۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴

روانشناسی رنگ چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در روانشناسی رنگ اعتقاد بر این است که رنگ هایی که شما برای پوشیدن انتخاب می کنید هر کدام می توانند مفهوم خاصی را داشته باشند انتخاب نوع رنگ می تواند روی مخاطبتان و افرادی که شما رو می بینند تأثیر ...

روانشناسی رنگ چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در روانشناسی رنگ اعتقاد بر این است که رنگ هایی که شما برای پوشیدن انتخاب می کنید هر کدام می توانند مفهوم خاصی را داشته باشند انتخاب نوع رنگ می تواند روی مخاطبتان و افرادی که شما رو می بینند تأثیر داشته باشد یا در رابطه با روحیات شما اطلاعاتی را بر ملا کند. در ادامه مطالب به روانشناسی رنگ و فواید هر کدام از رنگ ها می پردازیم با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ یکی از زیر شاخه های علم روانشناسی است.
هدف در این شاخه از علم‌ روانشناسی نشان دادن تأثیر رنگ ها بر زندگی روزمره انسان ها و انتخاب آن ها است. زیرا رنگ ها قدرت زیادی دارند و در بسیاری از زمینه های زندگی انسان تأثیر می گذارند.

چرا روانشناسی رنگ مهم است؟

رنگ ها به زبانی سخن می گویند که قابل تکرار نیست به این معنی که به کمک احساسات با ما ارتباط برقرار می کنند.روانشناسی رنگ به معنی تأثیر گذاری رنگ های موجود در محیط، همچنین بر ذهن و حالات روحی افراد است. می توان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی درمان بیماری های مختلف استفاده کرد.

روانشناسی رنگ چیست؟ الهام اصغرزاده

از نظر روانشناسی رنگ ها به چه معنا هستند؟

رنگ ها یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند چون هر کدام از رنگ ها تأثیر خاصی بر روان و جسم افراد دارند و بیان کننده وضعیت روحی و جسمی فرد هستند.

انواع رنگ ها :

رنگ ها به سه دسته تقسیم می شوند

۱) رنگ های سرد : رنگ آبی ، سبز ، بنفش »» این رنگ ها باعث ایجاد آرامش هستند و همچنین از سوی دیگر باعث ایجاد غم و ناراحتی

۲) رنگ های گرم : مثل رنگ قرمز ، زرد ،نارنجی
»»این رنگ ها هیجان آور و اشتها آور هستند

۳) رنگ های خنثی : رنگ سفید و مشکی

آیا روانشناسی رنگ‌ها در زندگی اثر دارد؟

هر رنگ انرژی و فرکانس خاص خود را دارد و تاثیر خاص خود را در بیننده می‌گذارد. امروزه روانشناسی رنگ در زندگی انسان‌ها از شخصیت شناسی تا برندینگ تاثیر زیادی دارد. رنگ‌ها می‌توانند در سلامت بدن ما، انرژی و حس روانی ما و حتی انتخاب‌های ما تاثیرگذار باشند.

چرا روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و تبلیغات مهم هستند؟

رنگ‌ها می‌توانند باعث شوند محصولی بهتر از محصولی دیگر به نظر آید. برای مثال رنگ باعث می‌شود محصولی تازه‌تر، دارویی موثرتر، نوشیدنی خنک‌تر و … به نظر آید. به همین دلیل برندها برای فروش بیشتر و ماندگار شدن در ذهن مشتری به روانشناسی رنگ در تبلیغات توجه بسیاری دارند.

تأثیر روانشناسی رنگ ها بر بازاریابی و تبلیغات چیست؟

روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندسازی بسیار مهم است. رنگ‌ها اولین تاثیر و مهمترین تاثیر را روی مخاطبان دارند زیرا روی ضمیر ناخودآگاه آنها اثر می‌گذارند. اگر می‌خواهید تبلیغات با بازدهی بالاتری داشته باشید یا برند خود را بهتر در ذهن مخاطبان ثبت کنید باید با توجه به کسب و کارتان از بهترین رنگ‌ها استفاده کنید.

در این قسمت روانشناسی رنگ ها را مورد بررسی قرار می دهیم ؛

رنگ آبی: رنگ آبی معمولا به عنوان رنگ مردانه شناخته شده است.
نمایانگر ثبات ، هماهنگی، صلح، آرامش و اطمینان است.

رنگ سبز: برای برندهای آرام و حرفه ای است ، در واقع این رنگ به عنوان کاهش دهنده فشار خون و ضربان قلب شناخته شده است‌.
رنگ سبز نمایانگر : رشد، باروری، سلامت، سخاوت و حسادت است

رنگ بنفش نمایانگر : لوکس بودن، رمز و راز،ثروت،خیالپردازی و معنویت است.

رنگ قرمز نمایانگر : هیجان، عشق،خطر،انرژی است.

رنگ نارنجی نمایانگر : خلاقیت،ماجراجویی،اشتیاق،موفقیت،تعادل است.

رنگ زرد نمایانگر : شادی،امیدواری،مثبت اندیشی،تابستان،هشدار است.

رنگ مشکی نمایانگر : لوکس بودن،قدرت، تشریفات،تاریکی، اسرار آمیز بودن است.

رنگ سفید نمایانگر : خلوص، پاکیزگی،افتخار،صلح و سردی است.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

در پایان به این نتیجه می‌رسیم که رنگ تأثیر بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیه افراد دارد و توجه به رنگ‌هایی که افراد ایجاد می‌کنند ما را به روحیه آن‌ها راهنمایی می‌کند. در این زمینه تست‌های رنگ بسیاری است که از نظر روانشناسی صورت می‌گیرد که به نظر تست ترکیب رنگی نتیجهٔ دقیق‌تری را ایجاد می‌کند. در کل آدمی به رنگ‌ها علاقه نشان می‌دهد و در محیط بی‌رنگ عکس العمل جالبی را نشان نمی‌دهدو به‌طور کلی رنگها در تمام احوال و زمان‌ها توجه انسان را جلب نموده و می نماید.پس روانشناسی رنگ ها را جدی بگیرید و با کمک متخصصان از آن در جهت افزایش کیفیت زندگی خود استفاده نمایید.

الهام اصغرزاده

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط