفتار و گفتارشان تأثیر زیادی در مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان دارند.

وی تشریح کرد: گاهی مشاهده شده روحانیانی که در مجالس خود به روشی نادرست اعمال مذهبی و دینی را به مردم القا می‌کنند و این امر موجب روی برگردان مردم از دین شده است.

ناخدا افزود: البته این‌گونه روش‌ها هدف دشمن است و به تدریج هم در حال نزدیک شدن به هدف خود هستند ولی به گفته امام خامنه‌ای تا می‌توانیم با روش قرآن جلو برویم و قرآن موعضات زیادی در این رابطه دارد که به برخی نباید محل گذاشت، با عده‌ای باید مقابله کرد و عده‌ای هم کلا نمی‌فهند می‌دانند که اسلام چیست و روزه خوب است ولی عمداََ درست عمل نمی‌کنند و تعدادی هم ندانسته در این مسیر قرار گرفتند، نمی‌دانند دین اسلامی که برای تمام لحظات زندگی ما برنامه دارد، چگونه است.

فاطمه زارع یکی از شهروندان یزدی اظهار داشت: عده‌ای عقیده‌ای به مسائل مذهبی ندارند واگرنه مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی فراوانی در زندگی دارند که به دلیل طرز تفکر اشتباه خودشان رقم خورده و اگر کمی عمیق‌تر و با انصاف به مسائل مختلف زندگی از جمله مسألی مانند روزه گرفتن فکر کنند فوایدی، بیشتر از آنچه گفته می‌شود شامل حالشان می‌شود.

وی گفت: نزدیکی به خدا، آرامش و سلامتی‌ای که از روزه گرفتن نصیب روح و جسم انسان می‌شود و حتی پزشکان آن را با دلایل علمی ثابت کردند کوچکترین اثر این عمل دینی و الهی است.

این شهروند یزدی ریشه عمل نکردن برخی به دستورات الهی از جمله روزه را، لجبازی، تقلیدهای کورکورانه و اشتباه از زندگی دیگران و عقیده نداشتن به آخرت برشمرد.

وی تشریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با مراجعه به پزشکان مختلف درصدد حل مشکلات مختلف روحی، روانی و جسمی خود به طرق مختلف هستند ولی حاضر نیستند روزه گرفتن را حتی به مدت یک روز امتحان کنند درصورتی که این عمل سم‌زدا، کشنده میکروب‌ها، مایه آرامش روان و حتی کشنده سلول‌های سرطانی است.

 زهرا افشار یکی دیگر از شهروندان یزدی در این مورد گفت: ایمان ضعیف و عقیده نداشتن مانع روزه گرفتن تعدادی از مردم شده و آن‌ها را از سعادت روزه گرفتن دور نگه داشته است.

وی افزود: بدتر از همه این است که به این افراد چیزی هم نمی‌توانیم بگوییم چراکه با مسخره کردن بیشتر آن‌ها روبه‌رو می‌شویم.

این بانوی یزدی تشریح کرد: افرادی را می‌شناسم که ایام محرم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کنند ولی روزه نمی‌گیرند یا تنها در ماه مبارک رمضان نماز می‌خوانند و دیگر ایام سال این عمل را ترک می‌کنند.

وی ریشه اینگونه رفتارها را در ابتدا خانواده و بعد اجتماع عنوان و تشریح کرد: وقتی خانوادها وقت خود را با فیلم‌هایی پر می‌کنند که ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارد یا برنامه‌هایی را از فضای مجازی یا رسانه‌های مختلف غربی نگاه می‌کنند که به طور غیرمستقیم مذهب، دین و فرهنگ ما را نشانه گرفته و پدر و مادر متوجه این امر نیستند و اثر نامطلوب را در رفتار و گفتار والدین می‌گذارد، بدون شک فرزندان هم این راه را ادامه می‌دهند.

این شهروند یزدی با اشاره به اینکه مسئله مذهب بسیار حساس است و هر کسی نمی‌تواند به آن وارد شود تا دیگران را هدایت کند، بیان کرد: باید با روش‌های جدید و انسان‌هایی عالم به عمل این وظفیه خطیر و مهم را به دوش بگیرند که در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است؛ چراکه دیدیم گاهی بیانات منطقی به‌گونه‌ای نادرست به مردم القا شده و اثراتی که باید داشته باشد در مردم نداشته است.

به نظر می‌رسد هر مسلمان معتقد و مقید روزه را به عنوان یک عمل واجب دینی می‌شناسد و به آن عمل می‌کند.

تأثیراتی که ماه مبارک رمضان بر روح و جسم آدمی دارد به قدری عمیق و سازنده است که افراد باید مزه شیرین آن را خود امتحان کنند و تأثیراتش را از نزدیک لمس کنند. اثراتی که کمترین نتیجه‌اش آرامش روح و روان است و بالاترین تأثیرش تقوا و پرهیزگاری است.

ای کاش افراد جامعه و خانواده‌ها به این امر مهم دینی بیشتر توجه می‌کردند و به جای برداشت‌ها و طرز تفکرهای اشتباه از منابع درست و موثق و افراد آگاه و مؤمنان واقعی روزه را به صورت حقیقی و واقعی می‌شناختند و عمل می‌کردند یادمان باشد بهای ما بهشت است به بهانه ندهیم.

اتتهای پیام/۷۸۵/ح

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار