۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

رسوایی جدید جانسون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،از تارنمای روزنامه گاردین، حزب لیبرال دموکرات‌ها، دولت انگلیس را به “سهل انگاری شدید در مقیاس وسیع” به دلیل هدر رفت پنج میلیارد اقلام تجهیزات حفاظت فردی متهم کرده است. وزرای کابینه «بور...

رسوایی جدید جانسون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،از تارنمای روزنامه گاردین، حزب لیبرال دموکرات‌ها، دولت انگلیس را به “سهل انگاری شدید در مقیاس وسیع” به دلیل هدر رفت پنج میلیارد اقلام تجهیزات حفاظت فردی متهم کرده است.

وزرای کابینه «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس فاش کردند که نزدیک به پنج میلیارد تجهیزات حفاظت فردی به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند به زودی بلا استفاده می شوند، زیرا یا دیگر مورد نیاز نیستند و یا کارکنان سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند.

هدررفت این مبلغ هنگفت ، حزب لیبرال دموکرات ها را بر آن داشته تا دولت جانسون را به “سهل انگاری شدید در مقیاس بسیار بالا در استفاده از بودجه عمومی در طول همه گیری جهانی کووید-۱۹ متهم کنند.

این افشاگری که در پی پاسخ کتبی پارلمان توسط «ادوارد آرگار» معاون وزیر بهداشت صورت گرفت، موجی از انتقادات را متوجه نخست وزیر انگلیس کرده است.

آرگار در پاسخ به سوالی که توسط «وندی چمبرلین» رئیس حزب لیبرال دموکرات ارائه شده بود، در مورد اینکه چه مقدار از تجهیزات حفاظت فردی خریداری شده در آن زمان بلااستفاده باقی مانده، توضیحاتی ارائه داد.

معاون وزیر بهداشت دولت جانسون توضیح داد که دولت برای استفاده از تجهیزات حفاظت فردی از زمان شیوع همه گیری کووید-۱۹ در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) بیش از ۳۶.۴ میلیارد کالا سفارش داده است. از این تعداد، تقریبا ۳.۴ میلیارد واحد در حال حاضر به عنوان موجودی اضافی بالقوه شناسایی شده است. قیمت تخمینی این اقلام ۲.۲ میلیارد پوند برآورد شده است. اما آرگار در مورد اینکه چرا این همه تجهیزات حفاظت فردی به “ذخیره مازاد بالقوه” تبدیل شده، توضیحی نداد.

وی همچنین گفت که ۶.۹۶ میلیارد کالا از ۳۶.۴ میلیارد مورد سفارش به کارکنان خط مقدم بهداشت ارائه نشده است.

آرگار افزود: از این تعداد، ۱.۲ میلیارد قلم کالا دیگر قابل استفاده نیست و این در حالی است که قیمت خرید این اقلام ۴۵۸ میلیون پوند بود.

چمبرلین نیز در واکنش به سخنان معاون وزیر بهداشت گفت: «این افشاگری‌ها نشان می‌دهد که دولت با هدر دادن تجهیزات حفاظت فردی، پول مالیات دهندگان انگلیسی را ضایع کرده است».

وی افزود: «دولت میلیاردها پوند از بودجه عمومی را صرف خرید تجهیزات حفاظتی حیاتی برای کارکنان خط مقدم بهداشت کرده که یا ناکافی است یا دیگر قابل مصرف نیست. این بی دقتی بیش از اندازه است».

وی همچنین تاکید کرد: «اتلاف ۲.۷ میلیارد پوند یکی دیگر از هزاران اقدام نومید کننده دولت است که این بار در مورد تجهیزات حفاظت فردی رخ داده است».

رئیس حزب لیبرال دموکرات همچنین با اشاره به «انعقاد قراردادهای غیرقانونی با افراد نزدیک به نخست وزیر، استفاده کارکنان خط مقدم بهداشت از کیسه‌های زباله و ماسک‌های خطرناک در طول همه گیری و هدررفت میلیاردها پوند از بودجه عمومی را یکی دیگر از اقدامات تاسفبار این دولت محافظه‌کار برشمرد.

در پی افشای هدررفت این میزان تجهیزات حفاظت فردی، انجمن پزشکی انگلیس نیز نسبت به این اقدام دولت ابراز نگرانی کرد.

«دکتر ویشال شارما» رئیس کمیته مشاوران اتحادیه پزشکان گفت: «شنیدن این موضوع که ذخایر بسیار مورد نیاز هدر رفته است، یکی دیگر از هزاران کاستی از فهرست مدیریت ضعیف دولت انگلیس را آشکار می کند».

«دکتر جنی وان» رئیس انجمن پزشکان انگلیس هم در این خصوص گفت: «ما باید مطمئن شویم کارکنان بهداشت همچنان محافظت می‌شوند، اما در شرایطی که هر پوند برای نظام سلامت انگلیس اهمیت دارد و اگر هدررفتی صورت گیرد دیگر قابل جبران نیست، دولت باید در مورد چگونگی این اتفاق و اینکه پول کجا رفته کاملا پاسخگو باشد.»

او افزود که این افشاگری ها سوالات جدی در مورد پاکی و صراحت دولت ایجاد می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی در واکنش به این انتقادات گفت: «ما به طور خستگی ناپذیر برای تحویل تجهیزات حفاظت فردی برای محافظت از کارکنان بهداشتی و مراقبت های اجتماعی فعالیت کرده ایم و تا کنون بیش از ۱۷.۵ میلیارد اقلام تجهیزات حفاظت فردی را تحویل داده ایم».

وی افزود: «در مواردی که ذخیره مازاد تجهیزات حفاظت فردی داریم، طیف وسیعی از اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم، از جمله فروش، کمک مالی، استفاده مجدد و بازیافت یا بازیابی هزینه‌ها از سوی تامین‌کننده. علاوه بر این، ما در حال کار بر روی طرح هایی برای افزایش عمر مفید این تجهیزات در صورت لزوم هستیم».

افشای هدررفت این میزان تجهیزات حفاظت فردی و انتقاد از دولت انگلیس در حالی رخ می دهد که پیش از این رسوایی “پارتی گیت” نخست وزیر انگلیس را به دلیل برگزاری مهمانی های مختلف در ایام قرنطینه ناشی از گسترش کووید-۱۹ در کشورش زیر تیغ شدید انتقادات قرار داده و به گفته ناظران می تواند به قیمت از دست دادن مقام نخست وزیری جانسون تمام شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار