۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

رتبه بندی معلمان بر اساس وظایف معلمی/ میزان افزایش حقوق با اعمال رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه گفت: در خصوص عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر پیام انقل...

رتبه بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه گفت: در خصوص عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر پیام انقلاب ما عدالت است. واقعیت این است که ما باید کیفیت مدارس دولتی را آن‌چنان بالا ببریم که خانواده‌ها در زمان ثبت نام مدارس دغدغه این را که فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم نداشته باشند. از سوی دیگر نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانایی‌های عمومی معلمان گره زدیم و مسیر رشد معلمی برای آن طراحی خواهیم کرد.

وی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اگرچه مأمور کمر بسته در اجرای برنامه‌های سند تحول، وزارت آموزش و پرورش است اما حداقل ۸ دستگاه دیگر نیز نسبت به تحقق سند تعهد دارند. این سند باید از آمال و آرزو به اعمال بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. آنقدر این سند فاخر است که هیچ سند دیگری کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی در خصوص آموزش ترکیبی هم گفت: دستاورد کرونا برای ما تغییر نظام آموزشی به سمت کیفی‌سازی آن بوده است. اگر ما این تغییر را استفاده نکنیم از این دستاورد بزرگ بی‌بهره مانده‌ایم.

باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم نه محل آموزش. و راه آن هم استفاده از شیوه‌های نوین مانند آموزش تلفیقی و ترکیبی است. راه این مسئله هم معلمان هستند. معلمان به گونه‌ای آموزش می‌دهند که آموزش دیده اند به همین خاطر از یک سو از دانشگاه فرهنگیان و از سوی دیگر از مرکز توانمندسازی معلمان این شیوه‌ها را به معلمان آموزش خواهیم داد. اگر معلم این‌گونه باشد جایگزین ناپذیر است.

معلمی که به جای تعلیم صرف به تربیت هم بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. کشور پر از چنین معلمانی است که ستودنی هستند. البته برخی از معلمان هم این‌گونه نیستند که باید در این مسیر قرار گیرند و اصلاح معلمان الزامیست.

جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص مسائل پرورشی و تربیتی هم بارها گفتیم که مسائل تربیتی مهم‌تر از تعلیم و آموزش است اما این گفته‌ها باید به یک رفتار واقعی بدل شود. ما با کمبود ۵۹,۰۰۰ معلم پرورشی مواجه هستیم که این عقب ماندگی حاصل یک سال کم کاری نیست. در سالی که گذشت کم کاری نداشتیم.

این عقب ماندگی ناشی از سال‌ها بی توجهی بوده است امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب خواهیم کرد؛ هر سال باید ۱۱ هزار نفر پرسنل نیروی پرورشی جدید جذب کنیم تا در یک افق ۵ ساله این کمبود معلم پرورشی جبران شود.

صحرایی با اشاره به لزوم ارائه یک هویت ایرانی اسلامی گفت: هویتی ریشه دار، دیندار، ایران دوست، ملتزم به عفاف و حجاب، یاری دهنده مظلومان، با روحیه مقاومت و پایداری در تمامی ارکان آن هویت مطلوب ماست. برای این هویت از برنامه درسی گرفته تا تربیت معلم و تأمین فضا مورد توجه ما خواهد بود.

وی مدعی شد: کتاب‌هایی که من و تیم من در بنیاد سعدی و پس از آن در وزارت آموزش و پرورش نوشته‌ایم در بیش از ۶۵ کشور دنیا تدریس می‌شود. با آن کتاب‌ها و از طریق همان صفحات ایران را به همه دنیا معرفی کردیم.

صحرایی با اشاره به لزوم پرهیز از حاشیه‌ها گفت: در چند روز گذشته که به عنوان سرپرست فعالیت کردم شما نمایندگان بسیار به من تذکر داده‌اید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود؛ نباید آموزش و پرورش به ستاد تبلیغاتی تبدیل گردد.

حقیقتاً نقش آموزش و پرورش در اقدامات حاشیه‌ای نیست. ما سیاست ورزی خواهیم داشت اما این سیاست ورزی در چارچوب انقلاب بوده و به دور از حاشیه‌ها است.

صحرایی چالش‌های آموزش و پرورش را پنج چالش عمده اعلام و تشریح کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای ایجاد تحول در آن، کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و پرورشی و جهت گیری عدالت ستیز و کاهش فرصت‌های برابر پنج چالش اصلی نظام تعلیم و تربیت است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما نمایندگان غیر ممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز از جنس یک بخش و دستگاهی نیستند بلکه مسائل ملی بوده و عزم و وفاق ملی می‌خواهند که لازمه تحول است.

برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم؛ یک دسته برنامه‌های فوری و یک دسته دیگر برنامه‌هایی برای افق دو ساله و ریل گذاری برای پس از آن است.

آئین نامه‌ای که برای رتبه نبدی معلمان نوشته شده بود آئین نامه مناسبی برای رتبه بندی معلمان نبود معلمان را باید بر اساس وظایف معلمی رتبه بندی کرد نه بر اساس مقاله نویسی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تکمیل فرایند رتبه بندی را مهمترین برنامه پیش رو وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: در رتبه بندی که یکی از افتخارات این ملت است متأسفانه نتوانستیم نتیجه مورد انتظار را بگیریم.

حمایت دولت و اقدامات مجلس در زمینه رتبه بندی شاهکار بود اما متأسفانه در اجرا موفق عمل نشده است.

آئین نامه‌ای که برای آن نوشته شد آئین نامه مناسبی برای رتبه بندی معلمان نبود معلمان را باید بر اساس وظایف معلمی رتبه بندی کرد نه مقاله نویسی.

برای معلمی که در ایل با ۴۵ دانش آموز کار می‌کند و با کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی مواجه است مقاله نویسی چه لزومی دارد؟ این درد معلمان است که در رتبه بندی بر اساس ماموریتشان رتبه بندی نشدند.

صحرای با بیان اینکه ما در مدت ۵۰ روز سرپرستی خود نشان دادیم که می‌شود کار جهادی کرد. گفت: با ما در متلاطم‌ترین روزها رتبه بندی را تحویل گرفتیم و به گونه‌ای آن را تحویل دادیم که می‌بینید که بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتند و همه توانستند اعتراض کنند نزدیک ۳۰۰ هزار نفر معترض شدند اعتراض خود را داشتند و همه امکانات برای ثبت اعتراض شأن فراهم شده است.

صحرایی به همه معلمان قول داد که در صورت حمایت مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات آئین نامه رتبه بندی اصلاح شود.

وی در خصوص کمبود معلم گفت: یک آزمون اختصاصی استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر هم برگزار خواهد شد تا موضوع کمبود معلمان را حل کنیم. اما موضوع ساماندهی معلمان یک موضوع بسیار مهم و جدی است.

وی در خصوص اعمال سیاست‌ها و تمهیدات مناسب برای برگزاری امتحانات نهایی گفت: ما ۵۰۶۰ حوزه امتحانی داریم ممکن است چند دقیقه در مکان‌هایی با تأخیر آزمون شروع شده باشد وظیفه ما این است که سلامت آزمون، صحت آن و کیفیت سوالات و محتوای آن مراقبت کنیم. هر روز سعی کردیم از روز قبل بهتر آزمون‌ها را برگزار کنیم.

کار بزرگی را شروع کردیم و امیدواریم نمایندگان به بزرگی کارمان هم توجه کنند. آموزش و پرورش یعنی تعلیم و تربیت و نگهداشت معلمان.

صحرایی با بیان اینکه برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم؛ گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و رتبه‌های تحصیلی سال آخری برای جذب دانشجویان ممتاز دانشگاه فرهنگیان را برقرار خواهیم کرد.

دکتر معلمان آموزش و پرورش را برای معلم پروری به خدمت خواهیم گرفت. مرکز ملی توانمندسازی معلمان فعلی کشور را همین امسال تأسیس خواهیم کرد. ۲ پردیس در دانشگاه فرهنگیان تأسیس خواهد شد که یکی پردیس تربیت مدیر و دیگری پردیس تربیت مربی پرورشی خواهد بود که هر کدام می‌توانند شاخه‌های خود را داشته باشد.

وی از دیگر برنامه‌های خود را توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و گفت: چند برنامه مفید و متنوع دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان هم داریم که خیرش تاکنون به معلمان نرسیده است و باید این مزایا به فرهنگیان برسد.

صندوق ذخیره فرهنگیان باید در خدمت معلمان باشد به جای هواپیما اگر قطار می خرید به جای ساختن خانه در مناطق گران قیمت تهران اگر برای معلمان خانه می خرید به جای بیمه کردن دیگران، بیمه خودمان را متحول می‌کرد امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر از این بود.

افزایش حقوق با اعمال رتبه بندی معلمان

ماده ۱- در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و به منظور افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجراء می شود.

سامانه هسته گزینش sahap.razaviedu.ir

افزایش حقوق با اعمال رتبه بندی معلمان

ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

معلمان: به افرادی اطلاق می شود که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندیهای ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

(۱-۳) شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد.

 

این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.

(۲-۳) شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام موثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
(۳-۳) شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندیهای مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران.
تجربه: توانمندیهایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب نموده اند.
نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

رتبه: سطحی از دانش، تواناییها، مهارتها، تجربیات، شایستگی‌ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می شود.

تبصره- ارزیابی بند (۱ ـ ۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ خواهد بود.
ماده ۳- معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه خود در رتبه های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می گیرند.

 

ماده ۴- فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود.

شایستگی عمومی
شایستگی تخصصی
شایستگی حرفه ای
تجربه

آخرین خبر از طرح رتبه بندی معلمان 30 خرداد 1401

تبصره ـ افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می شوند.

ماده ۵- کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.

 

تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۳۹۱/۷/۱۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا برای یکبار حداقل سه سال می باشد.

تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود.

ماده ۶- برای رتبه های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق‌العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵ )، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵ %)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵ %)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵ %) و استاد معلم حداقل نود درصد (۹۰ ) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق‌العاده شغل می باشد.

 

تبصره ۱- فوق‌العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست

تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز می گردد

تبصره ۳- فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این قانون، از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ اعمال می گردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.

ماده ۷- به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی، هیاتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه ای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف- اعضای هیات ممیزه مرکزی:

وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیات)
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (نائب رئیس)
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیات
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
رئیس دانشگاه فرهنگیان
رئیس مرکز حراست

ب- اعضای هیات ممیزه استانی:

مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیات)
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (نائب رئیس)
مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه به انتخاب مدیرکل
دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب مدیرکل
معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی
رئیس اداره حراست
مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان استان

پ- اعضای هیات ممیزه شهرستان / منطقه / ناحیه:

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه (رئیس هیات)
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
معاونان آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیات
دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیات
کارشناس حراست
کارشناس ارزیابی

 

ماده ۸- معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون کسب نموده اند، هر سه سال یک بار مجددا مورد ارزیابی قرار می گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین تر تنزل می یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می گردد.

ماده ۹- آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه می شود به تصویب هیات وزیران می رسد.

 

قانون فوق مشتمل بر نه ماده و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه یکهزار و چهار صد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ به تایید شورای نگهبان رسید.

تاثیر رتبه بندی معلمان در حقوق

پایه معلمان رتبه یک، هفت میلیون و نهصد و بیست هزار تومان بعلاوه ۴۵ درصد (یازده میلیون و چهارصد و هشتاد و چهار هزار تومان) است. این میزان حداقل افزایش حقوق برای سال ۱۴۰۲ است.

جدول میزان افزایش حقوق فرهنگیان مشمول قانون رتبه‌بندی:

پایه حقوق فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی فرهنگیان برای سال ۱۴۰۲ به شرح زیر افزایش خواهد یافت (مبالغ زیر نهایی نبوده و به محض دریافت ارقام دقیق جدول ویرایش خواهد شد):

رتبه حقوق پایه (بر مبنای ریال) درصد افزایش حقوق (بر مبنای ریال) مبلغ حقوق نهایی
۱ ۷۹,۲۰۰,۰۰۰ ۴۵ ۱۱۴،۸۴۰،۰۰۰
۲ ۷۹,۲۰۰,۰۰۰ ۵۵ ۱۲۲،۷۶۰،۰۰۰
۳ ۷۹,۲۰۰,۰۰۰ ۶۵ ۱۳۰,۶۸۰,۰۰۰
۴ ۷۹,۲۰۰,۰۰۰ ۷۵ ۱۳۸,۶۰۰,۰۰۰
۵ ۷۹,۲۰۰,۰۰۰ ۹۵ ۱۵

 

رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سرمدی چگونگی اجرای رتبه بندی معلمان و فرهنگیان را تشریح کرد / اجرای رتبه بندی بدون قید و شرط

تاثیر رتبه بندی معلمان در حقوق

رضا مرادصحرایی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمون‌های نهایی آن طور که انتظار می‌رود فراهم شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامه‌ریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی گفت: در برنامه هفتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق یابند. بدون حضور معلم نمی‌توان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قوی‌تر کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه‌ هفتم پیگیری می‌شود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روش‌های ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.

رتبه بندی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آموزش و پرورش، این روزها با حرف و حدیث‌های فراوانی روبرو است از یک سو نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند که بهترین طرح را مصوب کرده و در آن همه جوانب را دیده اند اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشکلات همچنان پا برجا است.

از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آنها رسیدگی شود تا شاهد تکرار واقعه تلخ عدم واریزی معلمان در شب عید را شاهد نباشیم. رتبه بندی همچنین هم سان سازی برای معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش یک اصل مهم محسوب می شود چرا که می تواند دریافتی و حقوق و مزایا آنها را در این اوضاع بد اقتصادی، بهبود ببخشد و به لحاظ معیشتی کمک بسیار خوبی به خانواده فرهنگیان باشد.

 

از یک سو مجلسی ها بر حمایت از معلمان اصرار دارند از سوی دیگر اما شاهد هستیم که دولت به لحاظ تامین منابع پرداختی به معلمان هم دچار مشکل است. برخی نمایندگان مجلس اما اعتقاد دارند که دولت باید به درستی مصوبه یکسان سازی و همچنین رتبه بندی معلمان را اجرایی کند.

 

با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق درباره وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان گفتگویی ترتیب دادیم. وی در این گفتگو پیرامون مطالبات معلمان و نحوه پیگیری آنها توسط مجلس نکاتی را بیان می کند که حائز اهمیت است.

* پیرامون رتبه بندی و یکسان سازی بگویید

مجلس هدفمند به مقوله آموزش و پرورش ورود کرده و از مباحث چالشی و جدی ما رتبه بندی معلمان بود. این طرح در مجلس مصوب شد و انتظار ما این بود که وزارت آموزش و پرورش نیز با همین توانی که مجلس پای کار آمد، آئین نامه خوب و قوی را نیز برای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبتنی بر رتبه بندی معلمان بنویسد اما این امر صورت نگرفت.

دغدغه وزیر آموزش و پرورش نیز همواره در مجلس دوازدهم وجود داشته است به نحوی که تنها وزیری که از کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور، رأی نیاورد، وزیر آموزش و پرورش بود زیرا ما اقناع نشدیم و در جلسات و کمیسیون‌ها و نشست‌های فنی و تخصصی که با وزرا داشتیم، تنها وزیری که نتوانست مجلس را قانع کند، آموزش و پرورش بود.

ما نمایندگان همچنین اطلاعات و مطالباتی که از وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌کردیم را از معلمان دریافت می‌کردیم نه از ستاد آموزش و پرورش و دنبال آن بودیم کسی که کلاس و مدرسه را می‌فهمد و در شهر و روستا و مناطق محروم خدمت کرده و یا تمام وجود چرخه آموزش و پرورش را درک کرده، سکاندار امور باشد. اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعاً آئین نامه‌ای که بعد از طرح رتبه بندی نوشته می‌شد، بسیاری از مشکلات را نداشت که امروز متأسفانه دارد.

* و درباره سند تحول

سند تحول در آموزش و پرورش متأسفانه از سال ۹۰ مسکوت باقی مانده و هیچ اقدامی در سند اصلی تحولی آموزش و پرورش به وجود نیامده است. بهترین کاری که مجلس یازدهم صورت داد یکی همسان سازی بود که ناقص است و دنبال آن هستیم که اجرایی شود چرا که باید این طرح اجرایی شود و می‌تواند تحول خوبی را در آموزش و پرورش به خصوص برای بازنشستگان داشته باشد.

اگر همان روز که طرح را تصویب کردیم، وزارت آموزش و پرورش و ستاد آموزش و پرورش آئین نامه اجرایی را قوی و خوب و هماهنگ با مصوبات می‌نوشتند قطعاً اتفاق خوبی رخ می‌داد. یکی از نکاتی که امروز به دنبال آن هستیم وزارت آموزش و پرورش است. در این زمینه هم با بدنه آموزش و پرورش ارتباط گرفتیم و هم با دولت رایزنی می‌کنیم که بتوانیم وزیر قوی را روی کار بیاوریم.

* گلایه شما چیست؟

امروز نگاه ستاد آموزش و پرورش در وزارت خانه با بدنه آموزش و پرورش متفاوت است افرادی که آئین نامه را باید بنویسند باید افرادی باشند که از پایین‌ترین رتبه‌ها کار کرده باشند و همه کم و کیف کار را بدانند اما نگاهی که امروز در ستاد آموزش و پرورش می‌بینیم نگاهی نیست که بتواند مشکلات آموزش و پرورش را در سراسر کشور حل کند که این یکی از ضعف‌ها است.

مجلس یازدهم به صورت جدی به دنبال رتبه بندی است و تا به نحو احسن انجام نشود، دست از تلاش بر نخواهد داشت. اگر این طرح به صورت جدی انجام شود، قسمتی از مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد. هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیده که جامعه آموزش و پرورش جدا از بحث حقوق، نیازهای دیگری هم دارد لذا نگاه دولت به آموزش و پرورش باید عوض شود.

* و این اعتراض معلمان را هم در پی داشته است

امروز شاهد هستیم که بعضاً معلمانی برای اعتراض به مقابل مجلس می‌آیند و اعتراض به حقی دارند. امروز وقتی اختلاف و تبعیض وجود دارد و وقتی بعضاً اتفاقاتی رخ می‌دهد می‌فهمیم که بی تدبیری‌هایی شده و بعضاً می‌توانستند بهتر و قوی‌تر عمل کند. برای مثال شب عید و عدم واریزی معلمان کام همه را تلخ کرد تا این سوال را از دولت بپرسیم که چرا از اول این کار صورت نگرفت و صبر کردیم تا کام همه تلخ شود؟ اگر این کار شدنی نبود چرا انجام شد؟ مشخصاً بی تدبیری شده و نتیجه آن هم استعفای وزیر آموزش و پرورش بود اما شخص وزیر که مقصر نیست این بدنه ستادی وزارتخانه که موتور محرکه اصلی این تشکیلات بزرگ است باید این کارها را صورت می‌داد.

قاطبه نمایندگان نسبت به طرح همسان سازی و رتبه بندی و برخی چالش‌های دیگر مانند مدارس، تجهیزات، مدارس فرسوده و … نگاه ویژه دارند

قاطبه نمایندگان نسبت به طرح همسان سازی و رتبه بندی و برخی چالش‌های دیگر مانند مدارس، تجهیزات، مدارس فرسوده و … نگاه ویژه دارد. فاصله طبقاتی آموزش و پرورش و معلمان با برخی از ادارات از لحاظ حقوق و رتبه‌ای بسیار زیاد است نمی‌خواهیم بگوییم که همه اینها را می‌توان به زودی حل کرد چرا که متأسفانه این فاصله در مدت زمان طولانی افزوده شده و حتی برخی اختلاف دریافتی‌ها اختلاف فرش تا عرش است لذا مجلس دنبال کار مطالبات جدی معلمان و آموزش و پرورش است.

* درباره مدارس و مطالبات مردم شاهرود و میامی نیز بگویید

ما در استانی زندگی می‌کنیم که باید از نظر امکانات و نیروی انسانی توازن داشته باشد نباید در برخی شهرهای استان با برخی دیگر فاصله شاهد باشیم. چرا در برخی شهرهای استان نسبت به کلاس آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی، مدارس و … این حجم از اختلاف را ببینم؟ چرا باید سرانه مدارس در یک شهر با شهر دیگر اختلاف داشته باشد؟

برخی می‌گویند که خیران مدرسه ساز در شاهرود و میامی حضور نمی‌یابند خیر این طور نیست سازمان نوسازی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش است، باید به صورتی برنامه‌ریزی کند که مدارس دورتر که کمترین امکانات را دارند در اولویت باشند. بسیاری مدارس در شاهرود و میامی حداقل امکانات آموزشی را هم ندارند.

امروز بسیاری از مدارس ما هستند که حتی حیاط آسفالت ندارند یا در زمینه کلاس‌ها، امکانات سرمایشی و گرمایشی دچار مشکل هستند همان مدرسه در شهر دیگر از همه لحاظ تأمین شده است این اختلافات باید در درون استان حل شود و نباید به وزارت بازگردد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

شاهان

۱۸ خرداد ۱۴۰۲


این کابوس خبر غلط رتبه بندی بی ارزش کی تموم میشه.همش دروغههه

شهروند

۱۸ خرداد ۱۴۰۲


۳ ماه شریف از عمرمان گذشت اما باز هم از رتبه بندی خبری نشد . یا رتبه بندی را حذف کنید ویا هر چه هست همان را بدهید و تمام کنید .

مرتضی اخلاقی

۱۹ خرداد ۱۴۰۲


با سلام و خداقوت آخه خدارو خوش میاد که هیچ کس از بدبخت ترین و زحمت کش ترین نیروهای آموزش و پرورش که اگر ‌یک روز ففط یک روز در آموزشگاه حاظر نشوند گند و کثاف مدرسه را بر میدارد و کمترین حقوف را دریافت می کنندخصوصا نیروهای خدماتی قرارداد معین که هر سال باید در انتظار رسمی شدن را بعد از ۱۴ سال باید بگور با خود به اخر چرا ما را نمیبینید امسال هم که حقوق فرودین ۳.۵ وادیبهشت هم نزدیک شش م زدن اخه چرا مگر ما همه در یک سازمان خدمت نمیکنیم مگر ما زن و بچه نداریم به وللاه به خدا ما را هم رتبه بندی میکد. میکردید راه دوری نمی رفت شما میدانید چقدر باعث چند مورد طلاق بین همین نیروهای قرارداد شده اید ما هم خدایی داریم بترسید ازروزی که در شب اول قبر نتوانید ارباب جسین ع شهید را صدا کنید و شرمنده باشید.....یا ابوالفًضل علیه السلام

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار