۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱

رایزنی رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین در مورد تحولات منطقه

رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین در مورد تحولات منطقه از جمله منطقه مورد مناقشه شرق اوکراین، در استانبول رایزنی کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شنبه‌شب بعد از این دیدار در نشست خبری مشترکی گفت که آنکارا و کی‌یف در مورد منطقه دونباس ...

رایزنی رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین در مورد تحولات منطقه

رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین در مورد تحولات منطقه از جمله منطقه مورد مناقشه شرق اوکراین، در استانبول رایزنی کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شنبه‌شب بعد از این دیدار در نشست خبری مشترکی گفت که آنکارا و کی‌یف در مورد منطقه دونباس و تحولات اخیر در شرق اوکراین رایزنی کردند و دو کشور در حل این مسئله دیدگاه‌های مشترکی دارند.

رئیس جمهور اوکراین گفت که تفاهم نامه‌هایی که با ترکیه امضا کرده، روابط بین دو کشور را تقویت خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر یکپارچکی اوکراین تأکید کرد و خواستار عدم جدایی شبه جزیره کریمه از این کشور شد و گفت که تاتارهای کریمه که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، «مسئولیت تاریخی و انسانی» است.

او با بیان اینکه ترکیه با قدرت از حاکمیت و یکپارچگی اراضی اوکراین دفاع کرده، از تقویت همکاری بین آنکارا و کی‌یف خبر داد.

به گزارش آناتولی، اردوغان گفت که صنایع دفاعی ترکیه در روابط دوجانبه با اوکراین نقش مهمی داشته است

زلنسکی نیز با تمجید از ترکیه بابت تجهیزات نظامی این کشور گفت که صنایع دفاعی ترکیه نیروی بازدارنده‌ای برای شراکت راهبردی بین دو کشور است.

تمایل اوکراین برای خرید تسلیحات ترکیه در بحبوحه جنگ دوم قره ‌باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان افزایش یافت؛ جنگی که به گفته کارشناسان، تجهیزات مدرن ارتش جمهوری آذربایجان در کنار پهپادهای ترکیه نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت این جنگ داشت.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه این کشور آماده ارائه هرگونه حمایت برای حل بحران اوکراین است، گفت: «ما سکوی جدیدی برای روابط با اوکراین آن هم در نسخه ۲ + ۲ که در آن وزیران دفاع و خارجه دو طرف مشارکت خواهند داشت، ایجاد کردیم».

با این حال، اردوغان تأکید کرد که همکاری کشورش با اوکراین علیه طرف ثالثی نخواهد بود و آنکارا بر اهمیت راه های دیپلماتیک برای حل بحران‌ها تأکید دارد.

رئیس جمهور اوکراین به دنبال تنش های اخیر در شرق این کشور، امروز راهی ترکیه شد و با مقامات ترکیه از جمله اردوغان دیدار و گفت‌وگو کرد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار